רכב חדש | פיצ'ר

המכוניות הגרמניות של 2021: חשמליות, מפוארות ועממיות

לא רק אאודי ופורשה: במהלך 2021 צפויים לנחות בישראל שורה של דגמים חדשים מתוצרת גרמנית • כל מה שצריך לדעת

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית בשל מגפת הקורונה. כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף. אלו הם הדגמים הבולטים מתוצרת גרמנית. 

מאאודי ועד קיה: לכל הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

אאודי: פנאי וספורטיביות חשמליות

אאודי הייתה הראשונה בחבורת הצמרת הגרמנית, שקראה תיגר על טסלה בפלח הפרימיום החשמלי עם ה-E-TRON וב-2019 היא כבר הספיקה לעבות את ההיצע החשמלי שלה עם גרסת הקופה של הרכב. החידוש העיקרי שלה ב-2021 הוא האח הקטן (יחסית) של ה-E-TRON, שנושא את השם Q4 Sportback e-tron. הרכב מהווה קדימון לכל סדרת ה-Q4 החדשה, שתכלול גם דגמי בנזין ודיזל ותתבסס על פלטפורמה מודולרית חדשה לגמרי, MEB, שתוכננה מבראשית גם עבור הנעה חשמלית. הרכב נמתח לאורך 4.6 מ’ ולגובה 1.6 מ’ ויחלוק את הארכיטקטורה החשמלית ורכיבים במערכת שלו ההנעה עם ה-ID.4 החדש של פולקסווגן (ע"ע). המפרט הסופי לא פורסם, אולם לפחות אחת הגרסאות תצויד בשני מנועים חשמליים בהספק משולב של 306 כ"ס ובסוללה מכובדת של 82 קילוואט-שעה שתספק טווח של 450 ק"מ לפחות (בתקן WLTP).

המחיר צפוי להיות נגיש יותר מזה של ה-E TRON הגדול, אם כי עדיין יהיה כנראה בטווח של 300-400 אלף שקל. הסוללה, שמותקנת מתחת לרצפה, מתוכננת לתמוך בתחנות הטעינה המהירות ביותר כיום והחברה טוענת לטעינה של 80% מהקיבולת תוך חצי שעה בלבד. מערך הפיקוד יהיה נקי ונטול מתגים כאשר רוב התפעול יתבצע קולית או באמצעות מסכי מגע היקפיים.

בקצה העליון של ההיצע החשמלי תושק במחצית השנייה של 2021 התשובה של אאודי לבת-הדודה, פורשה טאייקן, ושמה אאודי e-tron GT. כמו הטאייקן, גם זו תהיה סופר-קופה עם חמש דלתות וארבעה מושבים, שתצויד בהנעה כפולה קבועה ובצמד מנועים חשמליים שיספקו בגרסה הבכירה 590 כ"ס. המחיר יהיה "פחות מ-100 אלף אירו", אבל עם מס היוקרה בישראל, שחל גם על חשמליות, אפשר לצפות כאן למחיר שלא יהיה נמוך בהרבה מזה של הטאייקן.

אאודי לא זונחת עדיין את רכבי הבנזין ושני החידושים העיקריים שלה ל-2021 הם גרסת ספורטבק של ה־Q5, שמאמצת זנב "מהיר" בדומה לגרסה המקבילה של Q3 וגרסת ה־RS3 של אאודי A3 החדשה, שתנסה לשבור את השיאים של המתחרים בפלח הביצועים הקומפקטי, עם הספק של 420 כ"ס וזינוק מאפס ל-100 קמ"ש בכ-3.7 שניות. לארץ היא תגיע במחצית השנייה של 2021.

אופל: מוקה ואסטרה בקנה

חברת הבת הגרמנית של קבוצת פיז’ו-סיטרואן הולכת עקב בצד אגודל אחרי תוכנית הדגמים של החברה האם הצרפתית ועל פי לוח הזמנים שלה היא אמורה להשיק את הדור החדש לגמרי של הקומפקט קרוס־אובר "מוקה" ב-2021. מדובר בהנדסת מותג של פיז’ו 2008 ושות’ עם עיצוב קצת יותר נועז ממה שהתרגלנו לקבל, אך עיצוב פנים הרבה יותר סולידי משל האחות הצרפתיה.

