הפרקליטות סגרה התיק נגד בכירי לאומי לשעבר בפרשת העלמת המס

בהודעת הפרקליטות צוין כי "הראיות בתיק החקירה אינן מקימות סיכוי סביר להרשעה" • החקירה נפתחה בשנת 2017 לאחר שבשנת 2014 הודה הבנק כי סייע ללקוחות בארה"ב להעלים מס במיליארדי דולרים ושילם קנס עתק לרשויות האמריקאיות בסכום של 400 מיליון דולר

סניף בנק לאומי / צילום: בר אל, גלובס
סניף בנק לאומי / צילום: בר אל, גלובס

פרקליט מיסוי וכלכלה החדש, יהונתן תדמור, החליט לסגור את התיק בעניין מעורבות בכירי בנק לאומי לשעבר בסיוע ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס, פרשה המכונה "פרשת הלקוחות האמריקאים". החקירה נפתחה בשנת 2017 בהוראת היועץ המשפטי לממשלה.

בהודעת הפרקליטות צוין כי "הראיות בתיק החקירה אינן מקימות סיכוי סביר להרשעה". עוד צוין כי "ניתן משקל להליכים השונים שהתנהלו עד כה בפרשה ובכללם אלו שנקטו רשויות ארה"ב, הסדר הפשרה בתביעה הנגזרת שהוגשה נגד הבנק והפעולות בהן נקט בנק ישראל. עוד ניתן משקל מהותי לעמדת משטרת ישראל, אשר מצאה לאחר בחינת מכלול החומרים שנאספו, כי פוטנציאל מיצוי החשדות הוא נמוך ביותר".

החקירה נפתחה בשנת 2017 לאחר שבשנת 2014 הודה הבנק כי סייע ללקוחות בארה"ב להעלים מס במיליארדי דולרים ושילם קנס עתק לרשויות האמריקאיות בסכום של 400 מיליון דולר.

פרשת העלמות המס של לקוחות לאומי ארצות-הברית החלה להיחקר לפני כ-10 שנים על-ידי הרשויות האמריקאיות. במסגרת הפרשה נחקר בנק לאומי בחשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאים בהעלמת מס מהרשויות בארה"ב ב-2002-2010, שנים שבהן גליה מאור ניהלה את הבנק.

המדינה עדכנה את שופטי בג"ץ בהחלטה במסגרת עתירה שהוגשה בשנת 2018 של עמותת צדק פיננסי בשל הימשכות החקירה נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והמפקחת על הבנקים. בעתירתה ביקשה העמותה כי המשטרה והיועמ"ש יסבירו מדוע החקירה עליה הוכרז בשנת 2017 נמשכת זמן רב, ולמה טרם התגבשה החלטה האם להגיש כתבי אישום ונגד מי וביקשו כי בנק ישראל יוודא כי נחקרים תחת אזהרה אינם מכהנים כיום בתפקידים בכירים במערכת הבנקאית.