מנצלת את הצרות של טבע: מה עומדת מאחורי ההשקעות החדשות של קרן פימי

קרוב למיליארד שקל השקיעה הקרן שמוביל ישי דוידי בחברות הפועלות בתחום הרפואי, ובחלקן היא כבר רואה השבחה נאה • בקרן לא מחפשים השקעה על בסיס ניתוח של התעשייה כולה, אלא בודקים באופן פרטני חברות שאותן ניתן להשביח

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

בחודשים האחרונים נראה שידה של קרן ההשקעות פימי בכל, כולל בשוק הרפואי הישראלי: רוכשת שליטה בחברת תרופות בשווי של מעל 600 מיליון שקל; מכניסה שותפים לחברת מכשור רפואי שבשליטתה לפי שווי של 140 מיליון דולר; מובילה רכישת חברת דיאגנוסטיקה בשווי 24 מיליון שקל; ומוכרת מניות בחברת תרופות אחרת בסכום דומה.

ההשקעות בתחום אינן חדשות: פימי, בראשותו של ישי דוידי, נכנסה כבר ב-2013 להשקעה בחברת הלוגיסטיקה הרפואית נובולוג , שאותה מכרה בהמשך בהחזר של פי 3.5 על השקעתה; בעבר הרחוק יותר החזיקה גם בחברת מדטכניקה מתחום הציוד הרפואי. גם בחברת התרופות רקח היא השקיעה כבר לפני מספר שנים, והיא נהנית בה עד כה מתשואה חיובית על רקע מהלכי השבחה שהובילה.

ב-2019 הצטרפו לפורטפוליו הרפואי של פימי שתי חברות: קמהדע  העוסקת בפיתוח תרופות וסימפליויה - לשעבר Tevadaptor - שמייצרת מוצרים להגנת הצוות הרפואי. הרכישה הגדולה ביותר עד כה הושלמה ביומה האחרון של שנת 2020, כשקרן פימי רכשה את השליטה בחברת התרופות הגנריות רפא בתמורה ל-540 מיליון שקל.

עם החזקה של ארבע חברות פורטפוליו הפועלות בתחום - מה מתכננת קרן ההשקעות הפרטית הגדולה והמצליחה בישראל, ומה היא רואה בשוק הפארמה והמכשור הרפואי?

למעשה, ההסתכלות של פימי היא פחות על המאקרו ויותר על המיקרו, כלומר הסתכלות פר חברה. אפילו ששנת 2020 הייתה שנה שבה הנושא הרפואי עלה לכותרות, ויהיו לכך השלכות גם בעתיד - פימי, בתפיסת העולם שלה, לא מחפשת תחומי השקעה על בסיס ניתוח התעשייה כולה, אלא בודקת באופן פרטני מה היא יכולה לעשות על מנת להשביח חברה ספציפית.

כך למשל, רכישת רפא לא הגיעה בשל מסקנה שכעת זה הזמן להשקיע בעולם הגנריקה בהכרח, אלא משום שפימי זיהתה חברה מעניינת עבורה, שניתן להשקיע בה ולהשביח אותה - ואולי לא פחות חשוב: שבעלי המניות שלה רוצים למכור את החזקתם בה (כמו במקרה של משפחת סאקלר, בעלי חברת רפא שהסתבכו בארה"ב בפרשת האופיואידיים).

רקח: ביקושים לחומרי חיטוי

ההשקעה הוותיקה של פימי בתחום הרפואי היא כאמור חברת רקח, שבעבר נשלטה על-ידי משפחת אלגרבלי, שותפיה של פימי כיום. פימי השקיעה במניות החברה הבורסאית כ-80 מיליון שקל לפי שווי חברה של 188 מיליון שקל אחרי הכסף, וכיום שווי החברה הוא 310 מיליון שקל. השבוע דווח על מכירה של חלק ממניות פימי ומשפחת אלגרבלי - פימי מכרה כ-9% מרקח תמורת כ-27 מיליון שקל.

בשנים האחרונות עברה רקח מהלך של התמקדות בתחום התרופות, וביצעה עסקה מעניינת ב-2018, כשרכשה מטבע מפעל לייצור חומרי חיטוי תרופתיים באשדוד (טבע תכננה למכור או לסגור אתרי ייצור שלה). מאז שפרצה מגפת הקורונה, רקח נהנתה מעלייה חדה בביקושים לתחום חומרי החיטוי.

במקביל, רקח פועלת להרחיב את פעילותה אל מחוץ לישראל, ודיווחה בעבר כי היא ממשיכה לחפש שותפים עסקיים ליצוא מוצריה לחו"ל, וכך מוצר מסוים שלה שאושר לשיווק באנגליה יושק בחודשים הבאים. סביר להניח שהחברה תמשיך למקד מאמצים להשיג אישורים רגולטוריים נוספים למוצריה בחו"ל, ואולי אף תבצע רכישות.

סימפליויה: הצפת ערך מהירה

מקרה נוסף שבו ניצלה פימי את ההזדמנות שגלומה במכירת נכסיה של טבע היא החברה שנקראת כיום סימפליויה - בעבר Tevadaptor, מפעל טבע בקריית שמונה. פימי רכשה מטבע את הפעילות ב-2019 תמורת 47.5 מיליון דולר וצירפה להשקעה את אורי יהודאי, לשעבר מנכ"ל פרוטרום, שמכהן כיו"ר פעיל בסימפליויה.

