גוגל | פיצ'ר

הכירו את היועץ המשפטי שאחראי על עתידה של גוגל

האתגרים של גוגל בתחום ההגבלים העסקיים חיזקו את מעמדו של עו"ד קנת ווקר, היועץ המשפטי הראשי שלה • מי שהתחיל את הקריירה בממשל קלינטון מוביל כעת את קו ההגנה שיקבע האם החברה תוכל להמשיך לצמוח - או שפעילותה תוגבל

קנת ווקר / צילום: Reuters, Edelman Alex
קנת ווקר / צילום: Reuters, Edelman Alex

נראה שהמנהל המשפיע ביותר בגוגל כיום הוא אדם שלא יודע לכתוב אפילו שורת קוד אחת.

זהו קנת ווקר, היועץ המשפטי הראשי וראש המחלקה לעניינים בינלאומיים של החברה. התפקיד הזה שם אותו תחת זרקור האתגרים שגוגל מתמודדת איתם כיום בנושא ההגבלים העסקיים. בידיו נתונה הסמכות להוביל את קו ההגנה שיקבע האם אחד הקונגלומרטים הבולטים בעולם יוכל להמשיך לצמוח - או שפעילותו תוגבל.

גוגל מתמודדת עם אתגרים משפטיים גדולים. חברת האם, אלפאבית (Alphabet), נתבעה באוקטובר בתביעה פדרלית באישום של שימוש בכוח מונופוליסטי במנוע החיפוש שלה, והחודש הוסיפו פרקליטי המדינות האמריקאיות שתי תביעות נוספות נגד הפרסום בדיגיטל ונושאים אחרים. גוגל מכחישה את הטענות באופן גורף, והחברה מתכוונת להילחם על שמה הטוב בבית המשפט.

בעוד כמה מההאשמות האלה נרשמו בעת האחרונה, השימוש שעושה גוגל בכוח העצום שצברה נתון לביקורת כבר לפחות עשור. בהנהגת ווקר, שנכנס לתפקידו כקצין משפטי ראשי ב-2018, החברה התמודדה עם חקירות באוסטרליה, ברזיל, קנדה, צרפת, הודו, איטליה, רוסיה, דרום קוריאה, טייוואן ובריטניה, ולא ספגה נזק ממשי.

הכותרות הבולטות ביותר הגיעו מהאיחוד האירופי, שהטיל על החברה קנסות בסכום כולל של יותר מ־10 מיליארד דולר. עם זאת, מאז קבלת ההחלטה הראשונה מתוך שלוש של האיחוד האירופי נגד גוגל ב־2017, הכנסות החברה ומחיר מניותיה כמעט והכפילו את עצמם.

ווקר, שסירב להתראיין לכתבה, עובד בגוגל כבר 14 שנים. כבר זמן רב גישתו היא להציף רגולטורים בנתונים ובמסמכים, מספרים עובדים כיום ובעבר בחברה. ייתכן שהטקטיקות האלה לא יעבדו עוד זמן רב.

כאשר ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי פתחה בחקירה על כוחן של ענקיות הטכנולוגיה השנה, מסרה חברת אלפאבית יותר מ־1.1 מיליון מסמכים, כולל מזכרי אסטרטגיה, מצגות וחומרים שהופקו עקב חקירות קודמות.

הממשלה לא התרשמה במיוחד. "למרות שגוגל הפיקו כמות משמעותית של חומרים, איננו רואים בכמות הזו עדות לכך שהחומר איכותי", נכתב בדוח של תת הוועדה. דובר גוגל, ג'ייסון פוסט, אמר על כך: "אנחנו לא מחפשים להפיק יותר ממה שצריך, ואנו עושים את המיטב כדי לצמצם את התגובות לבקשות".

עובדים כיום ובעבר בחברה - שרבים מהם עבדו מקרוב עם המשפטן בן ה־59 - אמרו שהוא מאמין ביכולת הטכנולוגיה לשפר את העולם, ושהוא חושב שגוגל מואשמת באופן לא הוגן. לדבריהם, הגישה שלו היא שגוגל צריכה להסביר טוב יותר מה היא עושה, לא לשנות את התנהגותה.

"הפרספקטיבה של קנט, וזה מה שהוא הטמיע בצוות המשפטנים שלו, היא שעורכי הדין צריכים לנטות לכיוון זה שדברים חדשים יקרו, שהם לא צריכים להיות מתווכי ה'לא'", מסביר הדובר הראשי של החברה לשעבר אדם קובצ'ביץ'.

הרחבת הנוכחות של קבוצות עורכי דין ברחבי הקונגלומרט, שתפקידם לגלות ולעצור בזמן כל התנהגות המפרה חוקים של אי־תחרותיות, הייתה במיקום גבוה בסדר העדיפויות של ווקר. התובעים באחת מהתביעות המדינתיות נגד גוגל התרשמו לרעה מהיעילות של היוזמה הזו, בהקשר להסכם בין פייסבוק לגוגל - שהתביעה טענה כי הוא מעניק לפייסבוק יחס מועדף בהתמחרות על פרסומות בגוגל.

"כל שיתוף פעולה בין מתחרות בסדר גודל כזה צריך להדליק את הנורות האדומות בהיבט של ציות לחוקי הגבלים עסקיים", נכתב בכתב התביעה. דובר גוגל אמרה בתגובה כי "השותפות הזו ידועה לכולם כבר שנים. הרעיון שיש כאן איזה עסקה אפלה הוא פשוט שגוי". בפייסבוק סירבו להגיב.

