ממהר לבורסה: הסופרמרקט המקוון קוויק רוצה לגייס 100 מיליון שקל על בסיס צמיחה בהכנסות ועלייה בהפסדים

ב-Quik, שמוחזקת על ידי קוקה קולה ישראל וסופר-פארם, מבקשים להנפיק לפי שווי של 400-500 מיליון שקל "לפני הכסף", אף שבאחרונה גייסה לפי מחצית משווי זה • ההכנסות גדלו אשתקד במאות אחוזים, אבל גם ההפסדים, שמסתכמים ב-70 מיליון שקל מאז הקמת החברה

אבירם גנות, מנכ"ל Quik  / צילום: רפי דלויה
אבירם גנות, מנכ"ל Quik / צילום: רפי דלויה

מבול ההנפקות הראשוניות בבורסה לניירות ערך בתל אביב לא נפסק, כשעוד חברה הפועלת בתחום המשגשג של קמעונאות מזון מנסה למנף את הגידול בפעילותה בתקופת הקורונה כדי להפוך לחברה ציבורית. חברת הקמעונאות המקוונת קוויק (Quik), שבה מחזיקות בין השאר סופר-פארם וקוקה קולה ישראל, פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקתה, שחושפת צמיחה מואצת לצד הפסדים גדלים, המצטברים לכ-70 מיליון שקל מאז הקמתה.

קוויק, שתונפק תחת השם "ברינג ברינג סולושנס", מעוניינת לגייס הון כדי להאיץ את התרחבותה. בחברה מעוניינים לגייס לצורך כך 80-120 מיליון שקל לפי שווי של 400-500 מיליון שקל "לפני הכסף". את ההנפקה מובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

קוויק, בניהולו של אבירם גנות, היא קמעונאית מזון מקוונת המתבססת על מודל ייחודי בשוק הישראלי. אין לה מלאים או חנויות פיזיות, ומהותה היא פלטפורמה למכירת מוצרי סופרמרקט באונליין, שאותם היא מלקטת מחנויות של קמעונאים אחרים, ושולחת אותם לבתי הלקוחות בפרק זמן קצר של שעות בודדות. 

החברה מציינת כי סיכמה באחרונה עם אלדד פרשר, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, על מינויו לתפקיד יו"ר החברה. עוד עולה מהתשקיף כי עלות השכר של המנכ"ל הגנות ב-2019 עמדה על כ-1.5 מיליון שקל.

קוויק נמצאת בבעלות קוקה-קולה ישראל (החברה המרכזית למשקאות, 19.65%), רשת סופר-פארם (17.8%), יבואנית הרכב יוניון השקעות של ג'ורג' חורש (17.8%) וקרן  OBI המחזיקה ב-16.3%. יתרת המניות מוחזקת בידי המייסדים והעובדים.

גייסה 50 מיליון שקל באוגוסט

מטיוטת התשקיף עולה כי  קוויק השלימה באוגוסט 2020, לפני פחות מחצי שנה, גיוס של 50 מיליון שקל לפי שווי חברה של 180 מיליון שקל "לפני הכסף", בעיקר מידי קרן  OBI של איתמר ניר וישראל עזריאל. 

מטיוטת התשקיף עולה עוד כי ההכנסות של קמעונאית האונליין הסתכמו בכ-87 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2020 - צמיחה של 430% לעומת התקופה המקבילה ב-2019, בין השאר, הודות להשלכות משבר הקורונה על שוק המזון, שגדל בכ-9% ב-2020, והדחיפה שקיבלו ממנו המכירות המקוונות בישראל. זאת, לאחר שבשנת 2019 הסתכמו מכירות החברה ב-26 מיליון שקל בלבד.

בכל התקופות האלה רשמה קוויק הפסד גולמי, תפעולי ונקי. ההפסד הגולמי של החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2020 היה קרוב ל-6 מיליון שקל - גידול של 116% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. במקביל לגידול בהכנסות, הוצאות המכירה והשיווק של קוויק קרוב להכפילו את עצמן בתשעת החודשים הראשונים של 2020 לעומת התקופה המקבילה ב-2019 - והסתכמו בכ-9.6 מיליון שקל.

ההפסד התפעולי של החברה בינואר-ספטמבר 2020 עמד על כ-27 מיליון שקל , גידול של 71% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בשורה התחתונה רשמה קוויק הפסד נקי של כ-28 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה החולפת, גידול של 71% לעומת ההפסד בתקופה המקבילה ב-2019.

עוד עולה מהתשקיף כי סכום הרכישה הממוצע לסל ברשת הוא 451 שקל עבור כ-31 פריטים בממוצע בתשעת החודשים הראשונים של 2020, וכי יש לקוויק כ-59 אלף לקוחות פעילים שביצעו לפחות רכישה אחת במהלך התקופה - ומעל 60% מהם ביצעו רכישה חוזרת במהלך התקופה.

