הפניקס | פיצ'ר

עוף החול: הקרנות הזרות שרכשו שליטה בהפניקס מורווחות כ-600 מיליון שקל "על הנייר"

הפניקס הפכה לאחרונה לקבוצת הביטוח בעלת השווי הגבוה ביותר, בין היתר הודות למומנטום החיובי בשווקים, תוכנית אסטרטגית שאפתנית, מדיניות דיבידנד ורכישת בית ההשקעות הלמן אלדובי

בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס
בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס

קבוצת הביטוח הפניקס מכוונת לצמיחה מואצת בהיקף הנכסים שהיא מנהלת, וזאת תוך התחייבות של הנהלת החברה לייעול נוסף בהוצאותיה, והמשקיעים בבורסה אוהבים זאת. לראיה - הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שרכשו את השליטה בהפניקס מידי קבוצת דלק לפני קצת יותר משנה, כבר סופרות רווח "על הנייר" של 600 מיליון שקל כמעט מהשקעתן.

בשבוע שעבר רשמה קבוצת הביטוח והפיננסים ציון דרך - כשעקפה בשווי שוק את קבוצת הראל, והפכה (שוב) לקבוצת הביטוח המקומית בעלת השווי הגבוה ביותר. נראה כי השווי שהמשקיעים בבורסה בת"א מצמידים להפניקס מהווה עדות לכך שהם בוטחים בתוכניות החברה לצמיחה אגרסיבית, תוך ייעול שבעלי השליטה החדשים והמנהלים של החברה מטעמם מתווים לחברה.

את השליטה בהפניקס רכשו קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט בשלהי 2019 מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה. נכון לתחילת שבוע המסחר הנוכחי נסחרת הפניקס לפי שווי של 6.61 מיליארד שקל - המשקף להחזקות השתיים (כ-33% מההון) שווי שוק של 2.16 מיליארד שקל, המשקף כמעט 40% תשואה, ורווח על הנייר של קרוב ל-600 מיליון שקל.

 

הפכה בעשור הקודם לאחת משתי המובילות

הפניקס נחשבה לחברת ביטוח מובילה בתחילת שנות ה-90. ואולם, המגמה השתנתה במהלך אותו עשור והיא חוותה הידרדרות, שהובילה לאיבוד גובה במעמדה ביחס למתחרות. הדבר השתנה בעשור הקודם תחת המנכ"ל הדומיננטי אייל לפידות, שהפך את הפניקס לאחת משתי מובילות השוק.

הקבוצה, צריך להזכיר, גם נהנית כיום מרכישות אסטרטגיות שביצע קודמו של לפידות, יהלי שפי ובראשן בית ההשקעות אקסלנס, רשת הדיור המוגן עד 120, חברת השירותים הפיננסיים גמא (העומדת בפני הנפקתה שתציף להפניקס ערך רב) וסוכנויות ביטוח מובילות.

נזכיר כי קבוצת דלק מכרה את הפניקס בתום שרשרת נסיונות מכירה כושלים שניסתה לקדם במהלך השנים האחרונות (כולל ניסיון שלא צלח עם משפחת קושנר מארה"ב), ולאחר כ-13 שנים של שליטה.

התשואה המזהירה שרושמות הקרנות הזרות השולטות כיום במניות קבוצת הביטוח היא תולדה של התאוששות ועליות שערים ניכרות כמעט בכל ענף הביטוח והחיסכון לטווח ארוך מאז המפולת בשווקים בעקבות התפרצות הקורונה.

זינקה 120% מאז השפל של מרץ

בהפניקס יש עוד גורם נלווה, כאמור, לעליות: התוכניות של הקרנות הזרות להגדיל את רווחי החברה למיליארד שקל בשנה ב-2024, תוך התחייבות של הקבוצה לחלק דיבידנד - דבר שלא מאפיין את ענף הביטוח שכפוף לדרישות הון נוקשות. הפניקס, נזכיר, סיימה את שנת 2019 ברווח של 664 מיליון שקל, כאשר בחודשים ינואר-ספטמבר 2020 עמד הרווח על 494 מיליון שקל.

כך, מאז השפל של שיא משבר הקורונה בשווקים, ב-18 במרץ אשתקד, זינקה הפניקס ביותר מ-120%, בדומה למגמה חיובית גם אצל המתחרות, שנהנו מהגאות המחודשת בשוקי ההון כמו גם משינויים ברגולציה על הענף (באופן שהפחית השפעות ריבית על הרווחיות בענף) שהובילה לשינוי סנטימנט ביחס לענף.

אך לא רק זאת, בסוף אוקטובר האחרון פרסמה הפניקס מדיניות דיבידנד שאינה אופיינית לענף, ושנסמכת על מבנה הקבוצה השונה - אשר כולל שלל תחומי פעילויות, מעבר לביטוח וחיסכון לטווח ארוך.

כמה שבועות לאחר מכן, בתחילת דצמבר, הקבוצה פרסמה תוכנית אסטרטגית שנוסחה בסיוע מקינז'י העולמית, ושבמסגרתה התחייבה לצמיחה מואצת בפעילות, לצד התייעלות. המדיניות האמורה באה לידי ביטוי כבר בשבוע שלאחר פרסום התוכנית האסטרטגית, כשהפניקס חתמה על הסכם לרכישת הלמן אלדובי בכ-275 מיליון שקל, במה שיחזק את מעמדה בשוקי הגמל והפנסיה החדשה.

מאז פרסום מדיניות הדיבידנד עלתה הפניקס בכ-18%, כשרוב העלייה הזו נרשמה לאחר פרסום התוכנית האסטרטגית כאמור, והרכישה של הלמן אלדובי. אגב, בנובמבר 2019 דווח כי הקרנות הרוכשות 'הביאו מהבית' 800 מיליון שקל והיתר בהלוואות. כלומר, התשואה של הקרנות עד כה גבוהה אף יותר מהאמור מעלה.

בהקשר זה נציין כי לעומת הפניקס, הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, נסחרת כיום במחיר שמשקף לה שווי חברה של כ-6.52 מיליארד שקל, בעוד שמגדל שבשליטת שלמה אליהו נסחרה ברמת שווי של כ-4.16 מיליארד שקל.

יתר גופי החיסכון הפנסיוני והביטוח הגדולים בבורסה הם מנורה מבטחים, אלטשולר שחם גמל וכלל ביטוח, שנסחרו לפי שווי של כ-3.73 מיליארד שקל לראשונה ושל כ-3.49 מיליארד שקל לכל אחת מהשתיים האחרות, כשאלטשולר שחם בולטת לחיוב בעיקר משום שמדובר בגוף הצעיר ביותר מבין השישה שהזכרנו, וגם משום שאין לחברה הזו פעילות ביטוח אלא רק גמל ופנסיה.

אגב, מי שעוד נהנים מהגאות במניות הפניקס לצד הקרנות הזרות הם הדירקטור אלי יונס, שניהל בעבר את מזרחי טפחות, ושהגיע לקבוצה כיועץ לסנטברידג' ולגלטין פוינט. יונס, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, רכש באמצע יולי מניות הפניקס בכ-0.9 מיליון שקל, שכבר שוות כיום בכ-1.6 מיליון שקל; והיו"ר בני גבאי, שרכש בספטמבר מניות בהיקף של כ-1 מיליון שקל וששוות כיום כ-1.5 מיליון שקל. לצדם יש עוד בעל עניין בקבוצה: קבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז, ששלטה בהפניקס לפני דלק ושעדיין מחזיקה ב-10.4% ממניות הקבוצה.