פרויקטים של בנייה וייצור דבש ללא דבורים: ההשקעות החדשות של עדי צים

צים מעמיד הלוואה לחברת הפרויקטים אחים יעקובי, שעשויה להפוך אותו לשותף בהון בחברה • בד בבד הוא פועל להכניס לבורסה את בי-יו דבש, שעוסקת בפיתוח טכנולוגיה ליצור דבש "מתורבת"

איש העסקים עדי צים מרחיב את תחומי פעילותו בבורסת תל אביב, עם הענקת הלוואה בהיקף 12 מיליון שקל לחברת הפרויקטים אחים יעקובי, שעשויה להפוך אותו לשותף בחברה. זאת, במקביל לכניסה לתחום הפוד-טק הלוהט, שהוא מקדם באמצעות חברת וואיטסטון הבורסאית שבשליטתו, להכנסת פעילות שהוא בין מייסדיה והמשקיעים בה.

הפעילות המרכזית של צים בבורסה מתבצעת באמצעות חברת האשראי החוץ-בנקאי אס.אר אקורד , שנמצאת בשליטתו (63%), הנסחרת בשווי שוק נוכחי של כ-800 מיליון שקל. ואולם את ההלוואה ליעקובי הוא מעניק באמצעות החברה הפרטית עדי צים אחזקות.

לפי העדכון של יעקובי, ההלוואה של צים, שקרוב למחציתה (5.5 מיליון שקל) כבר הועמדה עם חתימת ההסכם בין הצדדים, תישא ריבית מינימום בטווח של 4%-5% (על בסיס ריבית הפריים בתוספת מרווח), ותיפרע בתוך שלוש שנים ממועד העמדתה (עם אפשרות ליעקובי להקדים את מועד הפירעון).

מניית יעקובי זינקה 120% בחודש

במסגרת ההלוואה קיבל צים אופציה (Call) להמרת קרן ההלוואה, כולה או חלקה, למניות יעקובי בשיעור של עד כ-18% מההון, במחיר מניה של 43 אגורות (בשנה הקרובה) - נמוך בכ-40% משווי המניה עם פתיחת שבוע המסחר, שהגיבה לעדכון החברה בעליות חדות.

עם העליות האחרונות השלימה מניית יעקובי זינוק חודשי של כ-120%, אבל בסך הכל, מאז הנפקתה לפני קצת יותר משלוש שנים (דצמבר 2017), היא צנחה כמעט ב-70% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-120 מיליון שקל.

ההלוואה של צים ליעקובי ניתנת אחרי תקופה ארוכה שבה החברה, שנמצאת בשליטת האחים פיני ואמיר יעקובי, מתמודדת עם מציאות פיננסית מאתגרת. כפי שיעקובי מסבירה בדוחותיה הכספיים, במהלך השנתיים האחרונות היא חוותה "מספר אירועים אשר שחקו את תוצאותיה הכספיות, בעיקר הפסד מהותי בפרויקט תמנע".

מדובר בשדה התעופה החדש בתמנע שבדרום הארץ (בסמוך לאילת), שיעקובי היתה מעורבת בהקמתו, ואשר הפסדיה ממנו הצטברו ליותר מ-25 מיליון שקל, עד לסוף שנת 2019.

על רקע הקשיים שחוותה, במהלך השנה שעברה פנתה אחים יעקובי למחזיקי האג"ח שלה, בהיקף נוכחי של כ-45 מיליון שקל ובתשואה של כ-3%, בבקשה לוויתור זמני על חלק מאמות-המידה הפיננסיות שלהן התחייבה, בדומה ללא מעט חברות נוספות שנקלעו להפרת אמות מידה בהשפעת משבר הקורונה.

אחים יעקובי מבצעת ומפתחת ומתחזקת פרויקטים בתחומי הבנייה והתשתיות, מערכות אלקטרו-מכניות, טכנולוגיות, פסולת ועוד. על רקע מצבה היא פעלה למימוש כמה מנכסיה, אימצה תוכנית התייעלות ונקטה פעולות נוספות, שלהערכת ההנהלה והדירקטוריון שלה, יאפשרו לה לעמוד בכל התחייבויותיה במועדן, כפי שרואי החשבון שלה מציינים בדוחות.

הכנסות יעקובי נשחקו בשנה שעברה

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020, הכנסותיה של אחים יעקובי נשחקו ב-20% ל-301 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת הכנסות מגזר פרויקטים למבנים ותשתיות - מגזר שסיכם את התקופה בהפסד של כ-25 מיליון שקל.

בהשפעת הכיוון השלילי במגזר זה, הרווח הגולמי של אחים יעקובי בין ינואר לספטמבר 2020 הצטמצם משמעותית וההפסד התפעולי שלה גדל ל-23 מיליון שקל (לעומת כחצי מיליון שקל בתקופה המקבילה).

למרות זאת, אחים יעקובי הציגה רווח נקי נאה של כ-58 מיליון שקל לתשעת החודשים הראשונים של 2020, בעקבות מכירת השליטה שביצעה בחברה הבת דקל תשתיות, העוסקת במיחזור וטיפול בפסולת, לידי קרן ג'נריישן, שייצרה לה רווח של כ-90 מיליון שקל מפעילות שהופסקה. זאת, אחרי שאת שנת 2019 כולה סיכמה בהפסד של כ-42 מיליון שקל.

פעילות בי-יו דבש תיכנס לוואיטסטון 

מלבד העניין באחים יעקובי, צים גם מזהה פוטנציאל בתחום הפוד-טק, ובימים האחרונים חתמה חברת וואיטסטון שבשליטתו (64%) על מזכר הבנות להכנסת פעילות חברת בי-יו דבש (bee-io), העוסקת "בפיתוח טכנולוגיה ליצור דבש 'מתורבת'", ואשר "בין מייסדיה ומשקיעיה" נמנה צים. הכנסת הפעילות מתוכננת להתבצע כנגד הקצאת 55% ממניות וואטיסטון לבעלי בי-יו, עם אפשרות להגדלת הנתח.

בוואטיסטון מסבירים כי הדבש שמייצרת בי-יו דבש, נעשה "ללא שימוש בדבורים ועל ידי שימוש בנקטר (צוף) טבעי", וזאת "במטרה לדמות ייצור דבש 'אמיתי'". מנכ"ל בי-יו דבש הוא אופיר דבש. לפי וואיטסטון, באחרונה השלימה בי-יו חתימה על הסכמי השקעה בהיקף של כ-5 מיליון שקל, מהם חלקו של צים עומד על כ-500 אלף שקל, וזאת לפי שווי חברה של כ-30 מיליון שקל "לפני הכסף".

מאז ההודעה בקשר לבי-יו לפני כשבוע וחצי, השלימה מניית וואיטסטון טיפוס של קרוב ל-30%, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי הנע סביב כ-50 מיליון שקל.

צים התחיל להיות בעל השליטה בוואיטסטון בפברואר 2020, במקומו של תומר דפנה.  פעילותה של החברה מתרכזת בנדל"ן יזמי בארה"ב, אבל כפי שהיא מציינת בדוחותיה, "החל בשלהי 2016 החברה מתקשה בפיתוח הפעילות".