 
  

26 נקודות אספקה מחיפה עד אשקלון

קוויק עוסקת בשיווק קמעונאי בתחום המזון באמצעות פלטפורמה קמעונאית אינטרנטית. החברה משווקת באמצעות האונליין מוצרי סופרמרקט, כמו מזון טרי ויבש, טואלטיקה, ניקיון ועוד, תחת המותג קוויק. החברה הוקמה באמצע 2017 תחת השם "ברינג ברינג", ובהמשך שמה הוחלף לקוויק.

נכון למועד התשקיף, קוויק פועלת באמצעות 26 נקודות אספקה בפריסה מאשקלון ועד חיפה, והיא מציינת כי היא שוקלת להרחיב את הפריסה שלה ואת מספר הלקוחות שהיא יכולה לשרת בכל רגע נתון. בשתיים מתוך 17 מהנקודות האלה החברה מפעילה שירות עצמי, כששתיים מהן מופעלות על ידי זכיינים.

המודל העסקי של קוויק שונה במידה ניכרת מהמתחרות שלה בשוק המקומי: היא מתבססת על שיתופי פעולה עם קמעונאים המפעילים חנויות סופרמרקט, ופיתחה פלטפורמת אונליין עצמאית לניהול שרשרת האספקה, ללא השקעה בנכסים או במלאי. קוויק למעשה מקבלת הזמנות אונליין, מלקטת אותן מתוך חנויות שאינן בבעלותה, כמו ויקטורי ואחרות, ומספקת את המשלוחים לבית הלקוח. המשמעות היא שקוויק רוכשת את המוצרים רק בעת המכירה ללקוח, במודל של "גב-אל-גב" מול הסופרמרקטים, ואינה מחזיקה במלאי משלה. כל משלוח מתבסס על המלאי שקיים בחנות שממנה ההזמנה מלוקטת, והחברה מציינת כי הלקוחות נחשפים למותג קוויק, תוך "חשיפה מינימלית למרכול שממנו לוקטו המוצרים".

בנוגע ליעדים שלה להתפתחות בשנה הקרובה מציינת קוויק כי היא מתכוונת להרחיב את הסלים שהיא משווקת על ידי שילוב חנויות מתמחות, כמו קצביות, מעדניות וירקניות - ובכך להציע סל של מוצרי פרימיום. התוכנית הזאת עשויה לאפשר לה לשפר את הרווחיות, ככל שתצליח למצוא פתרון תפעולי לליקוט או לחיבור בין החנויות.

בכל אופן, קוויק מציינת כי בכוונתה להשיק תחום מתמחה אחד לפחות. נוסף על כך, קוויק מציינת כי היא בוחנת אפשרות לפעילות במודל של כלכלה שיתופית, ולצרף מלקטים מהציבור הרחב באמצעות מודל של תגמול פר הזמנה (בדומה לשירות המשלוחים וולט). 

קוויק מבקשת להנפיק מניות בבורסה בימים אלה לא רק בגלל ריבוי ההנפקות והמחירים הנוחים למנפיקים אלא גם בגלל התזמון הייחודי בשוק המזון והמשקאות, הודות למשבר הקורונה. בעוד שענפים רבים סבלו וסובלים מפגיעה בפעילות העסקית בגלל משבר הקורונה, הרי שמשבר זה הביא לצמיחה מואצת בפעילות בענף המזון והמשקאות, ובכלל זה בקמעונאות בתחומים אלה - ובכלל זה לקוויק - הודות לגידול בביקושים להזמנות מקוונות בשל בהלת הקורונה, הסגר וזמני המשלוח שהתארכו אצל השחקנית הגדולה בתחום. זאת בדומה לגידול הניכר בפעילות של שופרסל אונליין, שקצב המכירות המקוונות שלה עומד על כ-3 מיליארד שקל בשנה - הרבה יותר מבעבר.

המציאות הזו אפשרה גם לקוויק להרחיב את פעילותה וליהנות מביקוש לשירותיה. ואולם, מהצד השני, משבר הקורונה דחף גם את יתר קמעונאיות המזון כמו רמי לוי, ויקטורי ויוחננוף, או AM:PM ואף יצרניות מזון להקים פעילות אונליין עצמאית, כשבנוסף, לשוק נכנסה גם השחקנית הרוסית יאנגו שנכון להיום פועלת בת"א.

על הרקע הזה, מבחינת קוויק מדובר בעיתוי נוח להנפיקה כשהיא צפויה לסכם את 2020 עם הכנסות של קרוב ל-130 מיליון שקל, לפני ששופרסל החלה את הפעלת מחסני הליקוט האוטומטיים שלה, ולפני שמתחרות כמו ויקטורי או רמי לוי ביצעו חדירה לתחום בהיקפים משמעותיים.