החברה מתמקדת בייצור מוצרים שמגינים על הצוות הרפואי מפני חשיפה לחומרים מסוכנים בעת טיפול כימותרפי לחולי סרטן, וכשפימי רכשה אותה, ההערכות היו שמנועי הצמיחה יכללו התרחבות לשווקים גיאוגרפיים נוספים, לצד הרחבת הפעילות לתחומים רפואיים נוספים. ואכן, לאחרונה נודע שסימפליויה רוכשת שליטה בחברת הדיאגנוסטיקה הפרטית נובמד לפי שווי של 24 מיליון שקל; נובמד מייצרת מוצרי דיאגנוסטיקה שונים, גם לאבחון ביתי.

עוד קודם לכן הציפה פימי ערך בסימפליויה, כשמכרה שליש ממניותיה להפניקס וללאומי פרטנרס לפי שווי חברה של 140 מיליון דולר, כמעט פי שלושה ממחיר ההשקעה.

קמהדע: הגיעה לנקודת פיתול

קמהדע היא חברת תרופות ותיקה, שכבר ב-2010 הגיעה להישג שמעט חברות ישראליות בתחום השיגו, והוא קבלת אישור לשיווק תרופה מקורית בארה"ב. החברה, שפועלת בנישה ספציפית, הגיעה למה שהסתמן כנקודת פיתול: הסכם היסטורי שיש לחברה עם חברת התרופות טקדה אמור לעבור בסוף השנה לשלב הבא שלו, ובמקום שטקדה תשווק את המוצר של קמהדע, הייצור יעבור לידי טקדה וקמהדע תקבל תמלוגים - דבר שיוריד את הכנסות קמהדע. פימי נכנסה להשקעה בחברה ב-2019-2020 לפי מחיר של 6 דולרים למניה, בעוד שהיום המחיר גבוה יותר, 7.06 דולרים.

הקורונה פתחה לקמהדע הזדמנות חדשה, והיא מפתחת טיפול נגד הנגיף שמיוצר מנוגדנים שהופקו מפלזמה של מחלימים. ניסוי קטן שערכה הציג שיפור אצל רוב ניכר של המטופלים. לקמהדע יש כבר מוצר נוגדנים אחר, לטיפול בכלבת, ושני המוצרים הללו עשויים אולי להעיד על כיוון אפשרי בחברה: התחום הווירולוגי בכללותו. במקביל, היא מפתחת כיום מוצר לטיפול באמפיזמה תורשתית שיינתן באינהלציה (משאף, בניגוד למתן הנוכחי של מוצר הדגל שלה - בעירוי).

רפא: ספקית בלעדית של משהב"ט

רפא, התוספת האחרונה לפורטפוליו, נוסדה עוד בשנת 1937. היא מייצרת בישראל תרופות גנריות ומשווקת אותן בארץ, ובמקביל היא משווקת תרופות של חברות בינלאומיות שאותן היא מייצגת בארץ. משפחת סאקלר החזיקה בשליטה בחברה, לצד משפחות לוין ורשף - כאשר משפחת רשף (כולל איש התקשורת רפי רשף ואחיו צלי) הצטרפה לסאקלר במכירת המניות.

פימי, לצד שותפים מוסדיים שהביאה עימה, רכשה 88% מהחברה תמורת 540 מיליון שקל ומשפחת לוין נותרה עם 12%. סביר להניח שבעלי המניות של רפא לא היו מוכרים את החברה לפימי אילולא פרשת האופיואידים (שיווק של משככי כאבים ממכרים שהובילו לתביעות עתק כנגד החברות המשווקות ובהן פרדו של משפחת סאקלר) אך פימי ניצלה את ההזדמנות שנפתחה לה.

רפא מתמקדת בתחומי נישה כמו מזרקים, והיא ספקית בלעדית של משרד הביטחון ומדינות נוספות בתחום של מזרקים אוטומטיים המכילים תרופות נגד היחשפות לנשק כימי. גם ברפא, כמו בחברות אחרות, נראה שהכיוון של פימי יהיה להרחיב את הפעילות מחוץ לישראל.

מה לגבי רכישות נוספות בתחום הרפואי? כרגע נראה שאין "על המדף" חברה שמתאימה לקריטריונים של פימי (שאינה מסתכלת על חברות חלום וסטארט-אפים בתחום). עם זאת, בהחלט סביר שנראה עוד רכישות של חברות על-ידי חברות הפורטפוליו הקיימות, רכישות שיבוצעו בארץ ובחו"ל. 

פימי השלימה רכישת 50% מאליקים בן ארי

קרן פימי נכנסת לראשונה לתחום התשתיות לאחר שהשלימה רכישת מחצית ממניות חברת התעשייה וההנדסה אליקים בן ארי ב-135 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 270 מיליון שקל. המניות נרכשו, בחלקים שווים, מידי בנו של המייסד, דני בן ארי, ומאיש תחנות התדלוק עובדיה קוקו, שרכש (באמצעות בנו תומר) 50% מהחברה בשנת 2011 לפי כמחצית משווי העסקה הנוכחית.

אליקים בן ארי עוסקת בביצוע פרויקטים הנדסיים בדגש על תשתיות תחבורה, בהפעלת מחצבות ומפעלי תעשיה בתחום ייצור חומרי חציבה ואיכות סביבה. החברה הינה מהחברות המובילות והוותיקות בתחומה, הן בפעילות החציבה וניהול המחצבות והן בפעילות ההנדסה.

לחברה היקף פעילות שנתי העולה על 600 מיליון שקל וצבר פרויקטים של כ-1 מיליארד שקל. לפי ההסכם שנחתם עם פימי, דני בן ארי ימשיך לכהן בתפקיד מנכ"ל ונשיא החברה, ולילך אשר-טופילסקי, שותפה בכירה בפימי, תמונה ליו"רית הדירקטוריון.