חנות האפליקציות של אפל בסין מסירה משחקים בלחץ הממשלה

אלפי משחקים צפויים להיות מוסרים מהפלטפורמה בעקבות ההתערבות הגוברת של המשטר הסיני בתכנים באינטרנט

חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת אפל האמריקאית מסירה אלפי משחקי וידאו מהפלטפורמה שלה בסין לאחר שהממשלה שם החלה לבחון תוכן כזה מקרוב, במהלך המדגים את פגיעותה של ענקית הטכנולוגיה ללחץ מצד ממשלות.

החודש הזהירה יצרנית האייפון מפתחים סינים שכמות גדולה של אפליקציות משחקים בתשלום נמצאת בסכנת הסרה מהפלטפורמה, App Store, כך לפי מזכר שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל לאחר שהחברה הסירה אלפי אפליקציות מסוג זה מוקדם יותר השנה.

לפני ארבע שנים החלה הממשלה בסין לדרוש שמשחקי וידאו יעברו רישוי לפני הפצתם, אך מפתחים יכלו לעקוף דרישה זו בחנות האפליקציות של אפל. אפל לא אמרה למה הפרצה קיימת או למה היא החלה לסגור אותה השנה. מפתחי תוכנה זרים ביכו את השינוי, ודיברו על הקושי בהשגת רישוי למשחקים שלהם בסין.

הטיהורים בחנות האפליקציות מגיעים בעת שסין מגבירה את מאמציה לשלוט באינטרנט, מהדקת את הצנזורה שלה והשליטה בתוכן, כולל דרישה שתוכנות כמו Tripadvisor ומאה אחרת יוסרו מהחנות של אפל בסין. מנהל הסייבר של הממשלה הסינית אמר שהאפליקציות לא חוקיות בלי לפרט במה הפרו את הכללים. רוב התוכנות היו סיניות. ב-Tripadvisor סירבו להגיב.

במינהל הסייבר של סין, האחראי על אבטחת סייבר במדינה, ובמינהל הלאומי לרדיו ולטלוויזיה, המעניק את הרישוי הדרוש למשחקי וידאו, לא הגיבו לבקשות תגובה.

היקף ההסרות שאפל ביצעה בחנות האפליקציות עוד לא ברור

בסין, החקירה לתוככי החנות של אפל מבליטה את האיזון העדין שהחברה חייבת למצוא כדי לא לאכזב את לקוחותיה בסין מצד אחד ולנווט סביב לחצי השלטון מצד שני.

מוקדם יותר החודש, אמרה הנהלת החברה, שמשרדיה נמצאים בקופרטינו, קליפורניה למפתחים שמשחקי "פרמיום" וכאלה שיש בהם אפשרות לבצע רכישות בתוך המשחק יהיו חייבים להציג רישוי ממשלתי עד ה-31 לדצמבר.

"רק חלק קטן מהמשחקים האלה הולכים להצליח לקבל רישיון, עד כמה שאנו יודעים", אמר ריץ' בישופ, מנהל בכיר ב-ChinaInApp, חברה שעוסקת בליווי חברות תוכנה מערביות המבקשות להיכנס לשוק הסיני.

מתחים בנושא סחר בינלאומי בין סין לארה"ב ומדינות אחרות הפכו את השגת הרישיונות לקשה יותר, אמר בישופ.

לאפל היו 272 אלף משחקים ב-China App Store בשנה שעברה, כך לפי Sensor Tower, חברה שעוקבת אחרי ביצועי אפליקציות בכל העולם. בשנת 2020, גילתה החברה לפחות 94 אלף הסרות מהחנות בסין, הרבה יותר מ-25 אלף המשחקים שהוסרו מהפלטפורמה במדינה בשנה שעברה.

היקף ההסרות שאפל ביצעה בחנות האפליקציות עוד לא ברור, אך נראה שההכנסה ממשחקים בחנות האפליקציות של אפל בסין יורדת אפילו כאשר בשאר העולם ההכנסה ממשחקי דיגיטליים עולה. לפי הערכות של Sensor Tower, ההכנסה ממשחקים בסין השנה עד נובמבר עלתה ב-14% לסכום של כ-13 מיליארד דולר. לשם השוואה באותה תקופה בשנת 2019 נרשמה עלייה של 21% בסין ושל 26% בשאר העולם.

חנות האפליקציות של אפל מושכת אש גם מחוץ לסין בעולם. בארה"ב ובאירופה הפלטפורמה נתונה חדשות לבקרים לביקורת על התנהגות אנטי-תחרותית, האשמות שאפל כופרת בהן.

