2020 הייתה שנת שיא בהשקעות הון סיכון בארה"ב למרות, ואולי בגלל, הקורונה

גיא פרמינגר: "הקורונה הבהירה שאנחנו רק בתחילת המהפכה הטכנולוגית. אנשים רוצים להשקיע במה שעף קדימה ולא בתחומים שנמצאים בעמידה ובדעיכה"

השקעה בהייטק/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
השקעה בהייטק/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גם בכל הנוגע להשקעות הון סיכון בחברות בארה"ב, שנת 2020 שברה שיאים. לפי דוח סיכום השנה של חברות הייעוץ הפיננסי PwC וחברת המחקר CB insights בשנת הקורונה החולפת השקיעו קרנות הון סיכון 130 מיליארד דולר בסטארט-אפים אמריקאיים, הסכום הגבוה ביותר אי פעם, ועלייה בהשוואה ל-113 מיליארד דולר ב-2019.

הדוח שפורסם בשבוע שעבר ומסכם את הפעילות בארה"ב ב-2020 דומה מאוד לסיכומי השנה בהייטק הישראלי שהתפרסמו לאחרונה, בהם גם כן נרשם שיא בגיוסי ההון של סטארט-אפים מקומיים. למעשה כשמסתכלים על הדוחות אחד ליד השנה נראה לפעמים שההבדל היחיד הוא רק במספרים הגדולים ביותר בארה"ב. בארה"ב כמו בישראל, בחצי השני של 2020 נרשמה הקפיצה הגדולה ביותר בגיוסי ההון, אחרי שהקרנות יצאו מההלם של תחילת המגפה.

 
  

"לפני הקורונה היו אנשים שחשבו שהמהפכה הטכנולוגית נמצאת בדעיכה, אבל דווקא הקורונה הבהירה שאנחנו עדיין רק בראשיתה", מסביר גיא פרמינגר, שותף וראש מגזר הטכנולוגיה ב-PwC ישראל, את שיא ההשקעות. "בתחילת המגפה היה לקרנות חשש להשקיע אבל תוך חודש-חודשיים דווקא המשקיעים של אותן קרנות היו אלו שדחפו אותן להשקיע סכומים גדולים יותר ויותר כדי להצטרף למהפכה".

עלייה חדה בגיוסי ענק

הזינוק בהשקעות ההייטק לא ניתן להפרדה גם מהמציאות הפיננסית הרחבה יותר כמובן. "בנוסף לסביבת הריבית אפס, צריך לקחת בחשבון שהגופים המוסדיים השקיעו בעבר הרבה בעולמות של נדל"ן מניב, במשרדים ובקניונים, דרך מניות ואג"ח, הקורונה גרמה להם להקטין את ההשקעה הזאת ולנתב אותה לטכנולוגיה", מוסיף פרמינגר.

כמו בישראל, כך גם בארה"ב הזינוק בהשקעות נבע מעלייה חדה במספר גיוסי הענק של סטארט-אפים. מספר סבבי הגיוס הכולל של סטארט-אפים בארה"ב קטן אמנם ל-6,022 בשנה האחרונה לעומת 6,599 במהלך 2019, אך מספר המגה-סבבים (עם השקעה של מעל 100 מיליון דולר בחברה) קפץ מ-220 ל-318 באותה התקופה. בעקבות המגה-סבבים, גם בארה"ב קפץ מספר חדי-הקרן, חברות טכנולוגיה הפרטיות עם שווי של מעל מיליארד דולר, לשיא ב-2020. נכון לסוף השנה היו בארה"ב 225 חדי-קרן לעומת 190 בסוף שנת 2019.

"לא יודע מה זה בועה"

"הן בישראל והן בארה"ב יש הרבה יותר חברות טכנולוגיה בוגרות שבמשך שנים לא הלכו להנפקה כי יכלו לקבל שווי גבוה בשוק הפרטי, וזה מסביר את גיוסי הענק השנה", אומר פרמינגר. "המצב הזה משתנה כעת כאשר הרבה חברות הגיעו לגודל שדורש מהן לגייס כבר 2 מיליארד דולר, שזה כבר יותר מדי עבור הקרנות ודורש הנפקה".

שבירת שיא גיוסי ההון מעלה באופן טבעי תהיות האם מתפתחת בועה שעלולה להתנפץ. פרמינגר לא חושב כך. "אני זוכר שכאשר פייסבוק הנפיקה ב-2012 גם צעקו שזאת בועה, וטענו שלחברה אין מודל עסקי. רק שמאז המניה עלתה פי 10. אז אני לא יודע מה זה בועה. אנשים רוצים להשקיע במה שעף קדימה ולא בתחומים שנמצאים בעמידה ובדעיכה", הוא אומר. 

הגדולים ביותר של 2020 בארה"ב

1.9 מיליארד דולר - הגיוס של ספייס אקס, חברת החלל של אלון מאסק

1.5 מיליארד דולר - הגיוס של חברת המשחקים אפיק גיימס

מקור: PwC/CB insights