אפקט דומינו: סגירת התעופה והתיירות פגעה בגננים, במאבטחים ובפרסומאים

לפי בדיקה של האוצר, ענף התעופה בולט בפגיעה הכלל-משקית שגרמה סגירתו במשבר הקורונה • כל משרה בענף תומכת ב–1.74 משרות בענפים אחרים • בתוך כך, מאז הסגר השלישי נרשמו יותר מ–48 אלף דורשי עבודה חדשים

נתב"ג ריק מנוסעים / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק מנוסעים / צילום: יוסי פתאל

המגבלות המוטלות מתחילת משבר הקורונה על ענפי התעופה, המלונאות וההארחה והפנאי פגעו גם בענפים נוספים שפרנסתם תלויה בתחומים שנסגרו באופן מלא או חלקי. ניתוח שנערך ביחידת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר העלה כי "קיימת תלות של מגוון רחב של ענפי המשק בתחומים אלו, כך שענפים רבים מושפעים מהמגבלות אך בעוצמות שונות ובטווחי זמן שונים".

באופן ספציפי הבדיקה זיהתה את ענפי השמירה ותחזוקת בניינים, המסחר, הפרסום, סקרי דעת קהל ועבודות גינון - כענפים שנפגעו פגיעה עקיפה חריגה בעוצמתה מסגירתם המלאה או החלקית של התעופה, התיירות והפנאי. בשורה התחתונה קובעים כלכלני האוצר כי כל משרה בענפי התעופה, הפנאי וההארחה קשורה לתעסוקה עקיפה של 0.4 משרות בענפים אחרים.

ההשבתה מתגלגלת לענפים אחרים

מבין הענפים שנפגעו ממגבלות משבר הקורונה בלט ענף התעופה בפגיעה הכלל-משקית שגרמה סגירתו המלאה או החלקית. על-פי המחקר יחס התלות בין פעילות ענף התעופה לפעילותם של ענפים אחרים הוא הגבוה ביותר מבין ענפי המשק: בכל משרה בענף התעופה תלויה פרנסתן של 1.74 משרות בענפי משק אחרים. לפיכך, כתוצאה מהפגיעה ב-9,500 העובדים שהועסקו בענף התעופה ערב המשבר נפגעו 16.5 אלף מועסקים בענפים אחרים. מדובר בין היתר בסוכנויות הנסיעות (כ-4,000 משרות), חברות שמירה ותחזוקה של בניינים (3,881 משרות), אחסנה ושירותי עזר לתחבורה (3,082 משרות), שירותים משפטיים ושירותי חשבונאות (1,669 משרות), מסחר (1,568 משרות) ושירותים פיננסיים (778 משרות).

ענף נוסף שנפגע באופן קשה מהמגבלות והסגרים הוא שירותי אירוח, בו הועסקו כ-39 אלף עובדים בשנת 2019. היקף הרכישות של העסקים בתחום האירוח מעסקים בענפים אחרים הסתכם כ-19 אלף מועסקים נוספים (יחס תלות של כ-0.5). באוצר זיהו כי הענפים שמירה, שירותי כביסה, ענפי המסחר וייצור מוצרי מזון "רגישים באופן מיוחד לענף שירותי האירוח".

מסקנת כלכלני האוצר מהממצאים היא כי "קיים צורך במדיניות התומכת בשרידות העסקים במשק, גם בענפים בהם לא חלו מגבלות וכן בצורך להבטיח את יכולתם של עובדים לבצע הסבות והתאמות מקצועיות מתאימות. זאת על-מנת לתמוך ככל הניתן בחזרה אל תעסוקה מלאה בתום המשבר הבריאותי".

נקודת המוצא של המחקר היא כי הפגיעה הכוללת במשק אינה מתמצת רק בפגיעה הישירה המתבטאת בהשבתת עובדים ופעילות בענפים שנפגעו, אלא גם גורמת ל"השבתת עובדים ופעילות בענפים אחרים, שלכאורה לא היו אמורים להינזק מאחר שלא חלות עליהם ההגבלות הבריאותיות באותו אופן".

פגיעה שהולכת ומתגברת

המתודולוגיה של המחקר בנויה על כך שענפי המשק רוכשים מוצרים ושירותים מענפים אחרים. כדוגמה לכך מביאים באוצר את ענף שירותי אירוח (בתי מלון, בתי הארחה ואכסניות) הרוכש בין היתר גם שירותי שמירה ושירותי פרסום. "הקטנת היקף הפעילות בענף שירותי האירוח צפויה להוביל לירידה בצריכה של שירותי שמירה ושירותי פרסום. באופן דומה, ענף הפרסום צורך שירותים מהענפים - הוצאה לאור והדפסה ושכפול של חומר תקשורתי מוקלט. סביר כי ענף הפרסום יקטין את צריכתו בענפים אלו, ואלו יקטינו בהתאמה את צריכתם מענפים אחרים".

על-פי החוקרים "ערוץ ההשפעה הוא הירידה בקניות של עסקים (בענף שפעילותו הוגבלה או נאסרה כליל) מעסקים בענפים אחרים, בהן לא חלו מגבלות. באמצעות הירידה בתפוקה, אנו מסיקים לגבי ההשפעה על התעסוקה. מקור הזעזוע עשוי להיות גם ירידה בביקוש בגין הגבלות המושתות על הענף או ירידה אפשרית בהכנסות של משקי בית. לכן ניתן להסיק באמצעות שיטה זו גם לגבי השפעות אפשריות ביום שלאחר הסרת ההגבלות".

באוצר מודעים גם לחסרונות שיש למתודולוגיה שנבחרה ובראשם העובדה שהפגיעה אינה ליניארית אלא הולכת ומתגברת ככל שהמשבר מתארך. מצד שני קיימות גם השפעות מקזזות - ודוגמה בולטת לכך היא עלייה בביקוש לעורכי דין המתמחים בפירוקים ובפשיטות רגל.

כדי להעריך את ההיקף של הקישוריות בין הענפים השונים השתמשו באוצר בלוחות תשומה-תפוקה המפרטים את היקף הקניות והמכירות של כל ענף מענפים. מהלוחות עולה כי תחומי התעופה, הפנאי וההארחה רוכשים שירותים המשויכים ל-16% מהמשרות בענף השמירה והתחזוקה, לכ-12% מהמשרות בענף עבודות גינון לכ-11% מהמשרות בענף הפרסום. סביר כי ההשפעות של ההגבלות בתחומי הפנאי התעופה וההארחה על ענפים אלו כבר באו לידי ביטוי בטווח זמן קצר יחסית. 

9,500 עובדים הועסקו בענף התעופה ערב המשבר

16.5 אלף מועסקים מספר הנפגעים בענפים אחרים כתוצאה מסגירת התעופה

39 אלף עובדים הועסקו בשירותי אירוח ב-2019

19 אלף מועסקים: היקף הרכישות של העסקים בתחום האירוח מעסקים בענפים אחרים