לקראת הרבעון האחרון תופיע באירופה האסטרה האצ’בק החדשה, שאמורה להתחרות בגולף. היא חולקת פלטפורמה עם פיז’ו 308 החדשה שתופיע במקביל באירופה (ע"ע) ומיועדת להתחרות בכל הליין של הגולף כולל בפלח החשמליות והפלאג-אין.

בשוק הישראלי צפויה אאודי להשלים פערים גם בגרסאות אסטרטגיות, שחסרו לה בשנים האחרונות, ואחת החשובות שבהן היא גרסת הפלאג-אין של אאודי Q5, שחסרה מאוד לתחרות מול גרסאות הפלאג-אין המצליחות של וולבו, ב.מ.וו ומרצדס.

ב.מ.וו: מתחשמלת במרץ

בשלהי 2019 הודיעה ב.מ.וו על כוונתה להשיק לא פחות מ-25 דגמים "מחושמלים" עד 2023 ובתוכם כמה וכמה חשמליים לגמרי (BEV), שיתחילו לנחות כאן כבר ב-2021.

הראשון בתור הוא ה-IX3, שיגיע אלינו מהמפעל "החשמלי" החדש והייעודי של ב.מ.וו בסין. הרכב דומה בממדיו פחות או יותר ל-X3 וגם שומר על העיצוב הכללי של המשפחה למעט חרטום וגלגלים ייחודיים. הוא מצויד במנוע חשמלי בודד בהספק 286 כ"ס ובשלב הראשון יוצע רק עם סוללה של 80 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד 460 ק"מ בתקן WLTP ותומכת בטעינה מהירה מאוד. למרות משקל עצמי נכבד הרכב מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות. גם עם הטבת המס לא רכב זול ועם מחיר יעד של כ-66 אלף יורו בגרמניה לפני סובסידיות הוא יתומחר כנראה בישראל בקצה העליון של מחירי ה-X3 בנזין אפילו עם מס הקנייה המופחת.

הבא בתור ברשימת החשמליים, שיושק במחצית השנייה של 2021 ואולי יספיק לעשות עלייה, הוא האח הגדול ב.מ.וו IX, המקביל החשמלי של ה-X5. המפרטים הסופיים לא פורסמו אולם זה יהיה רכב בממדים של X5 פחות יותר, שיתחרה באאודי ETRON ומעלה על ליבם של עשירי העולם בעלי האג’נדה הסביבתית.

הרכב יציג עיצוב אווירודינמי סופר-יעיל; הספק של יותר מ-500 כ"ס בגרסת העילית כפולת המנועים; ובקצה העליון של ההיצע הוא יכלול סוללה של 100 קילוואט-שעה, בהמשך כנראה אף יותר מכך, שתאפשר טווח בין טעינות של יותר מ-600 קילומטרים תודות לצריכת חשמל ממוצעת נמוכה משמעותית.

תא הנוסעים יהיה על טהרת המסכים והטכנולוגיה הדיגיטלית המתקדמת. מתחת לפני השטח זו תהיה המכונית הראשונה של ב.מ.וו שמגיעה מוכנה מראש עבור נהיגה אוטונומית בדרגה 3-4, כלומר נהיגה בתנאים מוגבלים ללא התערבות הנהג, בדומה ל"אוטו-פיילוט" של טסלה. ויש בו גם מקור לגאווה הישראלית: הרכב ישלב טכנולוגיה של לפחות שתי חברות סטארט-אפ ישראליות בתחום הרכב האוטונומי, שהרכיבים שלהן יכללו במפרט התקני.

