"השנה הקשה ביותר של שוק הרשתות והקניונים": ירידה של 29% במכירות ב-2020

מנתוני ריס עולה כי קניוני עזריאלי הושפעו מ"ירידה חדה בקניון עזריאלי ת"א שסופג בתקופת הקורונה את הפגיעה החמורה ביותר הקיימת בשוק", והקבוצה מסכמת את השנה עם ירידה של 48% במכירות • המרכזים הפתוחים נהנו מיותר ימי עבודה ומהעדפה של "האוויר הפתוח", ורושמים ירידה של 15% בלבד

קניון עזריאלי תל אביב. סופג את הפגיעה החמורה ביותר בשוק / צילום: שלומי יוסף
קניון עזריאלי תל אביב. סופג את הפגיעה החמורה ביותר בשוק / צילום: שלומי יוסף

"לא נחדש דבר אם נציין כי שנת 2020 הייתה השנה הקשה ביותר של שוק הרשתות והקניונים, מאז שאנו דוגמים אותו. זהו אחד הענפים שספגו את המכה הכבדה ביותר עקב מגיפת הקורונה" - במילים אלה פתחה חברת ריס (RIS), המודדת מכירות בעיקר ברשתות הלבשה והנעלה, את דוח הנתונים השנתי ל-2020 בצל השלכות הקורונה.

מהנתונים של ריס שמדדה את הימים בהם נרשמה פעילות מכירה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, עולה כי בממוצע ארצי נרשמה ירידה של 33% בימי המכירה. מתוכם, ירידה של 27.5% בימי המכירה ברחובות מסחריים, ירידה של 28.5% בימי המכירה במכירות המרכזים הפתוחים (פאוור סנטרס), ירידה של 34.5% בקניונים מקורים שהשתתפו בפיילוט וירידה של 38.5% בימי המכירה של38.5% ביתר הקניונים.

מהנתונים עולה כי למרכזים הפתוחים היה יתרון מהותי על פני המרכזים הסגורים, וזאת הן במספר ימי עבודה גדול יותר והן בעליה במכירות למ"ר שנבעו ככל הנראה מהעדפת הציבור את האוויר הפתוח, מגמה שעדיין לא ברור אם תאפיין גם את היציאה מהסגר הנוכחי, וככל שיהיו סגרים נוספים.

מהנתונים של ריס עולה כי בממוצע ארצי נרשמו ירידה של 29% במכירות הכוללות ועלייה של 6% במכירות למ"ר, כשהקניונים האזוריים רשמו ירידה של 36% במכירות הכוללות וירידה של כ-1% במכירות למ"ר. מרכזי הקניות הפתוחים (הפאוור סנטרס) מציגים בסיכום 2020 ירידה של 15% במכירות הכוללות לעומת 2019 ועלייה של 19% במכירות למ"ר.

עוד עולה מהנתונים ומהניתוח של ריס כי כאשר בוחנים את ביצועי הקבוצות הגדולות בתחום הקניונים, ניתן לראות כי ככל שהרכב התמהיל של כל קבוצה מכיל יותר מרכזים פתוחים, שיעור העלייה במכירות למ"ר עולה. כך, קבוצת צים מציגה עלייה של כ-21.3% במכירות למ"ר, קבוצת מבנה מציגה עליה של 18% במכירות למ"ר, וקבוצת ביג רשמה עלייה של כ-12.5% במכירות למ"ר.

קניוני עופר של קבוצת מליסרון רושמת עלייה של כ-3.1% במכירות למ"ר, ואילו קניוני עזריאלי מציגה ירידה של כ 0.5% במכירות למ"ר. בריס מציינים כי עזריאלי מושפעת מ"ירידה חדה בקניון עזריאלי תל אביב שסופג בתקופת הקורונה את הפגיעה החמורה ביותר הקיימת בשוק", עם ירידה של 16.5% במכירות למ"ר וירידה של 48% במכירות המצטברות. זאת בין היתר על רקע המגבלות על פעילות הרכבות, המשרדים ותנועת החיילים מבסיס הקריה הסמוך.

עם זאת, לצד הסנטימנט השלילי, הפדיון למ"ר בשתי קבוצות הקניונים הגדולות - קניוני עזריאלי וקניוני עופר (מליסרון) - הוא עדיין הגבוה בענף גם בשנה הנוכחית, כשקניוני עופר רושמת פדיון ממוצע למ"ר של 63 שקל, ואילו עזריאלי של 55 שקל למ"ר. אחריהן ממוקמות קבוצת גזית גלוב ישראל עם מכירות ממוצעות של 52 למ"ר; וקבוצת ביג, שעיקר פעילותה מבוסס על מרכזים פתוחים, רושמת פדיון ממוצע למ"ר של 50 שקל. 

מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה: "אחוז שטחי המסחר הפתוחים בקניוני עזריאלי, מתוך כלל שטחי הקניונים, הוא הנמוך ביותר בהשוואה ענפית. כל ניתוח הנוגע לשנה החולפת צריך להיעשות בשים לב לפרמטר משמעותי זה".