אחרי שנים של משא ומתן: סין נפתחת חלקית להשקעות אירופיות

אחרי שנים של מו"מ ולפני כניסתו לבית הלבן של הנשיא ג'ו ביידן, חתמו האיחוד וסין על הסכם שפותח חלקית את השוק הסיני בפני השקעות אירופיות בתחום התחבורה, תקשורת והשירותים • סין תגבל גישה קלה יותר לשוק האנרגיה

נשיא סין, שי ג'ינפינג, בשיחה עם ראשי האיחוד האירופי / צילום: Reuters, Johanna Geron
נשיא סין, שי ג'ינפינג, בשיחה עם ראשי האיחוד האירופי / צילום: Reuters, Johanna Geron

האיחוד האירופי וסין סיכמו על הסכם השקעות ביניהן, שיפתח באופן חלקי ומוגבל את השוק הסיני לפעילות חברות אירופיות בתחום התקשורת, התחבורה והפיננסים, לאחר שנים של משא ומתן. סין הואשמה לא אחת בכך שהיא מקבלת גישה חופשית לשווקים האירופי והאמריקאי, אך מטילה קשיים משמעותיים על חברות זרות לפעול בתחומה. בין השאר היא דורשת שותפויות עם חברות מקומיות, מעניקה הגנה פחותה על נכסים אינטלקטואליים של חברות זרות וכן מסמכים והצהרות רבות מצד חברות זרות הפועלות בשוק המקומי.

אך ההסכם, שמכונה CAI) Comprehensive Agreement on Investment), אמור לאפשר לחברות אירופיות בתחום התקשורת, התחבורה וגם במגזר השירותים - בנקים, חברות ביטוח וחברות בתחום הרפואה - גישה משופרת וקלה יותר לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הוא גם אמור להעניק לחברות סיניות גישה מוגברת ואפשרות השקעה בתחום האנרגיה. ההסכם עצמו טרם פורסם, אך שני הצדדים הכריזו על כך שגובש סופית, אחרי שבע שנים של משא ומתן.

האיחוד האירופי הכריז על ההסכם כהישג משמעותי. "זהו התוצאה הטובה ביותר שסין אי פעם הסכימה עליה עם מדינה חיצונית", נאמר בהודעת האיחוד שהתפרסמה ביום רביעי. אולם פרשנים וכלי תקשורת באירופה מיהרו להבהיר כי ההסכם גם מבסס את הגישה החופשית של חברות סיניות בתחומים שהוסכמו לשווקים האירופים, וכי סין מיומנת בחדירה לשווקים ולתחומים חדשים, בעודה עדיין מערימה קשיים על פעילות חברות זרות בתחומה.

ההסכם עוסק כמעט בלעדית בתחום ההשקעות - אילו חברות במדינות האיחוד האירופי יכולות להשקיע בסין, באילו תנאים ובאיזו רמת חופש. כדוגמא ציינו בגרמניה כי חברות אירופיות שמעוניינות לפעול בתחום הבריאות בסין, למשל דרך הקמה של בית חולים או מרפאה בתחום מסוים, כבר לא יהיו חייבות לחבור לשותף סיני מקומי, אלא יוכלו לבצע את ההשקעה הדרושה באופן עצמאי. ההסכם גם מחייב את הממשלה הסינית לחשוף סובסידיות ממשלתיות בתחום השירותים, כדי לאפשר תחרות הוגנת יותר. חברות ממשלתיות סיניות לא יוכלו להפלות במכרזים בין חברות מקומיות לחברות אירופיות, לפי הדיווחים.

עם זאת, ההסכם אינו כולל לפי הדיווחים שוויון מלא בין פעילות חברות זרות לחברות סיניות, ועדיין מערים קשיים ביורוקרטיים ומעניק מעט הגנה על נכסים אינטלקטואלים לחברות אירופיות, בהשוואה לחברות מקומיות. פרשנים באירופה אמרו כי ההסכם מקביל חלקית להסכם הסחר שנחתם מול ארה"ב לפני כשנה, כחלק מהמאבק של ואשינגטון ושל הנשיא דונלד טראמפ "להשוות" את הגישה לשווקים בין שתי המדינות ולצמצם את עודף הסחר לטובתה של סין.

ברמה הגלובלית, יש מי שרואה בהסכם תמיכה אירופית בשלטון הנוכחי בסין, והתעלמות מהשליטה הממשלתית בכלכלה או מסוגיות זכויות אדם. מקורות בברלין ובוואשינגטון דיווחו כי קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לחצה לחתום על ההסכם במהרה, עוד לפני שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן יחל בכהונתו, מחשש שחתימה אחרי מועד זה תעיב על היחסים. נשיא סין שי ג'יניפינג, בירך על ההסכם ואמר כי הוא משרטט "עתיד טוב יותר לשיתוף פעולה" עם אירופה. על המדינות החברות באיחוד האירופי לאשר את ההסכם, וגם הפרלמנט האירופי צריך לאשר אותו. לפי הערכות הוא ייכנס לתוקף בתוך כמה חודשים.