הממשלה אישרה את סגירת נתב"ג החל ממחר בערב

נתב"ג יסגר עד ה-31 בינואר, אך ההמשלה צפויה להעריך את ההגבלות • בני גנץ פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק נקיטת צעדים משפטיים נגד מנהיגי ציבור במגזר החרדי ובכלל, הנותנים הנחיות שונות מאלה של הממשלה • רה"מ נתניהו: "בשבוע הקרוב נקיים דיון לגבי אסטרטגיית היציאה מהסגר"

בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

17:43

הממשלה אישרה את סגירת נתב"ג החל ממחר בערב. כרגע נתב"ג ייסגר עד ה-31 בינואר, אך על פי הערכות הממשלה תעריך את ההגבלות. 

16:15

הממשלה דנה כעת בהצעה להגבלת הטיסות לישראל וממנה רק למקרי חירום מקרים הומניטריים וטיסות מטען, זאת בשל החשש מהתפשטות הזנים החדשים של נגיף קורונה, הנחשבים אלימים יותר ומהירי התפשטות. בישיבה הודיע שר הביטחון בני גנץ כי פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק נקיטת צעדים משפטיים נגד מנהיגי ציבור במגזר החרדי ובכלל, הנותנים הנחיות שונות מאלה של הממשלה.

לדברי גנץ בישיבת הממשלה, מדובר במעשים חמורים מאוד העולים בחיי אדם. גנץ אמר כי היעדר האכיפה עולה בחיי אדם. "חייהם של הרבה מאוד אנשים נפגעים בשל אי אכיפה במקומות שבהם הדבר הזה נדרש בגלל אינטרסים פוליטיים. לצערי הממשלה ומשרד החינוך לא מפעילים את סמכותם לשלול תקציבים ולסגור מוסדות שפותחים בסגר בניגוד להנחיות המדינה. זוהי ממש הפקרות של חיי אדם".

הוא דרש לקדם במהירות את החקיקה להעלאת הקנסות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב כי החקיקה תקודם גם לקריאה שנייה ושלישית ולא תעוכב. המפלגות החרדיות מתנגדות לחקיקה שכן מדובר בעיקר בקנסות על מוסדות חינוך הנפתחים בניגוד להנחיות.

גנץ אמר "מה שחשוב שנעשה זה לא שנריב אחד עם השני, שנבין שהקורונה היא אתגר משותף לכולם, חייבים להילחם בה ביחד, אף אחד לא סוגר מוסדות חינוך כי רוצים שנסגור מוסדות חינוך, אף אחד לא סוגר מוסדות תורה כי הוא רוצה לסגור מוסדות תורה, ההפך, לימוד התורה הוא דבר חשוב, אבל בריאות חשובה גם כן. לכן חייבים להקפיד הקפדה יתרה על הדברים האלה. לא ייתכן ששוטרים צריכים לירות באוויר בבני ברק כשבאים לפזר, שוטר צריך לבוא, לתת הנחיה וזה מספיק. לא צריך יותר מכך. אנחנו צריכים לתת להם את הכוח באמצעות התקנות והחקיקה הנלווית לעניין הזה. המצב כרגע בעיניי הוא מצב חמור מאוד ועלינו כממשלה לפעול על מנת לשנות אותו ולאלתר".

רה"מ נתניהו אמר: "בשבוע הקרוב נקיים דיון לגבי אסטרטגיית היציאה מהסגר. לגבי המגזר החרדי, הרוב שומר על ההנחיות אבל יש יוצאים מהכלל שמתנהגים בצורה בלתי מתקבלת על הדעת". הוא ציין כי בשבוע הקרוב יחוסנו עוד מיליון ישראלים.

ישראל צפויה לפתוח נציגות ברבאט בימים הקרובים

בתוך כך הממשלה אישרה פה אחד את הבאת ההצהרה המשותפת של מרוקו, ארה"ב וישראל לאישור הכנסת, בטרם תובא שוב לממשלה לאשרורו סופי. בהצעת ההחלטה נאמר כי להצהרה המשותפת חשיבות רבה לישראל והיא מביאה עימה יחסי דיפלומטיה, שלום וידידות מלאים בין ישראל למרוקו.  שר החוץ גבי אשכנזי אמר בדיון כי בהמשך להצהרה, ישראל תפתח ממש בימים הקרובים נציגות ברבאט. "החלטתי לשים שם ממלא עד שנפתור את הבעיות של המינויים. הייתה פה משלחת של המרוקאים והם החליטו לפתוח נציגות בתל אביב, חתמנו כבר על מזכרי הבנות בנושאי כלכלה, מים וויזות".

כזכור סוגיית מינוי השגרירים, בין השאר במרוקו ובאמירויות תקוע בשל הוויכוח אודות שאר המינויים הבכירים הנדרשים לאישור הממשלה. כחול לבן דורשת כי יאושר לצד השגרירים גם מינויו של פרקליט המדינה עמית איסמן במשרד המשפטים, אך הליכוד מסרב. מנגד הליכוד דורש אישור מינויים של הממונה על התקציבים ומנכ"ל משרד האוצר.

בתוך כך ממשלת איחוד האמירויות אישרה היום את הקמת השגרירות של המדינה בתל אביב. לפי התוכניות, השגרירות אמורה הייתה להיפתח בשבועות הקרובים אבל בשל המגבלות החדשות שהטילו שתי המדינות בגין ההתפרצות המחודשת של מגיפת הקורונה, המהלך יתעכב. נתניהו ושר החוץ גבי אשכנזי היו אמורים להגיע לפתיחת השגרירות הישראלית באבו דאבי והקונסוליה בדובאי, אבל גם הטקסים הללו נדחו. 

אושר מינויה של קטי פרי לנציבת שב"ס

בנוסף, הממשלה אישרה את מינויה של גונדר קטי פרי לתפקיד נציבת שירות בתי הסוהר והעלאתה לדרגת רב גונדר, גנץ אמר בישיבה בהקשר לפרשת המינויים: אני מאוד שמח לאפשר את המינוי הזה, (של רב גונדר פרי) אני לא חוסם אותו משיקולים פוליטיים ובעניין הזה אני מציע שנפעל קדימה על מנת למנות את כל השגרירים שחסרים לישראל בעולם. למעלה מ-30 מדינות שבהן צריכים להיות נציגי מדינת ישראל, שעושים את עבודתם בהמשך למדיניות ממשלת ישראל, אי מינוי שגרירים זו פגיעה באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, זו מדיניות שצריכה להיפסק ולאלתר.