התחלואה הגואה במערכת החינוך הייתה יכולה להיבלם בהחלטה אחת של תיעדוף מורים לחיסון

אין אף אדם במשק, בכל עבודה שהיא, שנחשף לכמות כזו של אנשים כמו המורים, כולל רופאים • מה שמדינת ישראל עשתה למורים בכל מה שקשור לקורונה בכלל, ולתיעדוף החיסונים בפרט, זאת פשוט הפקרות • המורים חייבים להיות הבאים בתור לחיסון

ילדים בבית הספר. שנת לימודים מורכבת עבור כולם / צילום: אופיר כץ
ילדים בבית הספר. שנת לימודים מורכבת עבור כולם / צילום: אופיר כץ

את המאמר הזה אני כותב מבידוד ורגע אחרי בדיקת קורונה. אמש הודיע לי שתלמיד שלימדתי בשבוע שעבר נמצא חולה מאומת לקורונה אחרי שכל משפחתו חלתה. כמוני גם מרבית ממורי ישראל ולפי הנתונים שהתפרסמו היום מתוך 40 מוסדות חינוך שנדגמו בשבוע שעבר, ב-17 אותרו חיוביים לקורונה - כולל ביישובים ירוקים וצהובים. ממה שנראה כרגע, התחלואה במערכת החינוך היא בריצת אמוק וללא סגר נוסף וסגירת מערכת החינוך ישראל תהיה בקטסטרופה מבחינת התפשטות המגיפה.

ועכשיו צריך להגיד באופן חד-משמעי - מה שמדינת ישראל, מערכת הבריאות ושר החינוך יואב גלנט עשו למורים בישראל בכל מה שקשור לקורונה בכלל ולתיעדוף החיסונים בפרט זאת פשוט הפקרות.

מורי ישראל עומדים בראש החזית של המשק. הם מאפשרים איכשהו התנהלות נורמלית. כל מורה נפגש בממוצע עם שישים אנשים ביום באופן שוטף וצמוד. אני יודע שמי שלא נמצא במערכת חושב שזה אפשרי ללמוד בקפסולות וכי אפשר לשמור באמת על ריחוק חברתי, אבל כל מי שהמערכת יודע שברגע שתלמידים מגיעים לכיתה הם מתקשים לשמור על מרחק בינם לבין עצמם, ומרחק בינם לבין המורים שלהם. במיוחד במסגרות החינוך של הגנים ובתי הספר היסודיים.

חשוב להבין, אין אף אדם במשק, בכל עבודה שהיא, שנחשף לכמות כזו של אנשים, כולל רופאים. ואין לי שום בעיה עם זה שהרופאים והצוותים הרפואיים והפוליטיקאים שרצו לשמש דוגמה קיבלו ראשונים בשרשרת המזון של המתחסנים, אבל המורים היו חייבים להיות אחריהם אם לא ממש בסמוך אליהם.

צריך לזכור שיש מורים מבוגרים ולא כל המורים צעירים. יש מורים בקבוצת סיכון. וגם למורים יש ילדים ומשפחה. כבר עכשיו יש קולות של מורים בקבוצת סיכון ומורים שהם לקראת פנסיה שרוצים לעזוב את מערכת החינוך לאור ההפקרות הזו.

בינתיים עד ההחלטה היה אפשר לאמץ את הצעתו של גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, לבצע בדיקות המוניות ובנוסף, את כל התלמידים צריך לבדוק בבתי הספר אחת לשבועיים דרך איגום מטושים. זו הצעה חשובה גם אם יחסנו את כל המורים. אין סיבה שמורה יהיה חשוף לנגיף.

המורים הם הקטר של המשק - לא הבייביסיטר שלו

הורים, אנשי תקשורת ופוליטיקאים שלא עמדו בחייהם בכיתה חושבים שמורים הם הבייביסיטר של המשק ולא רואים בהם קטר שאמור להוביל את החברה הישראלית. הם חושבים שמורים הם עצלנים, בכיינים ומסתכלים רק על טובתם.

אם יש משהו שהוכח במגפת הקורונה שמורים עובדים קשה יותר מכל מגזר אחר בזמן הזה הן מבחינת לימוד מרחוק והן מבחינת אילוצים ופשרות שהם נאלצים לעשות כדי לקיים איכשהוא שגרת לימודים סדירה. הם שם עבור התלמידים 24 שעות ביממה. הם רוצים אך ורק בטובת התלמידים.

למרות זאת, ההזנחה של מורי ישראל בתיעדוף החיסונים היא כבר חציית כל גבול בכל מה שקשור לחוסר הבנה של תפקידו של המורה בזמן מגיפה. וטוב עשתה, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, שהכריזה על סכסוך עבודה בנושא וטוב יעשה מזכ"ל ארגון המורים, רן ארז, אם יצטרף אליה. כולי תקווה שאחרי הגל הזה מורים יתחסנו ראשונים מתך הבנה של חשיבות עבודתם. צריך תמיד לזכור- בלי מורים אין מערכת החינוך.

הכותב הוא מורה ומרצה לתקשורת באורט שפירא כ"ס ובמכללת כנרת