רגולטורים סינים מנסים לגרום לאנט גרופ של ג'ק מא לשתף מידע על לקוחות

הבקשה מגיעה במסגרת תלונות בבייג'ינג על כך שאנט גרופ מחזיקה ביתרון לא הוגן על פני מתחרותיה

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

רגולטורים סינים מנסים לגרום לג'ק מא לעשות משהו שהמיליארדר מתנגד לעשות כבר זמן רב: לשתף את הררי המידע על אשראי צרכנים שנאספו על-ידי מעצמת הטכנולוגיה הפיננסית שהקים.

למא היה מעט מרחב תמרון אחרי שרגולטורים סינים ואפילו הנשיא שי ג'ינפינג שמו את אימפריית העסקים שבנה על פני שני עשורים על הכוונת. אחת הסיבות לכך היא החשש בבייג'ינג שהיזם הראוותני היה ממוקד מדי בהונו האישי ולא במטרה המוצהרת של ממשלת סין לשלוט בסיכונים פיננסיים.

במרכז החקירה נגד אנט גרופ (Ant Group), שבה יש למא נתח שולט של המניות, נמצא מה שרגולטורים מכנים אותו יתרון תחרות בלתי הוגן על פני מתחרות, הן חברות הלוואה קטנות יותר והן בנקים גדולים, פשוט בגלל שאפליקציית התשלומים וסגנון החיים אליפיי (Alipay) השייכת גם היא למא נותנת לאנט גרופ גישה לאוקיינוס של מידע.

באליפיי משתמשים יותר ממיליארד איש, ולאפליקציה יש נתונים על מנהגי הצריכה שלהם, התנהגות בנושאי הלוואות והיסטוריה של תשלומי החזרים של חובות והלוואות של כל אחד ואחת מהם.

חמושה במידע הזה, החלה קבוצת אנט לחלק הלוואות לחצי מיליארד איש, וקיבלה את המימון להן מבערך 100 בנקים מסחריים. בהסדרים מסוג זה הבנקים לוקחים על עצמם את רוב הסיכון למקרה שהחבים יגיעו לחדלות פירעון, וקבוצת אנט גובה עמלה על החיבור בין הצדדים.

כעת, הרשויות מבקשות לשנות את המודל העסקי, שהוא רווחי ביותר לחברה אך מביא סיכונים פוטנציאליים לכל מערכת הכספים במדינה.

הרשויות בסין מתכוונות לא רק לאכוף על אנט גרופ רגולציה שתגרום לה לנהל את עסקי ההלוואות שלה כמו בנק, מה שיגרום לה לספק חלק גדול יותר מהמימון להלוואות מההון שבידיה; ברצונם גם לפרק את מה שהם מגדירים כמונופול המידע של החברה, כך אמרו בכירים בממשלה ויועצים המכירים את הנושא.

באנט גרופ סירבו להגיב לדברים.

על-פי תוכנית אחת הנשקלת כעת, תיאלץ אנט גרופ להזין את המידע שבידיה למערכת דיווח אשראי כלל-ארצית שתנוהל בידי הבנק המרכזי, הבנק העממי של סין, אמרו אנשים המכירים את הנושא. אפשרות אחרת עשויה להיות שאנט גרופ תשתף מידע כזה עם חברת דירוג אשראי שבפועל נשלטת על-ידי הבנק המרכזי.

למרות שאנט גרופ עצמה היא בעלת מניות בחברת דירוג האשראי המדוברת, יחד עם שבע חברות סיניות אחרות שביג דאטה מניע את עסקיהן, הקבוצה לא מסרה את המידע, כך אמרו האנשים המכירים את הנושא.

"איך לאכוף רגולציה של מונופולי מידע זה לב העניין כאן", אמר יועץ למועצת ההגבלים העסקיים של המועצה הלאומית של סין, המועצה הבכירה ביותר בממשלה.

גם בארה"ב מחוקקים הגבירו את המאמצים להגביל את כוחן של חברות הטכנולוגיה, וטענו כי חברות כמו פייסבוק וגוגל השתמשו בכמויות עצומות של מידע על-מנת לדחוק יריבות עסקיות מחוץ למגרש. בחברות מכחישים כל פעולה מסוג זה.

כמה אנליסטים של התחום הטכנולוגי פיננסי בסין מסכימים כי ישנו אינטרס ציבורי בכך שחברות כמו אנט גרופ ישתפו מידע על אשראי צרכנים. אך לא ברור אם רגולטורים יבקשו גם גישה לכל מאגר המידע של החברה, כולל אלגוריתמים ייחודיים שהחברה משתמשת בהם על-מנת להעריך את מידת דירוג האשראי של אדם מסוים.

"הפיכת היסטורית האשראי וציוני אשראי לגלויים היא דבר טוב", אמר מרטין צ'ורזמפה, עמית מחקר במכון פיטרסון לכלכה בינלאומית שנמצא בעיצומה של כתיבת ספר על סקטור הטכנולוגיה הפיננסית בסין. "זה יכול לעזור להפוך את ההלוואות ליותר תחרותיות ולמנוע הלוואות־יתר".

