שליש מבעיות האשראי במשבר הקורונה הן של עסקים קטנים

ניתוח נתוני אשראי שביצעה חברת המידע העסקי Coface Bdi, מעלה כי 7.9% מההלוואות של העסקים הקטנים מצויות בפיגור או בטיפול משפטי • חלקם של העסקים הקטנים באוכלוסייה עומד על 7.6% בלבד

הפגנה בתל אביב נגד הגבלות הממשלה על העסקים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנה בתל אביב נגד הגבלות הממשלה על העסקים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הבעיות של העוסקים - עסקים המדווחים למע"מ כ"עוסק מורשה" - החריפו ברבעון השלישי של 2020, בעקבות משבר הקורונה - זאת בהשוואה למצבם של שכירים.

30.3% מבעיות האשראי המסומנות כתוצאה ממשבר הקורונה הינם של עוסקים, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא 7.6% בלבד (כ-423 אלף איש). בנוסף, 7.9% מסך ההלוואות של העוסקים הינם בפיגור או בטיפול משפטי, לעומת 4.3% בלבד של משקי הבית - כך עולה מניתוח נתוני האשראי של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, שביצעה חברת המידע העסקי Coface Bdi באמצעות דירוגי האשראי שלהם, דירוגי FICO BDi.

עוד עולה מהבדיקה, כי גם השימוש בכרטיסי אשראי מצביע על תופעה דומה: ניצול מסגרות האשראי גבוה יותר אצל עסקים, אם כי סך הניצול עדיין נמוך (42% בממוצע).

הבדיקה נעשתה באמצעות ניתוח של נתוני האשראי של בנק ישראל על האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, מעל גיל 18, בעזרת מודל האשראי של BDI. הנתונים כוללים היסטוריה של שלוש השנים האחרונות עד ה-30 בספטמבר 2020. סה"כ דורגו 5,569,995 אנשים.

תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת coface bdi / צילום: יהודה סובול
 תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת coface bdi / צילום: יהודה סובול

במסגרת ההגדרות נקבע כי "פרטיים" - הם משקי בית שאין להם כל עסק (כלומר הם שכירים או לא מועסקים) ו"עוסקים" - הם אלה המנהלים עסק בקטגוריה של עוסק מורשה (מספר העוסק זהה לתעודת הזהות של הפרט ) - בדרך כלל מדובר בעסק קטן או זעיר.

במסגרת דירוגי FICO BDI כלל צרכני האשראי בישראל חולקו ל-5 קטגוריות בציונים הנעים בין 300 ל-850: קטגוריה 1 - דרוג אשראי נמוך מאד (ציון עד 579); 2 - דרוג נמוך (ציון 580-639); 3 - פחות טוב (ציון בין 640-659); 4 - טוב מאד (ציון בין 660-719); 5 - מצוין (ציון 720 ומעלה).

מניתוח נתוני העוסקים עולה, כי חלקם בקטגוריית הדרוג הנמוך ביותר הינה 12.3% ובקטגוריית הדרוג הנמוך 9.5%. חלקם של העוסקים בקטגורית הדירוג המצוין הוא 6.4%. בסך הכל לפי דירוגי FICO BDI, כ-304 אלף עוסקים (68%) מדורגים טוב מאוד או מצוין, ו-103 אלף (23%) בדירוג נמוך או נמוך מאוד.

המשמעות הברורה היא שמצבם של העסקים הקטנים והזעירים בארץ הוא בכי רע. על פי הנתונים, מתוך כ-44 אלף עוסקים המדורגים בדירוג אשראי נמוך ובעלי הלוואות פעילות (78.9% מהעוסקים) כ-20 אלף נמצאים בפיגור בתשלומים או בטיפול משפטי (44.6% מסך הלווים).

בסך הכל, מתוך כ-432 אלף עוסקים בישראל (עסק מורשה), כ-285 אלף בעלי הלוואות פעילות, וכ-22.6 אלף מתוכם נקלעו לפיגור בתשלומים או לטיפול משפטי - נתון המשקף כ-7.9% מההלוואות. כ-30% מתוך ההלוואות שנקלעו ניתן לייחס למשבר הקורונה (מעל 12.8 אלף הלוואות).

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface Bdi, "ההשפעות של המשבר הקורונה על אוכלוסיית צרכני האשראי בישראל היא נמוכה יחסית ועדיין מרבית צרכני האשראי מדורגים בדירוגי אשראי של טוב מאוד ומצוין. אך תמונה זו אינה הומוגנית וניתן לראות בבירור כי בקרב אוכלוסיית העוסקים ההשפעה של המשבר חמורה יותר.
"בעוד ששכירים שהוצאו לחל"ת או פוטרו המשיכו לקבל הכנסה קבועה גם אם פחותה יותר, הרי שבעלי העסקים רבים מצאו עצמם לעיתים ללא הכנסה, ללא דמי אבטלה וזאת בזמן שהם ממשיכים לשלם את הוצאות העסק ללא פיצוי הולם מצד המדינה.
"מצב זה פוגע ביכולתם לעמוד בהתחייבויות הפרטיות שלהם ולא רק במסגרת העסק ולכן ניתן לראות שיעור ההלוואות בפיגור של העוסקים גבוה יותר משל הפרטיים בכל קטגוריות הדירוג".