מקסיקו | פיצ'ר

מקסיקו בדרך להפוך לשוק הקנאביס החוקי הגדול בעולם

חוק חדש במדינה מבקש לחזק את חופש הפרט ולהיאבק נגד קרטלי הסמים החזקים בעולם שממוקמים במקסיקו

צמחי מריחואנה בחווה מאולתרת מחוץ לסנאט, בספטמבר. / צילום: Reuters, CARLOS JASSO
צמחי מריחואנה בחווה מאולתרת מחוץ לסנאט, בספטמבר. / צילום: Reuters, CARLOS JASSO

מקסיקו היא מקום מושבם של קרטלי הסמים החזקים ביותר בעולם, שהטילו אימה על המדינה במשך שנים. אך כעת צפויה הממשלה לנסות דרך שונה להתמודדות עם הכנופיות: לגליזציה של אחד המוצרים העיקריים שהן סוחרות בו, מריחואנה.

מקסיקו צפויה להפוך לשוק הקנאביס החוקי הגדול ביותר בעולם, כאשר הקונגרס שלה יעביר בשבועות הקרובים חקיקה שתהפוך את הצמח לחוקי על פני כל שרשרת האספקה, מגידול ועד הפצה וצריכה.

הסנאט המקסיקני העביר חוק בסוף נובמבר שהפך את השימוש לצרכי פנאי במריחואנה לחוקי. מחוקקים בבית התחתון של מקסיקו אמרו שיאשרו את החוק עד פברואר, אם כי הם רוצים להעלות את כמות הקנאביס שמותר לצרכנים להחזיק בציבור מעבר למגבלה של 28 גרם שקבע הסנאט. על פי החוק במקסיקו כיום, אפשר לשאת עד 5 גרם קנאביס מבלי להיעצר והשימוש בקנאביס רפואי חוקי במדינה מאז 2017.

"אנו מחויבים לרגולציה של קנאביס. זו זכותו של העם המקסיקני", אמר בריאיון איגנסיו מייר, מנהיג הרוב בבית התחתון של הפרלמנט המקסיקני וחבר במפלגת "מורנה" של הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור.

בית המשפט העליון במקסיקו פסק בשנת 2018 שהאיסור על צריכת קנאביס אינו חוקתי. בית הדין הוציא את הפסיקה לאחר שכמה פעילים למען לגליזציה של הסם עתרו אליו. קבוצה אחת אפילו השתלטה על פארק קטן הנמצא מחוץ לסנאט המקסיקני ושתלה בו כ-800 צמחי קנאביס על מנת ללחוץ על המחוקקים. מאז פעילים בעד הלגליזציה קוצרים את הצמחים הללו ומעשנים את התפרחת כעניין שבשגרה.

פעילים בעד לגליזציה מוחים מול בית הסנאט במקסיקו / צילום: Reuters, EDGARD GARRIDO
 פעילים בעד לגליזציה מוחים מול בית הסנאט במקסיקו / צילום: Reuters, EDGARD GARRIDO

לדברי מייר, המחוקקים והסנאטורים יצטרכו לשתף פעולה בינואר על מנת להגיע להסכמה על הצעת חוק משותפת שיוכלו להביא להצבעה בשני בתי הפרלמנט. השינויים החוקיים יהפכו את מקסיקו למדינה השלישית בעולם אשר הופכת את הקנאביס לחוקי לשימוש פנאי, אחרי אורוגואי וקנדה, ולשוק הצריכה הפוטנציאלי הגדול ביותר, עם אוכלוסייה הכוללת 88 מיליון בגירים.

לגליזציה במקסיקו תביא לגידול של יותר מפי שניים במספר האנשים, שיש להם גישה לקנאביס חוקי ברחבי העולם, ותיתן רוח גבית למאמצי לגליזציה בכל העולם, אומרת מריצה פרז, מנהלת משרד העניינים הלאומיים ב"ברית למדיניות סמים" (Drug Policy Alliance), ארגון אמריקאי הפועל למען לגליזציה. זאת, לדבריה, משום שכעת הקנאביס יהיה חוקי גם בקנדה וגם במקסיקו, זה יוביל ללחץ על ארה"ב ללכת בעקבותיהן.

חמש עשרה מדינות אמריקאיות הפכו את השימוש בקנאביס למטרות פנאי לחוקי, כולל קליפורניה ואילינוי. אורגון הפכה באחרונה למדינה הראשונה, שהופכת החזקת סמים קשים בכמויות קטנות, כולל אפילו הרואין וקוקאין, ללא פלילית.

המחירים ירדו והשוק השחור יקטן

הרשויות צופות שהלגליזציה של קנאביס לשימוש פנאי במקסיקו תגביר את התחרות, תוריד מחירים ותקטין את השוק השחור של כנופיות הסוחרות בסמים. במקסיקו פועלות כ-200 קבוצות של פשע מאורגן, ובמדינה נרצחו קרוב ל-270 אלף איש מאז 2006, רובם בתקריות אלימות הקשורות לפעילות הקרטלים, כך מעריכים בממשלה.

אך אנליסטים רבים צופים שלגליזציה של הקנאביס תשפיע רק באופן מינורי על כנופיות הסמים. כיום, קנאביס מהווה מרכיב קטן ברווחי הכנופיות, שמקור הכנסתן העיקרי הוא קוקאין, סמים סינתטיים כמו פנטניל, וגניבת דלק. הקרטלים גם גיוונו את עיסוקיהם ועוסקים בסחיטת עסקים קטנים בכל רחבי מקסיקו.

