פוליטיקה קטנה? אדלשטיין הורה לעצור חיסונים בחסות עיריית ת"א

שר הבריאות יולי אדלשטיין הורה לעצור את ההתחסנות בחסות עיריית תל אביב בעקבות החלטה לתת חיסונים לעובדי הוראה • ברקע, הודעתו של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי על ריצה לראש הממשלה בבחירות הקרובות

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

משרד הבריאות הורה היום (ג') לעצור את החיסונים בבית החולים איכילוב ובכיכר רבין, הפקה המנוהלת על ידי עיריית תל אביב, לאחר שבית החולים איכילוב זימן אתמול (ב') עובדי הוראה לקבל חיסונים. על פי משרד הבריאות, ההחלטה של בית החולים לקרוא דווקא לעובדי מערכת הבריאות חרגה מן התעדוף, אשר על פיו אחרי בני 60 ומעלה וצוות רפואי, יש לחסן בני 50 ומעלה עם מחלות רקע.

בית החולים טען כי נותר עם כמה אלפי מנות חיסון פנויות שהיו צפויות לפוג ביום שני, ועם הצורך לזמן ציבור כלשהו להגיע ולממש אותן. הוחלט לבחור בעובדי ההוראה, בשל החשיפה הגבוהה שלהם לתחלואה והמחיר הגבוה שמשלם המשק בבידודים של ילדים רבים ומשפחתם עמם, במקרה שעובדי ההוראה חולים או מושבתים. זהו גם אינטרס של העיריה - ככל שהמורים מחוסנים, היא יכולה להמשיך להפעיל את בתי הספר שתחת סמכותה עם פחות זעזועים. עובדי סיוע ההוראה בגנים, מועסקים ישירות על ידי העיריה, אשר צריכה גם להעסיק מחליפים עבורם במידה והם חולים. גם צוותים אלה נכללו בקמפיין ההתחסנות אתמול, בו חוסנו יותר ממחצית מעובדי ההוראה בעיריית תל אביב.

ארגון המורים נמצא בדיון מול משרד החינוך בדרישה לתעדוף המורים בקבלת החיסונים (בין היתר כתנאי להמשך הפעלת מערכת החינוך גם עם התגברות התחלואה), אך בינתיים משרד הבריאות מסרב לכך. המהלך של בית החולים איכילוב למעשה עוקף את החלטתו של משרד הבריאות לא לתת עדיפות למורים. בימים הקרובים תצטרך הממשלה לקבל החלטה האם לסגור את מערכת החינוך כחלק מצעדי סגר למניעת התפשטות המגיפה, כאשר ככל שהמורים יהיו מחוסנים, כך יפחת הצורך לעשות זאת. שכן אף שהילדים יכולים גם הם להידבק, מחלתם לרוב אינה קשה.

"אדלשטיין, פוליטיקה קטנה זה לא אנחנו. ניהול ענייני זה אנחנו"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, גיבה את מנכ"ל בית החולים איכילוב פרופ' רוני גמזו, ואמר ל"ישראל היום" כי: "מרגע שהתברר שיש אלפי חיסונים שייזרקו לפח, התקבלה החלטה נכונה לתת חיסונים גם לצוותי ההוראה שנמצאים בחזית. ישר כח לגמזו מנהל איכילוב", כתב חולדאי בטוויטר ובהמשך הוסיף ואמר: "אדלשטיין, פוליטיקה קטנה זה לא אנחנו. ניהול ענייני זה אנחנו". ברקע הדברים נמצאת כמובן כוונתו של חולדאי לפרוש מתפקידו בעיריה כדי להתחרות בבחירות הקרבות לכנסת, במפלגת הישראלים אשר ממצבת את עצמה כאלטרנטיבה לליכוד בראשות בנימין נתניהו בה חבר אדלשטיין.

