יש מי שמרוויח ממתקפות הסייבר: צ'ק פוינט וסייברארק הוסיפו לעצמן מאות מיליוני דולרים ונסקו לשיא

צ'ק פוינט הוסיפה לשווייה 900 מיליון דולר ביום אחד, לאחר שהמניה זינקה יותר מ-5%, וסייברארק זינקה יותר מ-11% והוסיפה לשווייה כ-630 מיליון דולר

גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף, גלובס
גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מתקפת הסייבר הגדולה בארה"ב עושה טוב למניות אבטחת הסייבר, ביניהן גם חברות ישראליות. יום המסחר של יום שלישי בוול סטריט היה יום של זינוקים במניות וחלקן אף שברו שיאים קודמים ונסחרות כעת במחירי שיא של כל הזמנים.

מניית צ'ק פוינט זינקה ביום ג' ב-5.1% וננעלה במחיר של למעלה מ-133 דולר, ובכך שברה את השיא הקודם, שאליו הגיעה לפני כשנה וחצי. מחיר המניה משקף לצ'ק פוינט  שווי שוק של 18.7 מיליארד דולר, כאשר רק במסחר אמש נוספו לשווייה כמעט 900 מיליון דולר. צ'ק פוינט, שהוקמה ומנוהלת על-ידי גיל שויד, מספקת פתרונות אבטחה עבור פלטפורמות שונות (רשתות ארגוניות, ענן, מובייל וכדומה).

במקביל, מניית סייברארק קפצה ב-11.1% וגם היא שברה בכך את השיא הקודם מ-2019. לשווייה של סייברארק  נוספו אתמול 630 מיליון דולר, ובסיום יום המסחר שווי השוק שלה עמד על 6.3 מיליארד דולר. סייברארק נוסדה ומנוהלת על-ידי אודי מוקדי, והיא מספקת פתרונות לניטור, ניהול ואבטחה של חשבונות מועדפים במערכת המחשוב הארגונית. לאחרונה הודיעה על שינוי במודל העסקי ומעבר למכירת מנויים.

ורוניס, חברה נוספת מישראל המספקת פתרונות לאבטחת סייבר וניתוח מידע בארגונים, ננעלה גם היא במחיר שיא של כ-176 דולר, המשקף לה שווי של 5.6 מיליארד דולר; רדוור אמנם עוד לא שחזרה את השיא של ימי הבועה, וגם לא את השיא שאליו הגיעה ב-2018, אם כי היא מתקרבת לשיא של 2018 ונסחרת בשווי של 1.2 מיליארד דולר.

גם תופין, שסבלה ממגמה שלילית זמן רב, זינקה ב-5.7% וממשיכה במגמת ההתחזקות של הימים האחרונים, מאז שנודע ששניים מבעלי המניות הגדולים בה מבקשים להתניע מהלך שיביא למכירתה. למרות העליות האחרונות, תופין עדיין נסחרת במחיר נמוך ממחיר ההנפקה שלה ב-2019. מעניין לציין גם את סיירן, חברה קטנה יחסית בשווי של 66 מיליון דולר, שמנייתה זינקה ביום שישי ב-50%, אך מאז היא נחלשה.

בדומה לצ'ק פוינט, סייברארק וורוניס, גם מניית פאלו אלטו (שאינה ישראלית, אך נוסדה על-ידי הישראלי ניר צוק ויש לה פעילות משמעותית בישראל) שברה אתמול שיא לאחר שעלתה ב-4.5%, ושווי החברה זינק ל-36 מיליארד דולר.

העליות במניות מגיעות כאמור על רקע מתקפת סייבר חמורה במיוחד בארה"ב, שהתגלתה בשבוע שעבר ועדיין לא ידוע היקף הפגיעה שלה. מתקפת הסייבר ניצלה תוכנה ארגונית של חברת SolarWinds כדי להתפשט ולהגיע לגופי ממשל מרכזיים בארה"ב, בהם משרדי ההגנה, החוץ, האוצר ועוד, וכן לחברות עסקיות רבות.

האנליסטים של דויטשה בנק כתבו אתמול כי "בעינינו, יש שני גורמים מרכזיים להוצאה (של ארגונים) על אבטחת סייבר: פחד ורגולציה. הגילוי ש-SolarWinds נפגעה, ככל הנראה מידי תוקפים מדיניתיים, מספקת תזכורת לצורך בשליטה משמעותית בקרב נגד המתקפות שהופכות ליותר ויותר מתוחכמות". בדויטשה בנק מעריכים כי המרוויחות העיקריות מהגידול בהוצאות על אבטחת סייבר בעקבות המתקפה יהיו פאלו אלטו ו-Zscaler.

גם במורגן סטנלי התייחסו לפני מספר ימים למתקפה והעריכו כי "זהו אירוע משמעותי שסביר שיוביל לעלייה קבועה בהוצאות על אבטחת סייבר". לדבריהם, הוצאות המגזר הציבורי בארה"ב יגדלו, ומספר נבחרי ציבור קראו להגדיל את תקציבי אבטחת הסייבר כבר ב-2021. במורגן סטנלי מספקים נתונים על היקף החשיפה של החברות לגופי ממשל בארה"ב (כולל פדרליים ומדינתיים), וכך למשל בפאלו אלטו מהווה זה 12% מההכנסות, בסייברארק 9%, ובצ'ק פוינט וורוניס - 7% כל אחת.