בדרך לעסקת ענק בתעופה העולמית: אייר אירופה תירכש ע"י קבוצת IAG ב-607 מיליון דולר

תג המחיר הנוכחי נמוך בחצי ממיליארד האירו עליהם הסכימו הצדדים טרם פרצה מגפת הקורונה• לפי ההסכם בין החברות, IAG תשלים את התשלום על העסקה בעוד שש שנים

מטוסי אייר אירופה / צילום: Reuters, Susana Vera
מטוסי אייר אירופה / צילום: Reuters, Susana Vera

בדרך לעסקת ענק בתעופה העולמית: קבוצת IAG הכוללת את בריטיש איירווייז, את איבריה הספרדית, את אייר לינגוס האירית ואת חברת הלואו קוסט הספרדית וואלינג, הסכימה לרכוש את חברת התעופה הספרדית אייר אירופה בתמורה לכ-607 מיליון דולר (500 מיליון אירו) - תג מחיר הנמוך בחצי מזה שעליו הסכימו הצדדים חודשים ספורים לפני פרוץ המגפה ושעמד על מיליארד אירו.

ההסכם הוא ש-IAG תשלים את התשלום על העסקה בעוד שש שנים. אייר אירופה נמצאת בבעלות קבוצת התיירות גלובליה. מנכ"ל IAG לואיס גאלו, שבעבר שימש כמנכ"ל איבריה, ניהל את המו"מ בחצי השנה האחרונה, מה שהתחיל עוד בימי המנכ"ל הקודם של הקבוצה. בהודעה שפרסם הוא התייחס למתווה של דחיית התשלום למועד שבו הוא מעריך שתעשיית התעופה תתאושש מהטלטלה שהיא עוברת כעת

בדומה למרבית חברות התעופה בעולם גם אייר אירופה נקלעה לקשיים בעקבות המגפה והיא נתמכה בהלוואות ובמענקים ממשלתיים. IAG הביעה עניין ברכישת אייר אירופה עוד בשנה שעברה אלא שהיא שמה על שולחן המו"מ גם את מצבה הכלכלי ויתרת המזומנים שהתכווצה דרמטית, על פי דיווחיה הפסדיה הגיעו ל-5.95 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2020 כשהיא הזרימה כ-3.3 מיליארד דולר לקופתה מבעלי המניות לצד פיטורים המוניים ממצבת כוח האדם שלה לאור המצב.

אייר אירופה היא חברה ספרדית שמפעילה טיסות מנמל התעופה של מדריד ליעדים שונים בעולם ובעיקר באמריקה הלטינית. החברה גם הפעילה קו קבוע מתל אביב למדריד. לאייר אירופה יש צי של 52 מטוסים אחרי שהיא נפרדה מ-16 מטוסים במהלך השנה האחרונה. לפי פרסום ב-FT, החוב של החברה הצטבר לכ-2.1 מיליארד אירו ובחודש נובמבר הזרימה לה ממשלת ספרד סכום של כ-500 מיליון אירו.

השלמת העסקה צפויה להסתיים במחצית השנייה של 2021 בכפוף לאישור הגופים הרגולטורים באירופה.