"כאן" מתנצלים: "מתחסן המיליון" ישב בכלא 14 שנה אבל לא על רצח

חטיבת החדשות של תאגיד השידור "כאן" מפרסמת היום הבהרה והתנצלות חריגות בחריפותן על ההגדרה "רוצח" שהוצמדה למוחמד עבדל ווהאב ג'אברין, שהצטלם בשבוע שעבר עם רה"מ נתניהו תחת הכותרת "מתחסן המיליון"

משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי "כאן" מפרסמת היום (ב') הבהרה והתנצלות חריגות בחריפותן על ההגדרה "רוצח" שהוצמדה למוחמד עבדל ווהאב ג'אברין, שהצטלם בשבוע שעבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו תחת הכותרת "מתחסן המיליון".

נזכיר כי בביקורו בשבוע שעבר באום אל-פחם הצטלם נתניהו עם "מתחסן המיליון", בין היתר כדי לעודד את הציבור הערבי להתחסן. בתחילת השבוע פרסם הכתב ערן זינגר כי האדם עימו הצטלם נתניהו הוא רוצח שישב שנים רבות בכלא. הפרסום זכה לתהודה ופולוו-אפים רבים, אלא שבתום בירור התברר כי מוחמד עבדל ווהאב ג'אברין הוא רק עבריין לשעבר שישב שנים רבות בכלא, אך אין אפשרות להוכיח כי באשמת רצח.

"בעקבות פרסום הידיעה על עברו הפלילי של מוחמד עבדל ווהאב ג'בארין", נכתב בהודעת התאגיד, "'כאן חדשות' מבהירים כי נפלה טעות בשידור הידיעה בלי קבלת תגובה ממר ג'בארין. חשבנו שהמידע שבידינו מוצלב ומאומת דיו, הסתמכנו על מקורות שלנו, חלקם כאלה שאנחנו עובדים מולם שנים - ועל כך אנו מתנצלים מעומק ליבנו בפני ג'בארין ובפני צרכני 'כאן חדשו'ת. ג'בארין אכן ישב בכלא 14 שנה על עבירות חמורות - אבל לא בעוון עבירת רצח כפי שטענו בפרסום המקורי". 

באתר האינטרנט של התאגיד, פרסם העיתונאי ערן זינגר את השתלשלות הדברים: לדבריו, לאחר פרסום התמונה מסר לו אחד ממקורותיו כי האזרח שהתחסן הוא עבריין מורשע, שנשא עונש מאסר על רצח, ואף הרחיב על נסיבות המקרה.

"בבדיקה שעשתה אורלי אלקלעי, הכתבת שלנו בעמקים, עם מקורותיה", כותב זינגר, "המידע הוצלב, ונאמר שהוא נכון. גם אליי וגם אל אורלי הגיעו פרטים זהים על המקרה, ממקורות לא זהים".

לאחר שידור המידע תחת הכותרת: "פרסום ראשון - המתחסן המיליון, שהצטלם עם ראש הממשלה באום אל-פחם - רוצח משוחרר", פנה אליהם ג'בארין וטען כי הוא מעולם לא רצח, אך הודה כי היה מעורב והורשע במעשים פליליים חמורים ובהם סחר והברחת אמצעי לחימה ושוד מזוין. לדברי זינגר, לפי מסמך רשמי של שב"ס, שהועבר על-ידי פרקליטו, ג'ובראן ישב בכלא 14 שנה לסירוגין, לארבע תקופות מאסר שונות.

"טעינו בכך ששידרנו את הידיעה בלי קבלת תגובה ממר ג'בארין" כותב זינגר. "חשבנו שהמידע שבידינו מוצלב ומאומת דיו, הסתמכנו על מקורות שלנו, חלקם כאלה שאנחנו עובדים מולם שנים - ועל כך אנו מתנצלים מעומק ליבנו בפני ג'בארין ובפני צרכני 'כאן חדשות'".