עסקת "ידיעות אחרונות" תצא לדרך: נדחו הבקשות לעצור את המכירה

במסגרת העסקה תרכוש חברת "ידיעות אחרונות" ברכישה עצמית את מניותיה שבכינוס מידי בנק הפועלים תמורת 171 מיליון שקל, המשקפים "הנחת קורונה" של 15% ביחס לעסקה הקודמת שהתפוצצה • העסקה אושרה לאחר שכונסי הנכסים הגישו פטור תביעות מרוכך למו"ל נוני מוזס

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנו (נוני) מוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS
מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנו (נוני) מוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS

עסקת "ידיעות אחרונות" תצא לדרך: גם שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, רות רונן ומגן אלטוביה, דחו את הבקשות של משפחת יודקובסקי שנועדו לעצור את העסקה. רונן דחתה את הבקשה לבטל את ביטול זכות הסירוב של משפחת יודקובסקי, ואלטוביה דחה את הבקשה לצו המניעה. 

מוקדם יותר היום נודע כי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, איריס לושי-עבודי, אישרה הבוקר (ה') את עסקת מכירת מניות "ידיעות אחרונות", במסגרתה תרכוש חברת "ידיעות אחרונות" ברכישה עצמית את מניותיה שבכינוס מידי בנק הפועלים. תמורת המניות תשלם "ידיעות" 171 מיליון שקל, המשקפים "הנחת קורונה" של 15% ביחס לעסקה הקודמת שהתפוצצה לפני מספר חודשים.

השופטת אישרה את העסקה לאחר שכונסי הנכסים הגישו פטור תביעות מרוכך למו"ל ארנון (נוני) מוזס ואנשיו ביחס לעסקה הקודמת.

למרות האישור, השופטת לא חסכה ביקורת מהתהליך כולו. לדבריה, "אין לכחד כי הבקשה מעוררת שאלות מן הטעמים שפורטו על-ידי הצדדים השונים, כגון הטענה כי הנושה המובטח והחברה הם בעלי משקל ציבורי בלתי מבוטל המעוררים עניין רב בקרב הציבור, משך הזמן הרב של כינוס הנכסים באופן יחסי, היעדר התמחרות ואי-קיום הליכים פומביים ביחס למכירת המניות שבכינוס, נסיבות ביטולה של העסקה שאושרה בהחלטת בית המשפט, בהילות הבקשה בסופו של תהליך כה ממושך, המהלך החריג באופן יחסי של רכישת המניות שבכינוס דרך רכישה עצמית, היחס בין החוב המובטח לשווי המניות שבכינוס, תיקון תקנון החברה הרוכשת/נרכשת ערב העסקאות, שחלקם תיקונים זמניים למשך תקופה של שנה בלבד, סעיפי הפטור שנכללו תחילה בהסכמים וכיוצא בזה".

אולם לטענת השופטת, על בית המשפט להכריע לפי מה שמובא בפניו ובהתאם לפרמטרים משפטיים רלוונטיים להליך שבפניו בלבד. "בענייננו, הכונסים והנושה בחנו את התמורה ואת שווי הבטוחה ומסרו כי הם סבורים כי לעת הזאת עדיף 'ציפור אחת ביד משתיים על העץ'. אני סבורה אפוא כי יש לכבד עמדה זו של נושה מובטח, שכן אין ודאות כי הוא יזכה לקבל בעתיד סכום גבוה יותר בגין המניות שבכינוס".

נזכיר כי לאחר פרסום העסקה הודיעה משפחת יודקובסקי כי היא מוכנה לרכוש את 6% מניות פולן בסכום הגבוה בחצי מיליון שקל ביחס למחיר שחברת בר הפצה אמורה לשלם תמורתן. השופטת קבעה כי אין בכך כדי להביא לדחיית ההצעה מהטעם שנעשתה ברגע האחרון, ללא הפקדת בטוחות ובסכום שאין בו הפרש משמעותי. לדבריה, מאחר שקניית המניות היא עסקה משולבת, קבלת ההצעה החלקית של משפחת יודקובסקי עשויה לגרום לביטול העסקה כולה.

באשר לסוגיית ההתמחרות שהציג הנאמן לנכסי אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל, שטען כי יש לפעול לביצוע הליך פומבי שקוף שישיא תמורה למניות, השופטת קיבלה את עמדת כונסי הנכסים, לפיה מהלך כזה עלול לפגוע בסיכוי מימוש המניות המשועבדות ובהשאת רווחים לקופת הנושים, או לחליפין לדחות את המימוש למועד מאוחר ובלתי ידוע.

נזכיר כי משפחת יודקובסקי מנהלת במקביל הליך משפטי נגד המכירה, וטוענת בין היתר כי יש לבטל את ביטול זכות הסירוב שלהם למשך שנה-  החלטה שקיבל דירקטוריון "ידיעות אחרונות" על רקע הכוונה להשלים את העסקה. השופטת קבעה כי כל עוד לא הוכרה זכות הסירוב של משפחת יודקובסקי, ולא ניתן צו בעניינה, אין מקום להתחשב בה במסגרת ההליך.

סוגיה נוספת עסקה בפטור מתביעות שאמורים היו לקבל מוזס ואנשיו במסגרת העסקה. הנאמן טען לקושי שנובע מכך שהפטור ניתן לכאורה לא רק מטעמם של הכונסים אלא גם מטעמם של קשת רחבה של גורמים - לרבות נושי פישמן. בעקבות זאת הוכנס תיקון המבהיר כי הוויתור לא ייחשב ויתור מטעמם בעלי המניות - בר און, פישמן או מי מטעמם.

השופטת קיבלה את התיקון משני טעמים: ראשית, כיוון שבסעיפי הפטור המתוקנים נכתב כי הפטור ניתן על-ידי הכונסים ולא מטעם בר און-פישמן; ושנית, כיוון שהפטור ניתן בצורה מצומצמת יחסית לגבי כל זכות טענה, דרישה וכל עילת תביעה הנובעת ו/או קשורה למניות הנרכשות ב"ידיעות", לרבות לכל הזכויות מכוחן. הפטור ניתן החל ממועד השיעבוד של המניות.

לדברי השופטת, "אכן מושכלות יסוד הן כי כונס נכסים המוכר נכס בשם בעליו יכול להעניק פטור לרוכש הנכס מפני תביעות עתידיות של כונס הנכסים עצמו הקשורות בנכס המשועבד עצמו". 

*** גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון גלובס. "ידיעות אחרונות", לרבות "כלכליסט" מקבוצת "ידיעות אחרונות", וגלובס הם עיתונים מתחרים.