דירקטוריון כלל ביטוח: נבחרו הדירקטוריות המכהנות והמועמדים של אקירוב, ארקין ולפידות

חברי הדירקטוריון החדשים שנבחרו לכלל ביטוח הם היו"רית הזמנית של הקבוצה מלי מרגליות, הדירקטורית המכהנת ורדה אלשייך, ולצדן חיים סאמט, מיה ליקוורניק ורוני מליניאק, שהומלצו על ידי אלרוב, קבוצת ארקין ואייל לפידות • יאיר בר טוב נבחר לדח"צ ויצטרף ליוסי יגיל וסמי מועלם

הדירקטורית המכהנת ורדה אלשייך / צילום: תמר מצפי
הדירקטורית המכהנת ורדה אלשייך / צילום: תמר מצפי

לאחר שנה סוערת במיוחד, שבמהלכה היו"ר הקבוע הקודם דני נוה רצה להזיז מתפקידו את מנכ"ל החברה יורם נוה, כשל בכך, ולאחר מכן התפטר בעצמו מהחברה, בצל מאבק חריף שנוצר עם הרגולטור האחראי, קבוצת הביטוח הציבורית כלל החזקות ביטוח פותחת את 2021 עם דירקטוריון חדש. אתמול בערב (א') בחרה האסיפה הכללית של בעלי מניות כלל ביטוח את החברים בדירקטוריון החדש, כשהם בחרו בדירקטוריות המכהנות לעוד קדנציה ובמועמדים שהוצעו על ידי בעלי מניות בקבוצה. זאת לקראת הליך בחירה עתידי של חברי דירקטוריון בחברה הבת המרכזית כלל חברה לביטוח, שייעשה תחת עינה הפקוחה של רשות שוק ההון והוועדה לבחירת דירקטורים בחברת ביטוח ללא שליטה שמינתה הרשות.

חברי הדירקטוריון החדשים שנבחרו לכלל ביטוח הם היו"רית הזמנית של הקבוצה מלי מרגליות, הדירקטורית המכהנת ורדה אלשייך, ולצדן עורכי הדין חיים סאמט ומיה ליקוורניק ורוני מליניאק, שהומלצו על ידי אלרוב של אלפרד אקירוב, קבוצת ארקין ואייל לפידות. לצדם נבחר יאיר בר טוב לדח"צ בכלל החזקות ביטוח. הם יצטרפו לדח"צים המכהנים יוסי יגיל וסמי מועלם.

לקראת האסיפה הכללית חברת הייעוץ לאסיפות כלליות אנטרופי המליצה לגופים המוסדיים להצביע בעד כל המועמדים לתפקיד דירקטור בחברת כלל החזקות ביטוח. דבר זה, שמנוגד לנוהג של אנטרופי לתת המלצות מפורטות בעד ונגד, רימז כנראה על חוסר שביעות רצון באנטרופי מהליך בחירת הדירקטורים בכלל החזקות ביטוח.

על התפקידים בדירקטוריון כלל ביטוח התחרו אבי קנובל, אוסאמה חסן, ורדה אלשיך, חיים סאמט, מלי מרגליות (ממלאת מקום יו"ר החברה כיום), יגאל בר יוסף, איציק הורוביץ, מיה ליקוורניק, שמואל שוורץ, אמיר חיאק ורוני מליניאק שהתמודדו על תפקידי הדירקטורים הרגילים בחברה, ויאיר בר טוב וניצנה עדוי שהתמודדו על תפקיד הדח"צ שפנוי. האסיפה בכלל ביטוח צריכה הייתה לבחור 5 דירקטורים רגילים מבין 11 מועמדים ועוד דח"צ מבין שני מועמדים.

בכלל ביטוח יש כמה בעלי מניות בולטים, שכאמור חלקם הציעו מועמדים לדירקטוריון מטעמם. מדובר בקבוצת ארקין של משה ארקין ושבניהול בנו ניר ארקין (שמחזיקה ב-6.8% ממניות כלל ביטוח), חברת אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב (שמחזיקה בכ-5% ממניות כלל ביטוח) ואייל לפידות, לשעבר, בין השאר, מנכ"ל הפניקס ומנכ"ל שיכון ובינוי (ושמחזיק בכ-4.1% ממניות כלל ביטוח). נציין כי סאמט הוצע כמועמד לדירקטוריון כלל ביטוח מטעם אלרוב של אקירוב, ליקוורניק הוצעה על ידי קבוצת ארקין וחייק ומליניאק הוצעו על ידי לפידות. עוד נציין כי במהלך הדרך הוצע גם רון טירה כמועמד מטעם קבוצת קרנות הגידור ספרה, אך מועמדותו הוסרה מעל סדר היום ובעלי המניות לא הצביעו לגביו. זה קרה ככל הידוע משום רצונה של ספרה על מנת למנוע את הפיכתה של ספרה לצד קשור בעסקאות עם כלל ביטוח.

כלל ביטוח הפכה בשלהי 2019 לקבוצת הביטוח הראשונה, והיחידה לפיה שעה, שאין בה גרעין שליטה. מציאות זו מוכרת כבר מעולם הבנקאות, שם אין גרעיני שליטה בפועלים, בלאומי ובדיסקונט, והיא התרחבה בשנים האחרונות גם לעולם חברות כרטיסי האשראי, שם אין גרעין שליטה בישראכרט, ובעולמות אחרים, כגון בחברות שופרסל, פז ומבנה, שגם בהן אין גרעין שליטה.

בחברות הביטוח המצב מורכב יותר וזאת בגלל שלמעשה יש שתי חברות כמעט בכל קבוצות הביטוח הציבוריות - חברת האחזקות שמשמשת כחברה האם ושמניותיה נסחרות בבורסה, ושאינה כפופה ישירות ובלעדית לרשות שוק ההון, וחברת הביטוח, שהיא חברה פרטית שבבעלות מלאה של חברת ההחזקות ושכפופה ישירות ובלעדית לפיקוח של רשות שוק ההון.

כלל ביטוח פועלת בשלל תחומי הביטוח בישראל והיא נמנית על חמש קבוצות הביטוח הגדולות הגם שמעמדה בענף נשחק מאוד בשנים האחרונות. מניות החברה משקפות לה שווי חברה של כ-3.4 מיליארד שקל, לאחר שהמניה שלה השילה כ-3.3% מערכה ב-2020. המנייה של המתחרה מגדל עלתה בשנה שעברה בכ-13.5%, בעוד שהמניות של הראל, הפניקס ומנורה מבטחים טיפסו ב-9.8%, ב-17% וב-19.1%, בהתאמה. בבורסה נסחרות בנוסף המניות של עוד שתי קבוצות ביטוח: איילון שהמניה שלה עמדה במקום ב-2020 (איבדה רק 0.3%), ואיי.די.איי ביטוח, שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", ושהמניה שלה הצטמקה ב-20.2% בשנה החולפת.