קטע כלכלי | פודקאסט

תחושת הבדידות בעיר הגדולה מתחילה בארנק שלנו

כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם חיה כיום בסביבה עירונית צפופה שאנו מכנים "עיר גדולה" • הסוציולוג הכלכלי גאורג זימל חושב שהעיר הזו היא תוצר של התפתחות עיקרית אחת: יצירת הכסף המודרני הגורם לתחושת בדידות גדולה • האזינו

ניו יורק / צילום: shutterstock
ניו יורק / צילום: shutterstock

אנחנו חיים בעולם עירוני בו מאות ערי ענק. אבל מה יצר את המבנה הזה של העיר הגדולה ומאפשר לו להתקיים עד היום? סוציולוג הכלכלה גאורג זימל חושב שהעיר הגדולה היא תוצר של התפתחות עיקרית אחת: יצירת הכסף המודרני. אם פעם, בימי הביניים הרחוקים, היו רוב האנשים מקבועים לקרקע, למעמד, למקצוע ולסטטוס אישי. היום, לעומת זאת, אנחנו שטים ממקום למקום. במקום לקבל מוצרי חליפין או במקום לקבל יבולים חלקיים מבעל הקרקע שאותה אנחנו מעבדים, אנחנו מקבלים נקודות מופשטות. ממש כמו במשחק מונופול.

אבל למה אנחנו בודדים יותר בעיר? גם זה תוצר של הנקודות האלה. מאז עליית הכסף המודרני אנחנו תלויים, פחות ופחות, באנשים אחרים. במקום זה, אנחנו תלויים בתפקודים שלהם או בשירות שהם מעניקים. אנחנו לא זקוקים להם אישית, אך גם הם לא זקוקים לנו.

עקבו אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם בהעתקת כתובת ה- RSS

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.