מבקרים הרימו גבה על הנכונות של החברה לעמוד בכמה מהדרישות הסיניות, והצביעו על כך שהן מתנגשות עם הרצון הידוע של מנכ"ל אפל טים קוק לעבוד למען חופש הביטוי, ההגנה על הפרטיות וזכויות האדם.

"אם החברה מתכוונת להתכופף מול לחץ פוליטי, עליה להסביר למה"

מחקר חדש שיצא מקבוצת הפעילים בוושינגטון "קמפיין האחריותיות" (The Accountability Campaign) זיהתה יותר מ-3,000 אפליקציות שלא נמצאות בחנות הסינית אך ניתן למצוא אותן במדינות אחרות. הקבוצה, שבין תומכיה נמנים דיוויד מגרמן, ארגונים של ג'ורג' סורוס ואיגוד עמותות הצדקה של קרייג ניומרק, פועלת נגד חברות טכנולוגיה גדולות כגון אפל וגוגל.

כמעט שליש מהאפליקציות החסרות מהחנות של החברה בסין קשורות למה שבקבוצה מכנים "נושאים חמים של זכויות אדם", כמו בודהיזם בטיבט, ההפגנות בהונג קונג, נושאים גאים או זכויות להטב"קים. כ-5% מהאפליקציות היו קשורות לפורנוגרפיה או הימורים. חלק ניכר מהן היו משחקים.

"אם החברה מתכוונת להתכופף מול לחץ פוליטי, עליה להסביר למה, ומה הייתה צפויה להפסיד אילולא עשתה כך", אמרה קייטי פול, מנהלת הפרויקט לשקיפות בטכנולוגיה, מחלקה של "קמפיין האחריותיות". "מעטה החשאיות סביב הסיבות למה הם מסירים את האפליקציות הזה הופך את זה למדאיג אפילו יותר".

פול הכירה בכך שייתכן שחלק מהפער בהיצע בחנות של אפל בסין נובע מכך שמפתחים מצנזרים את עצמם, כאשר הם יודעים שסיכוייהם לקבל רישוי במדינה נמוכים בלאו הכי.

אפל חוטפת מכל הכיוונים: התקשורת הלאומית בסין מבקרת את החברה על כך שהיא לא עושה מספיק על מנת לסנן תוכן אסור, ומחוץ לסין החברה נתונה לביקורת על כך שהיא מתכופפת בפני הצנזור הסיני. בחברה אמרו שהיא מצייתת לחוק המקומי.

בהצהרה מיום שני, אפל חזרה על כך שחנויות האפליקציות שלה חייבות לציית לחוקים במדינות בהן המשתמשים נמצאים ולעתים החברה נאלצת להסיר אפליקציות מסוימות.

"אפל בוחנת את הבקשות האלה בזהירות כאשר אנו מקבלים אותן, ואנו לעתים קרובות מוחים עליהן ולא מסכימים איתן", אמר דובר של החברה. "אם כי ההחלטה הסופית שמתקבלת היא לעתים לא לרוחנו, אנו מאמינים שאנו משרתים את לקוחותינו בצורה הטובה ביותר כאשר אנו נשארים במדינה ומעניקים להם גישה למוצרים המקדמים ביטוי עצמו והגנה על פרטיות ברמה עולמית".

אפל, וגם גוגל, הסירו אפליקציות הקשורות לתנועת המחאה נגד הממשלה בהונג קונג, כולל מפה לאיתור התקהלויות שעקבה אחר פעילות המשטרה. העיתון People’s Daily, שופר של המפלגה הקומוניסטית הסינית, הגדיר את האפליקציה "תוכנה רעילה".

אפל אמרה שהאפליקציה הפרה את הכללים המקומיים ואת הנחיות החברה, וקוק הגן על הסרתה במזכר לעובדים, בו שיתף אותם בקושי המעורב בהחלטה. "ויכוחים לאומיים ובינלאומיים יהיו פה אחרי כולנו, ובעוד הם חשובים, הם לא משנים את העובדות", כתב.
"אנו מאמינים שההחלטה הזו מגנה על המשתמשים שלנו בצורה הטובה ביותר".

בדוחות האחרונים שהגישה בנושא גילוי נאות, כתבה אפל שקיבלה 103 בקשות מהרשויות הסיניות בשנה שעברה להסרת 399 אפליקציות בגלל הפרות של החוק, אשר רובן היו קשורות לפורנוגרפיה ולתוכן לא חוקי. אפל אמרה שכיבדה את רוב הבקשות והסירה 381 אפליקציות. בנוסף, אמרה אפל בתגובה לשאילתה מהממשלה שהורידה באותה תקופה 129 אפליקציות בסין בגלל מה שמכונה הפרה של כללי הפלטפורמה, כמו הימורים לא חוקיים ואחרות.