חייבים שינוי תפיסה ביחס להוצאות עבודה של שכירים מהבית

משבר הקורונה הוביל לעלייה משמעותית בעבודה מהבית, והציף את הצורך בהכרה בהוצאות לשכירים העובדים מהבית - כפי שנהוג במספר מדינות ברחבי העולם • חייבים לטפל בעניין במהירות האפשרית והשינוי יתאפשר באמצעות תיקון החקיקה בנושא

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הקורונה השפיעה על אורח החיים של כולנו, מעסקים קטנים ועד לחברות ענק, בהתמודדות עם אתגרים חדשים.

במגבלות משרד הבריאות, כמות העובדים במקום העבודה צומצמה ועדיין המטרה העיקרית להמשיך בפעילות עסקית. הפתרון - מעבר לעבודה מהבית. בסיטואציה החדשה נשאלת השאלה מי יממן את הוצאות העובדים בעבודתם מהבית - המעסיק או העובד? והאם ההוצאה מוכרת לצרכי מס.

בנוסף להשלכות על הפעילות העסקית והתרבות הארגונית, יש לתת מענה לכך שהעבודה מהבית משנה את נטל ההוצאות מהמעסיק לעובדים. הושט על העובדים השכירים לממן הוצאות שקשורות לעלות תפעול עסקו של המעביד, בכלל זה הוצאות שוטפות כגון: חשמל, הוצאות משרדיות, מחשוב ואינטרנט.

בעוד שלעצמאים מס הכנסה מכיר בהוצאות משרדיות, לרבות משרד הפועל מהבית, הרי שכיום לגבי עובדים שכירים אין הכרה. הצורך היה קיים באופן חלקי לפני המשבר, וכמובן התעצם עם המעבר לעבודה מלאה מרחוק ובמיוחד לחברות ההייטק, שהסבירות שיאמצו זאת גם אחרי משבר הקורונה גבוהה.

כדי שהוצאה תהיה מוכרת היא צריכה לעמוד בתנאים העקרוניים, שהיא חלק מהתהליך הטבעי של ייצור ההכנסה. לשכת רואי חשבון פועלת לתיקון פקודת מס הכנסה, בהכרה בהוצאת השכיר בעבודה מהבית, זאת באמצעות תיקון חקיקה וגיבוש הוראת שעה, לפחות לתקופת המשבר המתמשכת, ובהנחה שניתן יהיה לאמצה באופן קבוע בהמשך.

הצעתנו היא לאפשר הכרה בהוצאות לעובדים שכירים, בסכום נורמטיבי של 30 שקלים לכל יום עבודה, ולהתירה בניכוי בדיווח ישיר של העובד לרשויות המס או לחלופין כהחזר הוצאות (פטור ממס לעובד ומוכר כהוצאה למעסיק) אצל המעסיק, אשר בו נדרש עובד לעבוד מהבית, בכפוף לפיקוח של המעסיק ולהצהרה של העובד והמעסיק.

עד שיתוקן החוק, המלצתנו, לשכירים העובדים מהבית, היא לשמור חשבוניות וחיובי חשמל, מים, אינטרנט בתקופת עבודתם בבית, וגם חשבונות מהתקופה שלפני השינוי, כדי להראות את הגידול בצריכה, וכן חשבוניות אם נרכש ציוד מחשב, חל גידול בנפח הגלישה ועוד. ייתכן ואפשר יהיה להשתמש בכך בעתיד, בתקווה ששינוי זה יתקבל בהקדם. ההוצאות של השכיר בביתו הן הוצאות מעורבות, ולכן הנטל להוכיח את ההפרדה בין פרטי לעסקי, מוטל על העובד.

רשות המיסים מבינה את הצורך בהכרה בהוצאות שהוצאו לצורך יצור הכנסה בעבודה מהבית, ובכלל זה האם החזר ההוצאות ישולם באמצעות המעסיק והעובד יחויב בשווי שימוש או שהעובדים יוכלו לדרוש החזר הוצאות אלו ישירות ממס הכנסה.

כבר היום, יש הוצאות ששכירים יכולים לדורש בגינם ניכוי מס, כגון: השתלמויות מקצועיות וערבי עיון, ספרות מקצועית ועיתונות מקצועית, תשלום לרישיונות או תעודות חברות מקצועית, הוצאות אש"ל ( א וכל , ש תייה ו ל ינה), ובתנאי שהמעסיק לא שילם עבורם.

בהשוואה לפרקטיקות בעולם ניתן למצוא שיש מדינות בהן רשויות המס כבר מאפשרות ניכוי הוצאות כנגד ההכנסה החייבת של השכיר. קיזוז הוצאות המשרד הביתי מול ההכנסה החייבת של העובד השכיר, באמצעות דוח מס אישי או באמצעות קישור מקוון מקל.

בין המדינות שנערכו לתת מענה לנושא ניתן למצוא את קנדה ואוסטרליה.

המודל הקנדי, מאפשר החזר הוצאות לצרכי הכשרת משרד ביתי, ניכוי הוצאות בפועל כמו חשמל, אינטרנט, ניקיון , תחזוקה. המודל האוסטרלי מציע מספר מסלולים להגשה מקוונת ואפשרות לשלב ביניהם. בין ההטבות שניתנות - האפשרות לקזז סכום מסוים לכל שעת עבודה, רכישות ציוד ספציפיות ופחת, הוצאות חשמל, אינטרנט, מחשוב מתכלה, ניקיון ועוד.

לעסקים וארגונים יתרונות בהסבת העבודה לבית: חסכון בהוצאות השוטפות שעוברות לעובד, חסכון בהשכרת או אחזקת נדל"ן. שיפור איכות הסביבה כתוצאה מירידת העומסים בכבישים והפחתת הפקקים, תוך שמירה על התפוקה ופריון העבודה לטובת הכלכלה.

בראייה זו יש לקדם פתרונות והקלות להכרה להוצאות עבודה מהבית לשכירים, רטרואקטיבית למהלך תקופת המשבר, ובאופן מסודר החל מתחילת השנה הקרובה. 

הכותבת היא מ"מ והמשנה לנשיאת לשכת רואי חשבון, יו"ר פורום מנכ"לים, מנהלי כספים וחשבים בלשכה