כמו הרבה חברות גדולות, אלפאבית משתמשת בעשרות עורכי דין חיצוניים, בייחוד במקרים של ליטיגציה מתמשכת כמו תביעות בנושא הגבלים עסקיים. ווקר אחראי על האסטרטגיה המשפטית של החברה, ומדי פעם גוגל שולחת אותו להעיד.

אופי של רץ מרתון

ווקר הוא יצור יחסית נדיר בעמק הסיליקון: הוא גדל שם. הוא נולד בטאיפיי למשפחה של חיל הים האמריקאי, ובגיל שנה הגיע לסן פרנסיסקו. לאחר מכן עברה משפחתו לפאלו אלטו, קליפורניה. יש לו תארים משפטיים מאוניברסיטאות הרווארד וסטנפורד היוקרתיות.

כחסיד מושבע של שייקספיר, שבכל לייבור דיי נוסע לפסטיבל שייקספיר באורגון, ווקר הוא גם "חנון" שלא מתבייש להודות בכך, מספרים חבריו. כשהיה בבית הספר למשפטים סירב לכרטיסים לשורה הראשונה בהופעה של U2, כי רצה להתקדם בחומר הקריאה, אמר שותפו למעונות לשעבר. הוא לעתים קרובות האדם היחיד בפגישות בגוגל שלובש מכנסיים מחויטים.

יש לו אופי תחרותי ומזג שיכול להיות לעתים לוהט, אומרים מכריו, כראוי לאצן שפעם רץ את מרתון בוסטון. לפני כמה שנים, מבקרים פנימיים בגוגל הצביעו עליו כאדם ששלח הודעות בשפה לא הולמת לחברי קבוצת שחקני פריזבי בחברה. לדברי אחד מאנשי החברה, הוא התעצבן מזה שכל הזמן לוקחים את הציוד של הקבוצה מהמשרד שלו, ושלח לכולם הודעה: "איפה לעזאזל הקונוסים שלי?".

לאחר שסיים את התואר שלו במשפטים הצטרף ווקר לממשל קלינטון כתובע, ועבד לצד כמה אנשים שבעתיד יתפסו עמדות מפתח, כמו השופט המחוזי מריק גרלנד, שמונה לשבת בבית המשפט העליון בשנת 2016. בשלב מאוחר יותר בקריירה שלו ייעץ ווקר לגוגל לשכור את שירותיה של הבוסית שלו לשעבר במשרד המשפטים, ג'יימי גורליק, כדי לחקור האשמות בהתנהגות מינית לא הולמת שהופנו נגד היועץ הכללי לאלפאבית, דיוויד דראמונד. החברה שכרה את גורליק, ונפרדה מדראמונד.

"נשארנו חברים מאז שהיינו ביחד במשרד המשפטים", אמרה גורליק. היא לא הסכימה להגיב לגבי הייעוץ שהיא מספקת לגוגל. את דראמונד לא ניתן היה להשיג. בעבר אמר על עצמו שהוא "רחוק מלהיות מושלם", אך הדף את ההאשמות נגדו.

להפוך לפנים מוכרות

בידיו של ווקר סמכויות רחבות ביותר, בוודאי ביחס ליועץ כללי. בנוסף לצד המשפטי, הוא מפקח על הדוברות, על ארגון האמון והבטיחות של גוגל, על מחלקה העוסקת ב"חדשנות אחראית", על מכון המחקר Jigsaw ועל מחלקת תרומות שמעניקה מלגות בהיקף של 200 מיליון דולר כל שנה.

קולגות סיפרו שהוא זמין בטלפון - מכשיר מסוג גוגל פיקסל 5 - בכל שעות היממה. אנשים שמכירים אותו מספרים שלעתים קרובות הוא אומר, "אם אתם שומעים אותי מתלונן על העבודה שלי, פשוט תירו בי".

גוגל ניסתה להפוך את הפנים שלו למוכרות, לעתים יותר מפניו של מנכ"ל החברה סונדאר פיצ'אי. ב־2018, ניסתה החברה ללא הצלחה לשלוח את ווקר במקום פיצ'אי לעמוד בשימוע בפני מחלקת המודיעין של הסנאט.

שנה אחר כך, בפגישת בעלי המניות של אלפאבית - ההזדמנות היחידה בשנה של בעלי המניות לשאול את מנהלי החברה שאלות - ווקר התערב וענה על רוב השאלות, כולל כאלה שהופנו ספציפית לפיצ'אי. פיצ'אי ישב במרחק כמה מקומות ממנו, ולא דיבר כלל באירוע. 

קנת ווקר

בן 59, נולד בעמק הסיליקון לאב קצין בחיל הים ואם אחות בריאות הציבור ● נשוי לדיאנה, עיתונאית לשעבר, ואב לשלושה ● הוא בעל דוקטורט במשפטים מאוניברסיטת סטנפורד ● הצטרף לגוגל לפני 14 שנים, וב-2018 מונה לתפקיד סגן נשיא בכיר לנושאים בינלאומיים ● קודם לכן עבד, בין היתר, ב-ebay, בליברייט ובמשרד המשפטים האמריקאי