אלביט זכתה בחוזה של חיל האוויר היווני בהיקף של 1.68 מיליארד דולר

היחסים הטובים בין ישראל ליוון משתלמים עבור אלביט מערכות: נבחרה להקים ולהפעיל את מרכז אימון הטיסה של חיל האוויר היווני בעסקה של 1.68 מיליארד דולר ל-20 שנה • העסקה כוללת גם רכש 10 מטוסי M-346 ("לביא") וכן סיוע בשדרוג מטוסי T-6 ("עפרוני"), אספקת סימולטורים ולוגיסטיקה

הסכם הרכש הביטחוני הגדול אי-פעם בין ישראל ויוון: ממשלת יוון אישרה כי משרד הביטחון הישראלי זכה בתחרות בינלאומית להקמת מרכז לאימוני טיסה עבור חיל האוויר היווני, ע"י חברת 'אלביט מערכות'. אישור הזכייה מאפשר לצדדים להתקדם במו"מ לכדי חתימה על חוזה.

אלביט מערכות דיווחה היום (ג') לבורסה על כך שנבחרה להקים ולהפעיל את מרכז אימון הטיסה הבינלאומי של חיל האוויר היווני, בעסקה בהיקף של 1.68 מיליארד דולר לתקופה של 20 שנה. זאת במסגרת הסכם שייחתם בין משרד ההגנה היווני ומשרד הביטחון הישראלי, הכולל גם רכש של 10 מטוסי M-346 ("לביא"), סיוע בשדרוג מטוסי T-6 ("עפרוני"), אספקת סימולטורים, הדרכות ולוגיסטיקה.

מטוסי T-6 ("עפרוני") / צילום: אלביט מערכות
 מטוסי T-6 ("עפרוני") / צילום: אלביט מערכות

כחלק מההסכם הכללי, אלביט תפעיל את המרכז לאימוני טיסה, ותספק בנוסף הדרכות, סימולטורים ותמיכה לוגיסטית, כאשר בהמשך ייבחנו גם שיתופי-פעולה בין בתי הספר לטיסה של ישראל ויוון. לפי הודעת דוברות משרד הביטחון, זהו הסכם הרכש הביטחוני הגדול אי-פעם בין ישראל ויוון, וכעת הצדדים יתקדמו במו"מ לקראת חתימה על חוזה.

שר הביטחון, בני גנץ, אמר כי "ההסכם מבטא את היחסים המצוינים והמתפתחים שיש לנו עם יוון. מדובר בשותפות ארוכת טווח שתשרת הן את האינטרסים של יוון והן את האינטרסים של ישראל, שותפות שתקדם את היציבות באזור הים התיכון, ותיצור מאות מקומות עבודה בשתי המדינות. בשיחת הטלפון שקיימתי לאחר אישור ההסכם עם ידידי, שר ההגנה היווני, ניקוס פאנאגיוטופולוס, אמרתי לו כי אני מעריך מאוד את מעורבותו האישית בקידום המהלך והעברתו בפרלמנט היווני וכן ציינתי בפניו את שביעות רצוני מההתעצמות הניכרת לאחרונה ביחסים הביטחוניים בין מדינותינו וציפייתי להמשיך ולחזקם".

נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס, מסר: "לכבוד הוא לנו להיבחר לספק יכולת חשובה זו לחיל האוויר היווני, שאנו מאמינים שתתרום להמשך חיזוק היחסים הבילטרליים בין ישראל ויוון. בחירה זו מעידה על המיצוב המוביל שלנו בתחום האימון, באספקת טכנולוגיות וידע מוכחים המשפרים את המוכנות תוך הפחתת העלויות".

ראש 'סיבט' אגף היצוא הביטחוני במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') יאיר קולס: "אישור ממשלת יוון הוא צעד היסטורי נוסף בהידוק היחסים הביטחוניים בין המדינות. זהו לא עוד הסכם יצוא ביטחוני, אלא שותפות ל-20 השנים הבאות לפחות. אנו מודים למשרד ההגנה היווני על האמון ועל הבחירה במשרד הביטחון ובתעשיות המצוינות שלנו, לסייע במשימה החשובה של הכשרת טייסי העתיד היווניים".

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, הכנסות אלביט מיבשת אירופה הסתכמו ב-557 מיליון דולר, ירידה של 4.5% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019; תחום התעופה הניב לאלביט בתקופה זו הכנסות של 1.17 מיליארד דולר ברחבי העולם, כמעט ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה. בסך הכול הסתכמו הכנסות החברה בשלושת החודשים הראשונים של 2020 ב-3.3 מיליארד דולר, עלייה של 3.1%, כאשר הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) ירד ב-3.7% ל-170 מיליון דולר, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים (Non-GAAP) עלה ב-13.1% ל-213 מיליון דולר. 

המהלך קורה כחלק ממהלכי התרחבות אחרים שמקדמת אלביט, שלאחרונה הודיעה גם על רכישת חברה מארה"ב, המתמחה בתחום התת-ימי, תמורת 380 מיליון דולר. מדובר בחברת ספרטון אשר מתמחה במערכות ללחימה נגד צוללות, ושהמכירות השנתיות שלה מוערכות בכ-200 מיליון דולר. השלמת העסקה מותנית בקבלת אישורים רגולטוריים מהרשויות בארה"ב ונוספים.

מניית אלביט  עולה עם פתיחת המסחר בבורסה. אלביט, שנשלטת על-ידי מיקי פדרמן (44.3%) נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי של 5.8 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 16.5% במחיר המניה שלה במהלך שנת 2020.