בימים האחרונים הופך מבצע ההתחסנות מאירוע של התגייסות לאומית לאירוע של פוליטיקה קטנה וגדולה. מאז החל המבצע התבררו שני דברים: האחד - קצב ההתחסנות גבוה מן המצופה, ולכן ייתכן שיווצר פער בין משלוח החיסונים הראשון של פייזר לבין המשלוח הראשון של מודרנה, שיאלץ להפסיק את מבצע החיסונים בחריקה, בטרם התחסנו כל קבוצות הסיכון. השני - בגלל הקושי להתאים את מספר המתחסנים המדוייק למספר המנות שהופשרו ונפתחו, נותרים לפעמים עודפים ונוצר אילוץ לקרוא למתחסנים להגיע ב'שעות מתות' ולנצל את המנות הללו, כדי שלא תיזרקנה לפח. חוסר התאמה בין מספר המנות מעיד כי למהירות ההתחסנות בישראל היה גם מחיר לוגיסטי, שכן כל המדינות הכירו מראש את האתגרים הצפויים לנבוע מטווח התוקף הקצר מאוד של החיסון לאחר הפשרתו ומאידך אריזת חיסונים רבים בתוך מגש אחד שיש להפשיר בבת אחת. לכן, האתגר הלוגיסטי הגדול ביותר במבצע הוא לתאם במדוייק בין כמות המתחסנים העומדים בשורה לקבלת החיסון, לבין כמות ה מנות המופשרות. עמידה בתור לאורך שעות היא לא בדיוק עניין טריוויאלי עבור הקשישים וקבוצות הסיכון, ולכן כדי להאיץ את מהירות ההתחסנות, הוחלט לוותר מעט בתחום ההתאמה - כל קופה במידה שמצאה לנכון. את החיסונים העודפים קיבלו "אורבי חיסונים", שהמתינו בצד כדי לקבל מנות חיסון רגע לפני השלכתן לפח. בחלק מן המקרים תועדפו הממתינים בתור לפי גיל ומצב רפואי, ובחלק מן המקרים כל מי שהמתין בזמן הנכון ובמקום הנכון, קיבל את המנה.

בתחילה הייתה ההתנהלות הזו מבוססת על צרכים רפואיים, מזל ונכונות לשחר על פתחי המתחמים, אולם בימים האחרונים מדווח על "קומבינות" במתן חיסונים, כאשר מידע על חיסונים נהפך לסחורה פוליטית חמה ברמה הקהילתית או המקומית, וחלק ממבקשי החיסונים עודדו לשפץ את תיאור המצב הרפואי שלהם, כדי לקבל חיסון. על הרקע הביקורת שעלתה לגבי כך שצעירים מקבלים את המנות לפני תורם, החליטו הקופות לפנות גם במקרה של עודפים רק לציבורים מסויימים, אך לא הייתה הסכמה מדוייקת לגבי מי. בימים האחרונים ברשתות החברתיות נשלחו הזמנות להגעה בהולה למתחמים בהם עמדו להיזרק חיסונים, בכל פעם לציבור אחר: רק לבני 50 ומעלה עם מחלות רקע, לבני 50 ומעלה, לכלל הציבור ועוד. בשבוע שעבר, גם עובדי לשכת ראש הממשלה חוסנו בלי קשר לגילם, לטענתם במנות עודפות.

החיסונים נמצאים בפועל בידי חברת סלא אשר נמצאת בחוזה עם המדינה, ומגיעים לידי קופות החולים ובתי החולים בהתאם להקצאה מראש ולקצב החיסון בפועל. קופות החולים אינן יודעות כמה חיסונים יש עדיין במאגר ומחכים להם בכל רגע נתון - המידע הזה נמצא בידי משרד ראש הממשלה בלבד, ואינו נחלק אפילו עם קבינט הקורונה. אולם, היום קופת החולים מכבי (אשר דווקא שחררה עד כה את כמות החיסונים הנמוכה ביותר למתחסנים מזדמנים), הודיעה על עצירת קביעת תורים למתחסנים חדשים, כדי לוודא כי לכל המתחסנים הקיימים תישמר מנת חיסון שנייה. בקרוב תצטרכנה כנראה גם יתר הקופות לקבל החלטה כזו, או שתיוותרנה ללא חיסונים למנה השנייה, וזאת בניגוד להנחיית משרד הבריאות.