בזן תקים תשתית לשיווק מימן לתחבורה בעלות 12 מיליון שקל

משרד האנרגיה יעניק לקבוצת בזן מענק של 1.3 מיליון שקל להשלמת הפרויקט • מטרת הפרויקט היא לפתח יכולת לייצר, לדחוס ולשנע מימן כחלק מהתוכנית להחדיר רכבי דלק מימני לארץ

תחנת דלק מימנית בדרום קוריאה / צילום: Shutterstock
תחנת דלק מימנית בדרום קוריאה / צילום: Shutterstock

קבוצת בזן זכתה במענק של משרד האנרגיה עבור פרויקט חלוץ להקמת תשתית לשיווק מימן לתחבורה. העלות המוערכת של הפרויקט היא 12 מיליון שקל, מתוכם משרד האנרגיה יממן כ-1.3 מיליון שקל.

מטרת הפרויקט של בזן היא לפתח יכולת לייצר, לדחוס ולשנע מימן באיכות התואמת את צרכי התחבורה כמענה לתוכנית החדרת רכבי דלק מימני לארץ, לטובת תחבורה שאיננה עושה שימוש בדלקים מאובנים. היעד הראשוני של הפרויקט הנו לייצר את היכולת הזו עבור תחנת התדלוק המימנית הראשונה שתקום בישראל.

המימן נחשב לדלק ידידותי לסביבה, מפני שתוצר הלוואי היחיד משריפתו הינו מים, והוא נטול פחמן. בשנת 2019 היו בעולם פחות מ-400 תחנות תדלוק מימניות, ואמנם, חזון המימן עודנו רחוק והתחום נמצא בשלבי פיתוח.

הפקת מימן ירוק - בהמשך

בשלב הראשון, לא מדובר על הפקת מימן 'ירוק' אלא מימן 'אפור', שמופק באמצעות שימוש בדלקים מאובנים דוגמת גז טבעי (דלק פוסילי). אך במידה ויוקם מתקן לספיגת CO2 המימן יהפוך ל'כחול', שמופק באמצעות שימוש בדלקים מאובנים אך ללא פליטות CO2.

בהמשך, התשתית תוכל להתאים גם להעברת מימן ירוק ונקי, המופק באמצעות אנרגיה סולרית. לאחרונה, חתמה קבוצת בזן על הסכמים להשקעה ושיתוף פעולה אסטרטגיים עם המיזם H2PRO, המפתח מימן ירוק ושואף להפוך את הפיתוח למסחרי.

המכשול העיקרי במשק הישראלי שעליו הפרויקט ייתן מענה הוא היכולת לייצר מימן בכמות ובאיכות הנדרשת, דחיסתו ועל ידי כך לאפשר שינועו בצורה בטוחה לתחנות הדלק. בישראל, בשלב זה, בזן נחשבת ליצרנית הגדולה ביותר של מימן (עם יכולת לייצר עד 8 טון לשעה), בו היא משתמשת לצרכיה הפנימיים כחלק מייצור הדלקים.

השימוש במימן ירוק (המיוצר מאנרגיות מתחדשות) מהווה נדבך מרכזי בתוכניות האיחוד האירופי, יפן, סין, אוסטרליה, קנדה ומדינות נוספות להפסקת השימוש בדלקים פוסיליים בדרך לכלכלת נטולת פחמן. בגרמניה מדברים על פיתוח כלכלת מימן כחלק מהעתיד האנרגטי של המדינה, ובתוך כך, למשל, להשתמש בטורבינות רוח ימיות ובשדות סולריים בכדי להפיק מימן, ללא שימוש בדלקים פוסיליים.

האם מדובר במהפכה סביבתית? פרופ׳ עדי וולפסון, מומחה לקיימות מהמכללה להנדסה סמי שמעון, מסביר: "מימן הוא בהחלט אחד התחליפים העתידיים להנעה של כלי תחבורה, אך בעיקר של כלים כבדים. חשוב לזכור שכדי שמימן יהיה תחליף סביבתי, יש להפיק אותו מפירוק של מים-הידרוליזה, כאשר האנרגיה הדרושה לתהליך מסופקת על ידי אנרגיות מתחדשות. כמו כן, חשוב לזכור ששימוש בגז טבעי כמקור להפקת מימן, גם אם ישלב מתקן לספיגת CO2 - וטכנולוגיות אלה להיקפים גדולים עדיין בחיתוליהן - אי אפשר להתעלם מהפליטות של גז טבעי, גז חממה אגרסיבי בפני עצמו, במהלך ההפקה, ההפרדה, ההולכה והאחסון שלו".