בעלי מניות בבנק הפועלים דורשים לסגת מעסקת ידיעות ולקיים הליך פומבי

העסקה המתגבשת למכירת חלקו של בנק הפועלים בידיעות אחרונות מעוררת התנגדות בקרב חברות המחזיקות במניות הבנק • לגלובס נודע כי חברת לייטקום הגישה בקשה לגילוי מסמכים לפני תביעה נגזרת, והיא לא היחידה שדורשת לסגת מהעסקה

נוני מוזס / צילום: אביב חופי
נוני מוזס / צילום: אביב חופי

הפרסומים על פרטי העסקה המתגבשת למכירת מניות בנק הפועלים בידיעות אחרונות, מעוררים הדים בתוך חברות המחזיקות במניות הפועלים וחוששות כי הבנק לא עושה את מירב המאמצים לקבל עבורן תמורה מלאה. בימים האחרונים לפחות שתי חברות החלו לפעול מול הבנק כדי להביא לביטול העסקה הנוכחית, שגיבשו כונסי הנכסים של הבנק, ולהביא להליך מכירה פומבי.

לגלובס נודע כי חברת לייטקום הגישה בקשה לגילוי מסמכים לפני תביעה נגזרת, ובמסגרתה פנה במכתב עורך הדין עידן איידן - המייצג את החברה במהלך - לעורך הדין אודי גאון המייצג את בנק הפועלים. איידן הבהיר כי אם הבנק לא יאפשר הליך תחרותי למכירת מניות הבנק, הם ידרשו דין וחשבון מלא - כולל מסמכים על הסיבות שבגינן החליטה ההנהלה "לשים מכשולים בפני מהלך שכל מטרתו השאת הכנסותיו של הבנק".

עוד נטען בפנייתו של עו"ד איידן כי "בנוסף על הנזקים שלכאורה נגרמו לבנק בגין אשראי אסטרונומי למטרות עסקאות ספקולטיביות גרידא שניתן למר נוני מוזס ושלא נפרע (הדבר לא הוכחש על ידכם עד היום), עולה כי בימים אלה פועל הבנק למכור את מניותיו בידיעות אחרונות למר מוזס בהנחה שזכתה לכינוי הלא מחמיא 'הנחת קורונה'. זאת ועוד, הרושם המתקבל הוא שלכאורה עושים העומדים בראשו של הבנק כל שניתן, וגם מה שלא ניתן, כדי לקדם פעולות שיבצרו את שליטתו של מוזס בעיתון ידיעות אחרונות".

במכתב יש התייחסות לסעיף הוויתור של הבנק על טענותיו נגד נוני מוזס, "אשר יקבל פטור מתביעות בסכום של מעל מיליארד שקל". כאמור, בלייטקום דורשים לקיים הליך תחרותי למכירת המניות.

ולייטקום לא לבד. לגלובס נודע כי הבוקר שלחה חברת גונר אחזקות, המחזיקה במניות בבנק הפועלים, מכתב למנכ"ל הבנק דב קוטלר, ובו דרשה שלא לאשר את העסקה שהתגבשה, ולבצע במקום הליך של מקסום התמורה. המכתב, שנשלח באמצעות עורך הדין יורי נחושתן ממשרד נחושתן יוגב ושות', מתייחס לפרסומים הרבים סביב העסקה המתגבשת, ובין היתר לגובה החוב שעומד על יותר מ-1.1 מיליארד שקל, להחלטה למכור את המניות תמורת כ-170 מיליון שקל- מה שיביא למחיקת חוב של 900 מיליון שקל, ולהודעת הנאמן לעסקי פישמן על פנייתם של לפחות שני גורמים המעוניינים במניות. "גורמים שאין חולק על רצינותם ויכולתם להציע הצעה לרכישת המניות המשועבדות, שאין חולק על רצינותם ויכולתם לבצע את העסקה", נכתב.

על פי המכתב, "עצם נכונותם של גורמים נוספים ליטול חלק בהתמחרות או מכרז על מכירת המניות המשועבדות, מעידות בברור על כך, שהעסקה המתגבשת איננה כזו שתשיג את המחיר המרבי בעבור המניות".

טענה נוספת שעולה מפניית גונר אחזקות היא ש"אישור העסקה ע"י הגורמים המוסמכים בהנהלת הבנק, עולה לכדי רשלנות רבתי של גורמים אלה, אשר עלולה לגרום נזק כבד לבנק, שגובהו לפחות כגובה ההפרש בין המחיר בעסקה, לבין המחיר שאותו ניתן יהיה לקבל בהליך סדור וחוקי". עוד נכתב כי "כל מי שייתן ידו לאישור העסקה בדרך זו, יהיה אחראי לכל הנזקים האלה במלואם. על כן דורשת מרשתי כי תפעלו כפי חובתכם כלפי הבנק ובעלי מניותיו, ולא תתנו ידכם לאישור העסקה בדרך זו, אלא לאחר ביצוע הליך של מקסום התמורה כמקובל בהליכי כינוס".

לובי 99 מתגייס נגד העסקה

לחץ נוסף נגד העסקה המתגבשת מופעל מצד ארגון לובי 99, שפנה למפקח על הבנקים יאיר אבידן ולנגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון, בבקשה דחופה להתערב כדי להפסיק את "מערכת היחסים הנמשכת בין בנק הפועלים לנוני מוזס" .

נציגי לובי 99 הופיעו בבית המשפט וביקשו להצטרף לדיון במעמד של ידיד בית המשפט. על פי עמדתם, "לא מדובר בעסקה רגילה, ולכן אסור להתעלם מההיבטים הציבוריים של העסקה וההשלכות הקשות של אישורה על יחסי הון-עיתון בישראל". לטענת הארגון, "מערכת היחסים הבעייתית בין הבנק למוזס נמשכת מזה תקופה ארוכה, כאשר הבנק פועל בעקביות לשימור שליטתו של מוזס בידיעות, כדי להמשיך ולקבל בתמורה סיקור אוהד. ההגנה על האינטרס הציבורי - הן מהפן הדמוקרטי, והן מהפן שהציבור הוא בעל המניות המרכזי בבנק - מחייבת קבלת התייחסות מהפיקוח על הבנקים ומהיועץ המשפטי לממשלה, טרם קבלת הכרעה אם לאשר את העסקה".

*** גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". "ידיעות אחרונות", לרבות "כלכליסט" מקבוצת "ידיעות אחרונות", ו"גלובס" הם עיתונים מתחרים. בר הפצה מפיצה גם את גלובס.