ועדת הכלכלה אישרה את תיקון תקנות נתוני האשראי

התיקונים כוללים, בין היתר, הקלות על הציבור כך שחיווי שלילי על 5 המחאות שסורבו יובא בחשבון רק אם חלפה אחת בלבד מיום ההתראה, במקום שלוש שנים כיום • בנוסף אושרו תיקונים שנועדו לאפשר להנגיש את המידע בשפה צרכנית, ולאפשר גמישות טכנולוגית בדרכי זיהוי הלקוח

ועדת הכלכלה / צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת
ועדת הכלכלה / צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את בקשת משרד המשפטים ובנק ישראל לתקן את תקנות נתוני האשראי, על מנת להתאימן לשינויים טכנולוגיים ולשפר את יכולת הצרכנים לקבל אשראי. התיקונים כוללים, בין היתר, הקלות על הציבור כך שחיווי שלילי על 5 המחאות שסורבו יובא בחשבון רק אם חלפה אחת בלבד מיום ההתראה, במקום שלוש שנים כיום. בנוסף לכך אושרו תיקונים שנועדו לאפשר להנגיש את המידע בשפה צרכנית, ולאפשר גמישות טכנולוגית בדרכי זיהוי הלקוח, קבלת הסכמתו להעברת נתוני אשראי לגביו ותיעוד ההסכמה.

במהלך הדיון ביקשו ח"כ שי וזאן (כחול לבן) וח"כ ולדימיר בליאק (מ"יש עתיד" שהושבע רק אתמול לכנסת) לוודא שהלקוחות אכן יבינו את המידע שהם מקבלים ואת משמעות ההסכמה על קבלת נתוני האשראי שלהם. נציגת משרד המשפטים, עו"ד לירון מאוטנר לוגסי, אמרה כי נותן האשראי יצטרך לקבל הסכמה ברורה, לאחר שהציג ללקוח את הפרטים בשפה ברורה, וכן יידרש לשמור תיעוד של ההסכמה באופן שיהיה נגיש ללקוח.

התיקונים אושרו בתמיכת ח"כ שי וזאן וח"כ בליאק ויכנסו לתוקף בעוד כחצי שנה. הממונה על נתוני אשראי בבנק ישראל, אייל חדד, אמר לאחר אישור התקנות כי מדובר בעזרה לאזרחי ישראל בתקופת הקורונה.