תפיסות של מבריחי קנאביס בגבול מקסיקו-ארה"ב צנחו בשיעור של כ-83% מאז שנת הכספים 2015. זו אינדיקציה לכך שמצד הקרטלים, קנאביס הוא עסק בדעיכה. לפחות באופן חלקי, הסיבה לכך היא השוק החוקי ההולך ומתרחב מצפון לגבול.

ערימות של מריחואנה, שהוכנו להברחה על ידי קרטלי הסמים במקסיקו, והועלו באש / צילום: Reuters, JORGE DUENES
 ערימות של מריחואנה, שהוכנו להברחה על ידי קרטלי הסמים במקסיקו, והועלו באש / צילום: Reuters, JORGE DUENES

"כל מי שחושב שהחוק הזה יהווה את קליע הקסם שיקטין את הפשע וכמות מקרי הרצח מחזיק בגישה אופטימית מדי", אמר אלחנדרו הופ, חוקר ביטחון וקצין מודיעין בדימוס. הופ ואחרים אומרים שהסיכוי היחיד של מקסיקו להילחם בקרטלים באופן מוצלח הוא בעזרת מוסדות אכיפת חוק חזקים, ומקסיקו לא הצליחה להקים כאלה.

הצבא המקסיקני נשלח מאז 2006 למלחמות בעיקר נגד הקרטלים ההולכים ומתחזקים. בתקופה זו, שיעור מקרי ההרג עלה, כאשר כנופיות יריבות נלחמו זו בזו ונגד כוחות הביטחון.

גישה חדשה לשימוש אזרחי בסמים

הצעד האחרון של מקסיקו לכיוון לגליזציה של קנאביס הוא חלק מתנועה רחבה יותר מצד מדינות המנסות גישות חדשות בהתמודדות עם שימוש בסמים על ידי האזרחים ומלחמה נגד שרשראות האספקה שלהם. במשך כמה עשורים, המדיניות התמקדה כמעט לחלוטין בגישה של חוק וסדר, על ידי כליאת המשתמשים בסמים וניסיונות לפגוע בשרשראות האספקה של סמים אסורים.

בפורטוגל, שווייץ, הרפובליקה הצ'כית, הולנד, ארגנטינה, קוסטה ריקה ומקסיקו ניסו הממשלות להטמיע סוג מסוים של אי הפללה בכל הנוגע להחזקת כמויות קטנות של סמים לצריכה עצמית. זה הוביל לירידה בהדבקות באיידס ובמחלות מידבקות אחרות והקטין את מספר מקרי המוות ממנת יתר, אמרה פרז מהארגון האמריקאי.

מנגד, אקטיביסטים בעד לגליזציה אומרים שהצעת החוק הנוכחית אינה הולכת רחוק מספיק לכיוון הקמת תעשייה חוקית שתוכל להתחרות באופן יעיל עם הקרטלים. על פי הצעת החוק של הסנאט, צרכנים יוכלו לשאת עד 28 גרם של קנאביס מחוץ לביתם ולגדל עד שמונה עציצים למשק בית. מי שייתפס מחזיק יותר מ-28 גרם יקבל קנס, ורק החל מהחזקה של כמות של 200 גרם או יותר, יינקטו הליכים פליליים העשויים להסתיים במאסר.

חברות ואנשים פרטיים יוכלו לייצר, להפיץ, למכור, לייצא ולייבא קנאביס, בהתאם לאמות מידה מחמירות ורישוים שיינתנו על ידי סוכנויות רגולציה חדשה שתוקם למטרה זו, תהליך שצפוי להיות ארוך ויקר.

המהלך יכול להביא לשחיתות ממשלתית

"הצעת החוק של הסנאט רואה בעיני רוחה שוק עם רגולציה מוגזמת שבוודאי יביא לעלויות גבוהות עבור השחקנים החוקיים, מה שיקשה עליהם להתחרות עם השוק הלא חוקי", אמר חואן פרננדו טורס לנדה, עורך דין בחברת Hogan Lovells שנלחם במשך שנים למען לגליזציה של קנאביס במקסיקו. "הרגולציה העודפת הזו תהפוך את כל התהליך לפגיע לשחיתות מצד הממשלה", הוא הוסיף.

זו הסיבה שמחוקקים בבית התחתון רוצים להגדיל את כמות הקנאביס שמותר לאנשים לשאת ל-200 גרם, ולהפוך את כל התהליך של השגת רישוי לגדל ולהפיץ קנאביס לפשוט יותר, אמר מייר. הם גם מתנגדים ליצירתה של סוכנות רגולציה חדשה, ובמקומה, הם מעוניינים שמשרד הבריאות המקסיקני ינפיק את ההרשאות ויפקח עליהן.

ובינתיים, מול הסנאט במקסיקו סיטי, כ-24 פעילי קנאביס תקעו יתדות בפארק ואמרו שאין להם כוונה לזוז משם. במחנה המאולתר כמה שקי שינה, מטבח ושירותים המחוברים לביוב העירוני. בעזרת לוחות עץ גדולים, פטישים ומסמרים, הם שוקדים על הקמת מוזיאון קנאביס קטן במקום.

מרכז תרבותי המוקדש לקנאביס

הם נמצאים במשא ומתן מול הרשויות על הפיכת הפארק למרכז תרבותי קבוע המוקדש לקנאביס, אמר פפה ריברה. אחד הפעילים.

"אנחנו לא מוכנים לקבל מגבלות על זכותנו לקצור ולצרוך באופן חופשי", אמר לאחרונה ריברה, בעודו צועד בין שיחי מריחואנה גבוהים. "אם אתה לא צריך רישיון לשתות כמה אלכוהול שתרצה, למה שאנחנו נסכים למגבלות על זכותנו לעשן מריחואנה כמה שנרצה?"