זנות | דעה

ברוכה הבאה שנת 2021 - השנה בה אכיפת חוק איסור צריכת זנות מתחילה

אני מקווה שנזכור את השנה הבאה כשנה שבה עוד ועוד נשים יצליחו לצאת מהמעגל האכזרי של הזנות, ושאנחנו נתקדם עוד צעד להיות מוסריים ושוויוניים קצת יותר

ניידת משטרה / צילום: יוסי כהן
ניידת משטרה / צילום: יוסי כהן

סוף-סוף, כל כך חיכינו ששנת 2020 תסתיים, והנה מתחילה לה שנת 2021. אז איזה שנה היא תהיה? בואו נתחיל בזה שאני מקווה שהיא לא תיזכר אצלנו כעוד "שנת קורונה", כי שנה אחת זה באמת די והותר, או חלילה כעוד שנה עם עוד חוסר יציבות פוליטית. אז מה כן?

בתוך כל המציאות הזאת של חוסר הוודאות, אנחנו מתחילים את שנת 2021 עם לפחות משהו חיובי אחד- הזדמנות אמיתית לחברה הישראלית להיות חברה מוסרית ושוויונית יותר, חברה שלא מנצלת נשים לזנות, שרובן נשים שחוו פגיעות מיניות קשות בילדותן, שנמצאות במצוקה וחיות מציאות של עוני והיעדר ברירה.

עכשיו משחתם השר אמיר אוחנה על הצו לאכיפת חוק איסור צריכת זנות, תחל סוף-סוף אכיפתו. אז שלא תגידו שלא ידעתם - צריכת זנות היא עבירה על החוק, וזנאי שייתפס צורך זנות יקבל קנס של 2,000 שקל, ובמקרה של עבירה חוזרת - 4,000 שקל. בנוסף, לפי החוק, כל מי ייתפס נוכח בבית בושת, ייחשב "זנאי" ויקבל קנס. כלומר, אם אדם נוכח במקום המיועד לצריכת זנות, ולטענתו אינו נמצא שם בכדי לצרוך זנות - מה שנקרא, "אני בסך-הכול שליח פיצה במשמרת" - חובת ההוכחה מוטלת עליו. חשוב להזכיר שהחוק מאפשר לזנאים להמיר את הקנס לסדנה לחינוך למיניות בריאה, בה יפגוש זנאים כמוהו ויחד ילמדו על נזקי הזנות.

מעבר לקנסות לזנאים, ובעצם החלק הכי משמעותי, החוק הוא חלק ממהלך משולב הכולל חינוך והסברה לציבור והרחבת דרכי טיפול ושיקום לאוכלוסיות בזנות. זו הזדמנות עבורנו, הנשים והאנשים בחברה הישראלית, ליצור דור חדש שהזנות היא לא אפשרות עבורו. דור חדש של נשים צעירות שלא יהיו מנוצלות לזנות ודור חדש של גברים שלא יהיו זנאים "בפוטנציה".

זו אחריות של כולנו, וזה מתחיל מפעולה מאוד קטנה ופשוטה - להתחיל לדבר. לא להתבייש ולהתחיל לדבר את זה בשיחות עם משפחה וחברים. לייצר כאן שפה חדשה, נורמה חדשה ומוסרית יותר.

הרבה עבודה עוד יש לפנינו כחברה על-מנת ליישם את הנורמה המוסרית שבבסיס חוק איסור צריכת זנות, שאומר במפורש - צריכת זנות היא ניצול. לא משנה איזה סיפור אתה מספר לעצמך, יש רק סיפור אחד לצריכת זנות: פשע.

אז ברוכה הבאה שנת 2021 - אני מקווה שנזכור אותך כשנה בה התחילה האכיפה של החוק, כשנה בה עוד ועוד נשים יצליחו לצאת מהמעגל האכזרי של הזנות, ושאנחנו נתקדם עוד צעד להיות נשים ואנשים מוסריים ושוויוניים קצת יותר. 

הכותבת היא מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות