המתחסנים נגד קורונה יקבלו דרכון ירוק - מה זה ייתן להם?

הדרכון הירוק יהיה זמין עבור המתחסנים שבוע לאחר מתן המנה השנייה של החיסון, באמצעות אפליקציית משרד הבריאות ובאתר משרד הבריאות • ומה נותן אותו דרכון ירוק?

החיסון לקורונה של ביונטק ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון לקורונה של ביונטק ופייזר / צילום: אתר החברה

אם לא יהיה שינוי במדיניות החיסונים של משרד הבריאות, הרי שכל מתחסן נגד קורונה אמור לקבל שתי מנות חיסון, ולאחר מכן כל מתחסן יהיה זכאי לקבל דרכון ירוק. במשרד הבריאות מציינים כי הדרכון הירוק יהיה זמין עבור המתחסנים שבוע לאחר מתן המנה השנייה של החיסון, באמצעות אפליקציית משרד הבריאות ובאתר משרד הבריאות.

ומה נותן אותו דרכון ירוק? ראשית הוא יאפשר לאדם שחוסן להימנע מבידוד לאחר מגע עם חולה מאומת; שנית, הנוסעים שחוזרים מחו"ל יהיו פטורים מבידוד; ולבסוף, מחזיקי הדרכון הירוק יוכלו להימנע מהצורך בבדיקות קורונה כסקר ובכניסה למקומות הדורשים בדיקה.

נזכיר כי משרד הבריאות ביטל את ההגדרות המפרידות בין מדינות ירוקות ולבין מדינות אדומות והגדיר את כל המדינות כאדומות - המשמעות היא שכל הנכנסים לישראל מחויבים להיכנס לבידוד: 14 ימי בידוד במלונית או 10 ימי בידוד ביתי בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה, האחת מיד לאחר הנחיתה עוד בנתב"ג והשנייה בחלוף תשעה ימים. כיום מי שמחזיק בתעודת מחלים פטור אף הוא מבידוד ולאחר הנחיתה מקבל צמיד מיוחד שמאפשר לו לאסוף את הכבודה שלו ולצאת לאחר הנחיתה. מספר המחלימים בישראל עומד על כ-382 אלף.

עדיין לא ברור האם הדרכון הירוק יקבל הכרה בינלאומית לטובת פתיחת האפשרות לנסוע לחו"ל ללא בידוד גם במדינות אחרות, אולם יש מדינות שכבר הלכו עם הנושא צעד קדימה: קפריסין הודיעה כי תאפשר כניסת תיירים ללא חובת בידוד או הצגת בדיקת קורונה בכפוף להצגה של תעודת מתחסן, וזאת מחודש מרץ. קפריסין, שנפגעה קשות מהיעדר התיירות השנה, היא המדינה האירופית הראשונה להכריז על המהלך.

במשרד הבריאות חוששים מזיופים

סוגיית הדרכונים הירוקים תעלה לדיון בוועדת החוקה. אל הדיון יגיע גם שר הבריאות יולי אדלשטיין. ברקע, יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, דרש עוד לפני שלושה חודשים להציג מתווה לפתרון טכנולוגי לתעודת המתחסנים בכדי לאפשר להחיות ענפים שלמים במשק.

לפי הודעת הוועדה, פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, השיב כי המשרד נמצא בקשר עם חברות טכנולוגיה ישראליות כדי להתקדם בנושא, וטען כי הקושי העיקרי הוא במניעת זיופים. בדיון תבקש הוועדה לבחון את סטטוס ההתקדמות ואת ההחרגות שיחולו על המתחסנים והמחלימים.

בתוך כך, בענף התיירות מבקשים לקחת את הדיון צעד קדימה: מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל, פנה לח"כ אשר בבקשה להרחיב את הדיון גם לעניין התנועה הבינלאומית ולחבור למיזמים בינלאומיים ליצירת תעודת מעבר/דרכון שיוכרו על-ידי חברות תעופה ומדינות שונות בעולם, כאשר הבקשה של פתאל היא לאמץ תקן בינלאומי.