"מבצע תקווה": הבריטים הראשונים בעולם להשתמש בחיסון אסטרהזנקה

בריטניה משיקה את "מבצע תקווה" בו יחוסנו תושביה באמצעות החיסון שפיתחה חברת אסטרהזנקה  • בריטניה היא המדינה הראשונה, והיחידה עד כה, שאישרה את השימוש בחיסון זה

ראש ממשלת בריטטניה בוריס ג'ונסון צופה בעובדי מערכת הבריאות מתחסנים / צילום: Associated Press, Stefan Rousseau
ראש ממשלת בריטטניה בוריס ג'ונסון צופה בעובדי מערכת הבריאות מתחסנים / צילום: Associated Press, Stefan Rousseau

בריטניה החלה היום (ב') בחיסון תושביה באמצעות החיסון שפותח על ידי חברת אסטרהזנקה, במה שהיא מכנה "מבצע תקווה". החיסון מבוסס על אדנו-וירוס - נגיף נפוץ בקופים ובבני אדם שאינו נחשב למזיק, ושעבר הנדסה גנטית כך שיכיל חלקים מחלבון ה"ספייק" האופייני לנגיף ה-SARS-Cov-19, "יגרה" את מערכת החיסון לזהות אותו ועל ידי כך יספק הגנה מוגברת מפניו וימנע את מחלת הקורונה. זאת, בניגוד לחיסוני הרנ"א-שליח של חברות ביונטק-פייזר ומודרנה (ואחרות), המשתמשות בטכנולוגיה חדשנית "המדלגת" על הצורך להשתמש בנגיף כלשהו כנשא. בריטניה היא המדינה הראשונה, והיחידה עד כה, שאישרה את השימוש בחיסון זה.

החיסון פותח יחד עם חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית ונחשב כבר מהחודשים הראשונים למגפה לנשק העיקרי של הממלכה המאוחדת במאבק במגפה. הממשלה הבריטית הזמינה כבר בתחילת פיתוחו 100 מיליון מנות ממנו וחיכתה בקוצר רוח להשלמת הניסויים הקליניים. הוא פותח ללא מטרות רווח, ועלותו נמוכה משמעותית מהחיסונים של מודרנה ושל ביונטק-פייזר וחברות אחרות. האיחוד האירופי משלם כ-1.78 אירו עבור מנת חיסון שלו, לעומת 12-16 אירו עבור החיסונים המשתמשים ברנ"א שליח. הוא גם קל הרבה יותר לשינוע, דורש קירור רגיל ולא הקפאה במינוס 70 מעלות, ומחזיק קרוב לחודש לאחר פתיחתו לפי הדיווחים.

הרשויות הבריטיות הגדירו את התחלת השימוש בחיסון כ"רגע מפתח" במאבק במגיפת הקורונה, שהביאה למותם של כ-75 אלף בני אדם בממלכה המאוחדת עד כה, ושמחוללת כעת גל תחלואה שני רציני ברחבי המדינה. כ-52 אלף מקרי קורונה חדשים נרשמים ביום, וקרוב ל-500 בני אדם מתים מהמחלה ביממה.

הראשון לקבל היום (ב') את החיסון היה בריאן פינקר, תושב אוקספורד בן 82, הסובל ממחלת כליות. ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון הבטיח כי חצי מיליון חיסונים של אסטרהזנקה יחולקו בשבוע הקרוב, אולם כלי התקשורת הבריטיים העריכו כי הממשלה תתקשה להגיע למספר הזה. עד כה חוסנו בבריטניה כמיליון בני אדם בחיסונים של שותפות ביונטק-פייזר.

הניסוי הקליני של החברה היה שנוי במחלוקת, אחרי שהתברר כי המינון העיקרי שניתן - שתי מנות בהפרש של חודש ביניהן - הביא להגנה של 62% בלבד. מינון מקרי שניתן לקבוצה קטנה בטעות - חצי מנה ולאחר חודש מנה שלמה - הביא להגנה של 90%, אולם מבוסס על מספר מועט של מקרים. בסך הכל, ממוצע ההגנה שהעניק החיסון בניסוי עומד על 70%, והחברה ציינה כי לא נרשמו מקרי תחלואה חמורה כלל בקבוצות שקיבלו את שני המינונים. ככל הנראה, ה-FDA בארה"ב ידרוש ניסוי רביעי כדי לוודא את יעילות החיסון.

במקביל, בעקבות מצב התחלואה הקשה עשויה הממשלה הבריטית להודיע בימים הקרובים על סגר הדוק שיוטל על כל בריטניה, בניסיון להפחית את המפגשים החברתיים ואת התפשטות הנגיף. הממשלה מאשימה את ההתפשטות המהירה במדינה בין השאר במוטציה מדבקת יותר שמתפשטת בחודשים האחרונים בעיקר בדרום-אנגליה.