מידרוג תבחן את דירוג בזק בצל החלטת משרד התקשורת

לפי כלכלני מידרוג, בעקבות המלצתו של משרד התקשורת להסדרת תעריפי הטלפוניה הנייחת, הרווחים של בזק עלולים להיפגע בטווח הקצר והבינוני ואף לפגוע משמעותית בתזרים החופשי שלה

דודו מזרחי - מנכ"ל בזק / צילום: רמי זרנגר
דודו מזרחי - מנכ"ל בזק / צילום: רמי זרנגר

מידרוג הציבה מאמש תחת בחינה עם השלכות שליליות את דירוג בזק . להערכת כלכלני חברת הדירוג, בעקבות המלצתו של משרד התקשורת להסדרת תעריפי הטלפוניה הנייחת, הרווחים של בזק עלולים להיפגע בטווח הקצר והבינוני ואף לפגוע משמעותית בתזרים החופשי שלה.

"המהלך יפגע ביכולתה של בזק לשרת את החוב ולכן מידרוג מציבה כבר היום תחת בחינה עם השלכות שליליות את דירוג איגרות החוב של בזק", כתבו כלכלני מידרוג.

בעשור האחרון מאופיין תחום הטלפוניה הקווית בירידה בביקושים, אשר באה לידי ביטוי בירידה בשיעור הבעלות על קו טלפון נייח ובשחיקה הדרגתית בכמות השיחות שמקורן ברשתות נייחות. מגמה זו נובעת בעיקר מהעלייה בהיקף השימוש בטלפונים סלולאריים וכן מעלייה בכמות השיחות על גבי רשת האינטרנט. "בשנים 2019-2015 רשמה בזק ירידה שנתית ממוצעת של כ-8.8% בהכנסות הטלפוניה הקווית. בשנת 2020 חלה האטה בקצב הירידה בהכנסות בזק מטלפוניה קווית, ככל הנראה בהשפעת התפשטות מגיפת הקורונה", כתבו במידרוג.

"למרות המגמה השלילית המתמשכת, הטלפוניה הקווית מהווה מקור הכנסה משמעותי עבור החברה ובעל נ ראות גבוהה יחסית וכן בעל תרומה משמעותית לרווחיות ולתזרים המזומנים שמייצרת בזק בתחום תקשורת פנים ארצי ת ובמאוחד. בטווח הארוך, לאור מגמת השחיקה בשירות על פני זמן, השפעת פגיעה זו עשויה להצטמצם", כתבו במידרוג.

מנגד, כלכלני מידרוג מציניים כי התנעת תכנית פרישת הסיבים על ידי בזק, החל מחודש אוקטובר 2020 ,מהווה התפתחות משמעותית וחיובית עבור החברה, שביכולתה להגיע לכיסוי משמעותי של משקי בית בישראל בתוך שנים ספורות. מידרוג מעריכה כי למרות התחרות הגבוהה בתחום, בזק תשמור על מעמד מוביל גם בתשתית הסיבים עם כניסה לפעילות הפרישה ובזכות יכולות ההנדסה והשירות הגבוהות של בזק.

במידרוג מוסיפים כי בארבעת הרבעונים העוקבים עד לסוף בספטמבר 2020 הסתכם התזרים החופשי המותאם של בזק ("סולו") המייצג את פעילות תחום תקשורת פנים ארצית נייחת, כולל טלפוניה קווית בכ-700 מיליון שקל ובשנת 2019 הסתכם בכ-610 מיליון שקל. התזרים החופשי של בזק "סולו" הושפע לשלילה בשנים אלו, בין השאר, מתשלומים לעובדים בגין פרישה מוקדמת במסגרת תכנית ההתייעלות של החברה. התזרים החופשי מהווה את המקור העיקרי של בזק לפירעון התחייבויותיה הפיננסיות וכן משמש, מעת לעת, לתמיכה בחברות הבנות, ובעיקר החברה הבת די.בי.אס. לפיכך, המלצות משרד התקשורת להפחתת תעריפי הטלפוניה הקווית מצביעות על פגיעה פוטנציאלית משמעותית בתזרים החופשי של בזק, ומכאן ביכולת שירות החוב ובפוטנציאל הקיטון בחוב הפיננסי. מידרוג סבורה כי על מנת להעריך את מידת ההשפעה של המלצות משרד התקשורת על הכנסותיה של בזק ותזרימי המזומנים יש להמתין לקביעת ההחלטה הסופית של משרד התקשורת, לאחר תום השימוע.

כמו כן במסגרת תהליך בחינת הדירוג, חברת הדירוג תבחן את השלכות הורדת התעריפים, בתרחישים שונים, על תוצאות החברה בהינתן גם תכניתה העסקית לשנים הקרובות ומהלכים ממתנים שהחברה עשויה לנקוט בהם. מידרוג מעריכה כי תוצאות הבחינה יכולות להוביל להורדת הדירוג, או לשינוי אופק הדירוג בלבד אגב אישור הדירוג הקיים, וזאת כתלות בעוצמת הפחתת התעריפים ובהערכתנו את השפעתה על מיצובה העסקי של בזק, היקף הכנסותיה וחוזקן, יחסי הכיסוי התזרימיים וגמישותה הפיננסית.