במשך שנים, הרגולטורים הפיננסיים בסין, בהובלת הבנק המרכזי, שאפו לבנות מערכת דירוג אשראי שתהיה דומה למערכת הדירוג של Fair Isaac Co., המספקת ציוני FICO, שתוכל לעזור למלווים ברחבי המדינה להעריך את סיכון האשראי ולהרחיב את הגישה למימון הן לחברות הן לאנשים פרטיים. המאמץ הוא חלק מיוזמה ל"משילות דיגיטלית" שנועדה להשתמש במידע ובטכנולוגיה על-מנת להגיע לשליטה רחבה יותר בחברה ובכלכלה.

מא, שהוא היזם הסיני המזוהה ביותר עם חדשנות בעשורים האחרונים, עזר לממשלה בדרכים שונות במהלך השנים. קבוצת עליבאבא (Alibaba Group Holdings), חברת המכירות הסיטונאיות באינטרנט שעזר לייסד בשנת 1999, השתמשה במקורות המידע שלה על-מנת לעזור לרשויות ללכוד חשודים בעבירות פליליות ולהשתיק ביקורת נגד הממשלה. אפליקציית התשלומים אליפיי מכילה פונקציה של מעקב אחר אנשי קשר על מנת לעזור לממשלה להכיל את מגפת הקורונה.

אך בשנתיים האחרונות מא התנגד לניסיונות רגולטורים לקבל עוד מהמידע האישי לגבי אשראי שבבעלות אנט, כך אמרו בכירים ויועצי ממשלה המכירים את הנושא.

ב־2015 הקימה אנט מערכת דירוג אשראי משלה, שנקראת Zhima Credit, וסיפקה דירוג אשראי לאנשים ולעסקים קטנים רבים שלא הייתה להם היסטוריה של דירוג אשראי בשום מקום אחר.

שלוש שנים אחר כך, הבנק העממי של סין הקים חברה לדיווח אשראי אישי, Baihang Credit, והזמין את אנט גרופ של מא, את חברת טנסנט (Tencent Holdings), בעלת תוכנת המסרים הפופולרית WeChat ומערכת התשלומים המובנית בתוכה, ושש חברות אחרות להחזיק מניות ב־Baihang Credit. הצד בעל מירב המניות השולט ב־Baihang Credit הוא חברה בבעלות הבנק המרכזי.

הרעיון היה שאנט ואחרים ישתפו את המידע שלהם על אשראי לקוחות, וזה יהיה בתורו זמין למוסדות פיננסיים בכל רחבי סין.

אבל התוכנית נכשלה. אנט גרופ סירבה לתרום מה שהיא מגדירה כמידע ייחודי לה על-מנת לשמור על יתרונה התחרותי, כך אמרו הבכירים והיועצים. בינתיים שאיפותיה של Zhima Credit צומצמו, והחברה בבעלות אנט גרופ משמשת בפועל כתוכנית לשימור לקוחות נאמנים, ומציעה למי שיש לו ציון אשראי גבוה בונוסים כגון ויתור על תשלום פיקדון בעת השכרת מטענים לטלפון, אופניים או מכונית.

מא הסתבך עם הרגולטורים באופן אישי בחודשים האחרונים. נאום שנשא באוקטובר, בו יצא נגד קמפיין הדגל של הנשיא שי להילחם בסיכונים הפיננסיים וגם נגד רגולטורים פיננסיים, הרתיח את ההנהגה וגרם לנשיא לבטל את ההנפקה המיועדת של מניות אנט גרופ, וגם להורות לרגולטורים לחקור את הסיכונים שאנט גרופ מציבה לכלכלה הסינית.

מאז, רגולטורים ניצלו את הלחץ על מא ועל האימפריה שלו כדי למנף מאמץ נרחב יותר להגדיל את הפיקוח על סקטור הטכנולוגיה במדינה, שצובר כוח והשפעה גוברים.

בפגישה אישית עם רגולטורים בתחילת נובמבר, הציע מא לממשלה "להשתמש בכל מה ששייך לאנט גרופ, כל עוד הממשלה צריכה את זה", כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בסוף דצמבר, הבנק המרכזי הגיש לאנט גרופ מפת דרכים לבנייה מחדש של עסקיה ודרש, בין היצר, שהחברה תקבל את כל הרישויים הנחוצים על-מנת להפעיל עסק אשראי משלה.

בהודעה שיצאה מהבנק העממי של סין, סגן מושל הבנק פאן גונגשנג ביקר גם את "אי-הציות לדרישות רגולציה", של אנט גרופ.

מאז הנאום באוקטובר, נעלם מא מעין הציבור. בשבועות האחרונים אנט גרופ צמצמה כמה מפעולותיה, והיא נותנת כיום אשראי קטן יותר לחלק מהלווים הפרטיים. החברה גם הסירה כמה מוצרים להפקדת כספים בצורה מקוונת שהרגולטורים התלוננו לגביהם.

שי יו השתתף בהכנת הכתבה.