מפעילי התקשורת נגד דרישת המשרד למידע פולשני על לקוחותיהם

"פגיעה קשה בפרטיות הלקוחות. מדוע המדינה צריכה לדעת איזו חבילת אינטרנט הלקוח צורך ומדוע היא צריכה את כתובתו?"

פרטיות הלקוח / אילוסטרציה: Reuters, Monster Ztudio
פרטיות הלקוח / אילוסטרציה: Reuters, Monster Ztudio

ביקורת רחבת-היקף וגורפת מצד מפעילים בשוק התקשורת בנוגע לדרישת המידע והנתונים שפרסם משרד התקשורת השבוע ואשר כוללת היקף עצום של פרטים אישיים על הלקוחות. בשיחות סגורות מטילים המפעילים ספק לגבי חוקיות הדרישה ולגבי היכולת של המשרד לטפל באבטחת מידע כל-כך רגישה בהיקף כה נרחב.

בתחילת השבוע פרסם משרד התקשורת שימוע יוצא דופן מבחינת דרישות המידע מהמפעילים. המידע נועד לאפשר למשרד לבנות מאגר מידע שיסייע לציבור לקבל נתונים על שירותי התקשורת באזור מגוריו וכן לאפשר למשרד לשפר את רמת המידע המגיעה אליו לצורך קבלת החלטות.

לא מדובר בנתונים רק על התשתיות, אלא הבקשה יורדת לרמת פירוט של מבנה חבילות ושירותים מפורטים של הלקוחות ברמה חודשית. מדובר על מידע אישי שהמפעילים מגדירים אותו כפולשני על הרגלי הצריכה של כלל מנויי שוק התקשורת.

לדברי גורמים בכירים בשוק, מתכונת חדשה זו, אם תונהג בידי המשרד, תהיה חסרת נפקות משפטית בשל התנגשותה עם זכויות יסוד כולל זכות לפרטיות, חרף היתלות המשרד בסעיף מסמיך כביכול בחוק התקשורת שמלפני כמה שנים - סעיף 4.ג.1 בחוק התקשורת.

קשה מאוד להבין למה המידע משמש

אותם גורמים מציינים כי כאשר נתן המחוקק סמכות לעובד המשרד לדרוש מידע מבעלי רישיונות, הוא לא התכוון לאיסוף מאגרי מידע והצלבתם. יתרה מזו, בתקנות הפיקוח יש סמכות לדרוש כל ידיעה או מסמך אודות שירותי בזק שבעל הרישיון נותן, במתכונת ובאופן שיורה עליהם השר, ולכן נשאלת השאלה מדוע השימוע אם כך והאם לא מדובר בהיסוס של המשרד שמא הוא הולך רחוק מדי עם הדרישה, ולכן עושה זאת באמצעות שימוע ולא דרך חוק ייעודי.

לדברי הגורמים, מהשימוע קשה מאוד להבין למה המידע משמש, היות שהמשרד לא כותב שום דבר קונקרטי אלא מדבר רק על צורך "כללי".

עוד נטען כי איסוף מידע בהיקף כה רחב דורש השקעת משאבים מאד גדולה מצד החברות, כאשר מנגד הן למעשה פוגעות בפרטיות הלקוחות שלהם בעצם זה שהן מוסרות מידע עצום למדינה על הרגלי השימוש שלהם. כך למשל, יש נתונים שבכלל לא ברור למה הם נדרשים. למה המשרד צריך לדעת מה שם המנוי או מה מספר הזהות שלו, ולמה הוא צריך לדעת כתובת או טלפון, ולמה הוא צריך לדעת מה מחיר החבילה שלו? המשרד לא מפרט כיצד המידע ישרת את הפעלת סמכויות השר.

גורמים אחרים מטילים ספק ביכולת של משרד התקשורת לטפל במידע כה רגיש מבחינת אבטחת מידע, ואם תהיה פריצה של האקרים, במקרה של משרד התקשורת זה יהיה גרוע אף יותר, מכיוון שמדובר במידע של כל חברות התקשורת בישראל ולא של מפעיל ספציפי.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "דרישת המידע המדוברת נמצאת בהליך שימוע, והמשרד פתוח לקבל את תגובות הציבור והחברות לנושא. יש לציין כי המשרד נמצא בעיצומו של פרויקט להקמת מערכות שיאחדו את כלל דרישות המידע, מהלך שצפוי לקצר ולפשט את תהליכי העבודה של החברות והמשרד. כפי שפורסם בשימוע, המהלך נועד לצמצם פערי מידע באופן שיבטיח שהרגולציה תשרת את האינטרס הציבורי באופן מיטיבי, כאשר במצב כיום, היעדר המידע פוגע באיכות הרגולציה באופן המשליך ישירות על הצרכנים בהיבטי איכות תשתיות התקשורת, רמת התחרות והמחירים בשוק, אפליה בין מנויים וכו'. בהיבטי הגנת הפרטיות נדגיש כי הנתונים המבוקשים אינם חושפים את זהות המשתמש, והם יאובטחו כנדרש".