אהוד ברק לביהמ"ש בתביעת יועצי נתניהו: תביעת השתקה שנועדה לדכא את הביקורת הציבורית

רה"מ לשעבר הגיש כתב הגנה בתביעת הדיבה שהגישו יועצי נתניהו טופז לוק ועופר גולן נגדו ונגד עיתונאי "הארץ" אורי משגב • התביעה הוגשה לאחר שברק האשים את היועצים בבימוי הפגנות בבלפור על-מנת להשחיר אותן

אהוד ברק / צילום: כדיה לוי
אהוד ברק / צילום: כדיה לוי

תביעת הדיבה שהגישו יועצי ראש הממשלה, טופז לוק ועופר גולן, נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, העיתונאי אורי משגב ורווית נאור, היא תביעת השתקה שנועדה להשתיק כל ביקורת כלפיהם או כלפי שולחם, ראש הממשלה בנימין נתניהו - כך טוען אהוד ברק בכתב ההגנה שהגיש אתמול (ד') לבית המשפט.

"עובדי ציבור, המשרתים את ראש הממשלה עצמו - בין כעובדי מדינה, בין כבכירים במפלגתו של ראש הממשלה ובין כדוברי משפחתו - אינם כאחד האדם. הם צריכים לצפות כי במסגרת תפקידם יספגו לעתים מילים קשות. זה המחיר הבלתי נמנע בחברה דמוקרטית של העבודה עבור איש שלטון בכיר, המשתמש בכלי הממלכה כדי לחלץ את עצמו ממשפטו ולטפח פולחן אישיות, כפי שמעידים אף חלק מבכירי מפלגתו וממשלתו", טוען ברק בכתב ההגנה.

טופז לוק ועופר גולן, יועצי נתניהו, הגישו בספטמבר 2020 תביעת דיבה בסך 420 אלף שקל נגד ברק, כתב "הארץ" אורי משגב ורווית נאור. בתביעה, שהוגשה באמצעות סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד ושותפו עו״ד אורי שנהר, נטען כי השלושה האשימו את לוק וגולן בבימוי מפגינים בהפגנות בבלפור על-מנת להשחיר את ההפגנות. לטענת לוק וגולן, מדובר בעלילת כזב, ובפועל הם צילמו את המפגינים כפי שכל אדם יכול היה לצלם אותם, לא שתלו, לא ביימו איש ולא הכירו את המפגינים.

גולן ולוק תועדו בשולי הפגנת מחאה סמוך למעון ראש הממשלה בבלפור. בעקבות התיעוד התעוררה סערה ציבורית, מאחר שלוק היה אמור להימצא בבידוד לאחר שחזר מחו"ל עם המשלחת הישראלית לחתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין. למחרת היום קנסה המשטרה את לוק בסך 5,000 שקל. ברשת הופצו טענות כי יועצי ראש הממשלה יצרו פרובוקציה ותיעדו אירוע הכחשת קורונה שבוים על-ידם כדי להסית נגד מפגיני בלפור.

בכתב ההגנה, שהוגש על-ידי עורכי הדין ליאור גרו וארי הלל ממשרד הלל גרו אלמליח, טוען ברק כי בכל הפרסומים העוסקים בהפגנות נגד ראש הממשלה ובהתנהגות יועציו ועובדיו במהלך הפגנות אלה יש עניין ציבורי מובהק.

עו"ד ליאור גרו / צילום: משרד העו"ד הלל גרו אלמליח
 עו"ד ליאור גרו / צילום: משרד העו"ד הלל גרו אלמליח

"הנתבעים מנסים לעסוק בדבר שהציבור מעוניין בו, בעוד שהתובעים מנסים להשתיק את כל אמירות הנתבעים שמהם משתמעת, או שהם כוללים, ביקורת נגד התובעים או שולחם ראש הממשלה", טוען ברק.

עוד טוען ברק כי הפרסום בגינו הוגשה התביעה הוא אמת, הוא האמין ומאמין באמיתותו, והוא גם הבעת דעה ציבורית ופוליטית לגיטימית.

לטענת ברק, "התובעים מגלגלים עיניהם השמימה ומיתממים כ'קוזאק הנגזל', כשמדובר בביקורת כלפיהם, אך מאידך מרשים לעצמם להשתלח בכל מי שאינו מסכים עם שולחם, ראש הממשלה, בבחינת 'הפוסל במומו פוסל'".

"התובעים התחזו לסטודנטים"

בכתב ההגנה מפרט ברק עדויות שנאספו ממפגינות, לפיהן לוק וגולן ניסו לשכנע מפגינים מקבוצת "אין מגפה, יש אחדות" להצטלם. מקימות הקבוצה תיארו כי לוק וגולן ניגשו אליהם, אמרו שהם מצלמים סרט סטודנטים, וביקשו לראיין אותן. "התובעים התחזו לסטודנטים המצלמים סרט תיעודי על-מנת להציג קבוצה קיצונית ובלתי מייצגת בין המפגינים", נכתב בכתב ההגנה.

לטענת ברק, "התובעים התכוונו ליצור סרטון מפוברק ומוטה שכזה, המנסה - באופן מודע ומכוון, שנועד להטעות את הצופה התמים - להציג את ההפגנות ואת המפגינים באופן מוטה ומפוברק, כאוסף של מכחישי קורונה, למרות שידוע היטב, גם לתובעים, שהרוב המוחלט של המפגינים אינם כאלה כלל".