ארה"ב אוסרת על יבוא כותנה ועגבניות ממחוז שינג'יאנג בסין בגלל עבודות הכפייה

הצעד מרחיב את ניסיונות הממשל להתמודד עם ההאשמות שסין מעסיקה עובדים בכפייה במחנות ריכוז

שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren
שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren

ממשל טראמפ אסר על יבוא כותנה ומוצרים הקשורים לעגבניות משינג'יאנג, בצפון מערב סין. מדובר באיסור הנרחב ביותר של ארה"ב על יבוא מסין וחלק ממאמץ אמריקאי לגרום לסינים לשנות את יחסם לעובדים ואת רקורד זכויות האדם שלהם.

ברשות המכס וההגנה על הגבולות של ארה"ב מסרו שסוכני מכס קיבלו הוראה לעכב משלוחים המכילים סחורות אלה, כולל סחורות הנשלחות או עוברות תהליכי ייצור או הרכבה במדינות שלישיות, כגון בגדים או רוטב עגבניות.

ארה"ב וממשלות מערביות אחרות ביקרו את בייג'ינג על הפרת זכויות אדם בשינג'יאנג, מחוז שבו הממשלה הסינית הכניסה מוסלמים אויגורים ובני מיעוטים אחרים, בעיקר מוסלמים, למחנות ריכוז.

חברות מתמודדות עם בחינה יותר ויותר קפדנית של שרשראות האספקה שלהן בסין. האיסור החדש עשוי להיות בעל השלכות משמעותיות בייחוד בתחום הביגוד, אשר כבר התמודד עם כמה מגבלות הקשורות למכס שמקורן בחשש לגבי עבודה בכפייה במחנות.

בייג'ינג הכחישה את ההאשמות ואמרה שהמחנות הם מרכזי הדרכה תעסוקתיים. דובר של השגרירות הסינית בוושינגטון דחה את ההאשמות על עבודה בכפייה ואמר שהן חסרות בסיס. את ההוראה מיום רביעי הגדיר כניסיון אמריקאי לחנוק יוזמות כלכליות משינג'יאנג.

סין היא אחת מיצרניות הכותנה הגדולות בעולם. בשינג'יאנג ייצרו 5 מיליון טונות של כותנה ב־2019, כ־85% מכלל הייצור בסין, כך לפי משרד הסטטיסטיקה הלאומי של סין. ארה"ב ייבאה מוצרי כותנה מסין בכ־9 מיליארד דולר וכ־10 מיליון דולר במוצרים הקשורים לעגבניות בשנה האחרונה, כך אמרה ברנדה סמית, פקידה בכירה במשרד הסחר של רשות המכס האמריקאית.

ארבעה ארגוני סחר - איגוד הביגוד וההנעלה האמריקאי, פדרציית הקמעונאים הלאומית, איגוד מנהיגי תעשיית הקמעונאות ואיגוד תעשיית האופנה של ארה"ב - אמרו בהודעה משותפת שהם מצפים לעבוד יחד עם רשות המכס, אך ביקשו מהרשות לפרסם את העדויות בעטיין נקבע האיסור על ייבוא בהקדם האפשרי.

ההוראה מיום רביעי "מתאימה למחויבות הגוברת מצד השותפות שלנו במחוז זה", נכתב בהודעה. "התעשייה מטמיעה טכנולוגיות חלוציות חדשות וגישות חדשניות כדי לגלות אם שרשראות האספקה שלנו עשויות להיות כרוכות בעבודה בכפייה", בייחוד בשינג'יאנג, נכתב בהודעה.

ליצרנית הקטשופ קראפט היינץ (Kraft Heinz) היה ספק אחד בשינג'יאנג, אך אף אחד ממוצרי העגבניות של החברה המיוצרים שם אינו מיוצא לארה"ב, אמר דובר של החברה. "כתוצאה מזה, אנו לא צופים כל השפעה" מההוראה של יום רביעי, אמר, והוסיף שכל הספקיות של החברה נתונות לביקורת מטעם צד שלישי.

ממשל טראמפ בדק את שרשרת האספקה של החברות

במהלך השנה האחרונה, ממשל טראמפ לחץ על חברות אמריקאיות שיש להן עסקים הקשורים למחוז הסיני וביקש מהן לבדוק מקרוב את שרשראות האספקה שלהן ולוודא שאינן מסייעות בטעות למקרים של עבודה בכפייה.

פקידי מכס החושדים שמוצר יוצר על ידי עובדי כפיה יכולים להורות לסוכנים לעצור את המשלוחים כשהם מגיעים לחופי ארה"ב. משלוחים שמעוכבים כך עשויים לגרום לפתיחת חקירה איך הסחורות יוצרו וחקירה כזו עשויה להסתיים בהטלת קנסות כבדים.

חברות שהמוצרים שלהן מוחרמים באופן כזה חייבות לספק הוכחה לכך שעבודה בכפייה לא הייתה חלק מתהליך הייצור, או שתנאים שהוגדרו כעבודה בכפייה שופרו על ידי תשלום משכורות וביקורות מצד שלישי, כך אמרה סמית.

תהליך כזה עשוי להיתקל בקשיים מפני שכמה חברות ביקורת עצמאיות הודיעו שלא יעזרו יותר לחברות ייצור לבדוק את שרשראות האספקה שלהן בשינג'יאנג. חברות המפקחות על שרשראות האספקה מתמודדות גם עם האתגר של מעקב אחר הכותנה משינג'יאנג, אשר מעורבבת בחומר גלם ממחוזות אחרים בסין לעתים קרובות.

בשנה שעברה, המכס האמריקאי פרסם תשע הודעות עיכוב סחורה נגד ישויות סיניות, ושמונה מתוכן היו קשורות לחשדות לגבי העסקה בכפייה במחוז שינג'יאנג.

בנובמבר יצאה הודעת עיכוב כזו נגד מוצרי כותנה המיוצרים על ידי תאגיד הייצור והבינוי של שינג'יאנג (XPCC), גוף צבאי־למחצה בניהול הממשלה הסינית. פקידי מכס אמריקאים עיכבו 43 משלוחים ששוויים הכולל מוערך ביותר מ־2 מיליון דולר, כך אמרה סמית.

ביולי, משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות משלו על XPCC, כמו גם על שני אנשים פרטיים הקשורים לארגון, והקפיא את נכסיהם ברחבי ארה"ב ובכל הטריטוריות השייכות לה. מחלקת המסחר של ממשלת ארה"ב הכניסה כמה חברות סיניות שהן ספקיות לחברות אמריקאיות מובילות לרשימה שחורה, על הפרת זכויות אדם שהחברות הסיניות עושות בשינג'יאנג.

מדינות מערביות אחרות גם הן מעלות הילוך בלחץ על סין בנושא העבודה בכפייה בשינג'יאנג.

השבוע, שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב אמר שחברות בריטיות יצטרכו לשלם קנסות אלא אם יוכלו להוכיח שאין עבודה בכפייה באף שלב בשרשראות האספקה שלהן. בדצמבר, האיחוד האירופי אימץ החלטה שגינתה את סין באופן תקיף והאשימה אתה בשימוש בעובדי כפייה מקרב בני המיעוטים החיים במחוז שינג'יאנג.