קצב של פי שישה: ערב הכניסה לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי הוגש מבול של תביעות

ביום האחרון של שנת 2020 הוגשו 1,900 תביעות אזרחיות כדי להקדים את הרפורמה, וזאת לעומת כ-300 ביום רגיל • ממה עורכי הדין מודאגים?

אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock
אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock

בסוף השבוע נכנסו לתוקף תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, לאחר עבודה של שנים ולאחר משא ומתן ומאבק שנמשך מספר שנים נוספות. ניסיונות של הרגע האחרון של לשכת עורכי הדין והתנועה למשילות ודמוקרטיה למנוע את תחולת התקנות באמצעות עתירה לבג"ץ, נדחו על הסף.

גם העוזרים המשפטיים של השופטים ניהלו מאבק ואף הכריזו על סכסוך עבודה בעניין זה, כפי שנחשף בגלובס, אולם מאבקם הסתיים לאחר שהנהלת בתי המשפט הבהירה כי מעמדם של העוזרים המשפטיים לא ייפגע, וכי לא תוטל עליהם עבודה נוספת מעבר להגדרות התפקיד הנוכחיות שלהם.

ציבור עורכי הדין, כך נראה, פחות מתפעל ושמח מהרפורמה ההיסטורית. בשבוע האחרון לפני כניסת התקנות לתוקף הוגשו פי כמה תביעות אזרחיות מאשר הממוצע השנתי. ב-31 לדצמבר הוגשו כ-1,900 תביעות אזרחיות בסדר דין רגיל. בדיקה מדגמית של ממוצע התביעות ליום בשנת 2020 מלמדת כי ממוצע תביעות ליום נתון ב-2020 עומד לכל היותר על 300 בלבד. אם כן, מדובר על זינוק של יותר מפי 6 מהממוצע היומי.

יצוין כי כל השבוע החולף אופיין במספר רב של תביעות: ב-30 לדצמבר הוגשו כ-1,100 תביעות, ב-29 לדצמבר כ-700 תביעות, ב-28 לדצמבר 635 תביעות, וב-27 לדצמבר כ-500 תביעות. הנתון מעניין במיוחד לאור העובדה כי מדובר בתקופה בה מוטלות מגבלות רבות על המשק, ומתגלים אלפי חולי קורונה מאומתים נוספים מדי יום. תקופה זו מאופיינת בשיבוש העבודה הסדירה של משרדי עורכי הדין.

היום (א'), עם כניסת תקנות סדר דין אזרחי החדשות לתוקף הוגשו עד השעה 17:00 כ-70 תביעות אזרחיות בסדר דין רגיל. מדובר במספר מועט במיוחד של תיקים חדשים, כאשר הממוצע עומד כאמור על קרוב ל-300 ביום בשנת 2020.

הרפורמה בתקנות פותחת עידן חדש בניהול תיקים אזרחיים, ומטרתה לייעל ולקצר את ההליך המשפטי. אחת מהרעות החולות של מערכת המשפט בישראל היא התמשכות ההליכים בבית המשפט על פני שנים רבות, באופן הפוגע בתחושת הצדק ובאמונה של הציבור כי צדק אכן נעשה. הרפורמה נועדה לייצר משפט יעיל ומהיר יותר ולהפוך את ההליכים לדינמיים.

אחת התלונות הבולטות בקרב עורכי הדין נגד התקנות היא שהן מגבילות את אורך כתבי הטענות בהליך המשפטי. לדוגמה, כתב תביעה לבית משפט השלום, שהיום יכול להגיע לעשרות ומאות עמודים, יוגבל ל-11 עמודים בלבד, וכתב טענות שמוגש לבית משפט מחוזי יוגבל ל-15 עמודים.

המתנגדים טוענים כי ההגבלה המשמעותית באורך כתבי בית המשפט תפגע בעשיית הצדק, וכי לא ניתן יהיה לנמק את מלוא הטענות באופן חופשי. מצד שני, עורכי דין רבים מברכים על ההגבלה שתאלץ את כל המתדיינים לקצר, לתמצת ולזקק את הטיעונים.

עיקרי התקנות החדשות

■ 532 תקנות צומצמו ל-180 תקנות
■ הגבלת כתבי הטענות: לבית משפט השלום - 11 עמודים; למחוזי - 15 עמודים, ובתביעות מעל 2.5 מיליון שקל - 30 עמודים
■ חיוב הצדדים להיפגש לפני קדם-המשפט בניסיון להגיע להסכמות
■ מתן כוח לשופטים לדחות תביעות במקרים המוצדקים ללא דיון או להחליט על קיום קדם-משפט בווידאו או בשיחת ועידה
■ מעבר להצגת טיעונים בעל-פה
■ המזכיר המשפטי - תפקיד חדש שיערוך סינון ראשוני למסמכים ויוודא שהם עומדים בתקנות
■ הטלת הוצאות בשל הגשת בקשות, למעט טעמים מיוחדים