בתכנון של החברה למחצית השנייה של 2021, לפחות באירופה, נמצאת היא ה־I4, שתתחרה ישירות בגרסאות הבכירות של טסלה 3. המפרטים טרם נחשפו אולם הקונספט של הרכב, שהוצג ב-2020, מספק רמזים עבים לגבי המפרט הסופי. הממדים החיצוניים דומים לאלה של סדרה 4 גראן קופה עם אורך של כ-4.8 מ’, רוחב 1.933 מ’ ובסיס גלגלים נדיב של 2.99 מ’, שנועד בין השאר לאכלס מארז סוללות גדול מתחת לרצפה. הסוללה התקנית בדגם הקונספט היא בקיבולת 80 קילוואט שעה ואמורה לספק לרכב טווח של כ-600 קילומטרים בתקן WLTP, קרוב לגרסאות ארוכות-הטווח של טסלה 3. המנוע של גרסת הפתיחה אמור לייצר 530 כ"ס ולהאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4 שניות. מאוחר יותר צפויה גם גרסה מתונה יותר וזולה משמעותית עם סוללה של 60 קילוואט וטווח נסיעה של כ-450 ק"מ. בשלב מאוחר עוד יותר תוצע גם גרסת ביצועים עם סוללה גדולה יותר.

גם אגף הבנזין המסורתי של ב.מ.וו לא יקופח ב-2021. המבחר ל-2021 כולל גרסת קופה של סדרה 2 החדשה, עם שתי דלתות והרבה אגרסיה, דור חדש וספורטיבי יותר של המיניוואן סדרה 2 "אקטיב טורר" בעל ההנעה הקדמית ובפסגת ההיצע ב.מ.וו X8 החדשה, גרסת על-קופה של ה-X7 שתמוצב מעל סדרת X6.

מרצדס: זרם גבוה

מרצדס פותחת את השנה עם סדרת ה־S קלאס החדשה והמתוחכמת, שלקוחותיה הנאמנים כבר המתינו (ועוד ימתינו) זמן רב כדי לקבל אותם. ספינת הדגל החדשה שומרת על העיצוב המוכר של הסדרה היוצאת, אבל מסתירה מאחוריה ארכיטקטורה מהפכנית, שתאפשר לחברה לבצע בה שדרוגים ותחזוקה מרחוק בחומרה ובתוכנה במשך השנים הבאות, כולל הפעלת יכולות רדומות של נהיגה אוטונומית ברמה 3/4 כשהרגולציה תאפשר זאת.

התא, כצפוי, מכיל בתוכו את האלקטרוניקה העדכנית ביותר, שקיימת כיום בתעשיית הרכב, וכל המנועים מצוידים במערכות היברידיות "קלות", מלבד גרסת הפלאג-אין, שתופיע בהמשך. בשלב הראשון ינחתו כאן גרסת טורבו דיזל וגרסת טורבו-בנזין, שתיהן עם שישה צילינדרים, ובחירה בין מרכב "רגיל" ומרכב "ארוך", ששניהם ארוכים יותר משמעותית מהדגם היוצא. בסוף 2021 תופיע באירופה גם גרסה חשמלית לגמרי שלה עם טווח של עד 700 קילומטרים.

החידושים המרתקים והנגישים ביותר של מרצדס ב-2021 ממתינים באגף החשמלי. הקרוס-אובר החשמלי הגדול EQC כבר נחת כאן בסוף 2020 באיחור של שנה, אבל הפעם מרצדס לא צפויה להתעכב לפני שתשלח אלינו את החשמליות החדשות והקטנות יותר, שיושקו במהלך 2021. החשמלית ראשונה והחשובה בהן היא ה־EQA הקומפקטית, יחסית, שמיועדת לתת מענה לטסלה Y בפלח הפרימיום קרוס-אובר. העיצוב צפוי לשכפל אלמנטים מהאחות הגדולה EQC, הן מבפנים והן מבחוץ, ואפילו גרסת הבסיס תגיע עם סוללה של כ-60 קילוואט וטווח של כ-400 ק"מ בתקן WLTP. גרסאות הטווח הארוך שיופיעו בהמשך יספקו טווח של למעלה מ-500 ק"מ.

בעקבות ה־EQA תופיע הגרסה החשמלית של המיניוואן מרצדס GLB, שתיקרא "EQB". העיצוב יהיה דומה לזה של גרסת הבנזין אבל ישמור על שורת המושבים השלישית. זה יהיה אחד המיניוואנים החשמליים המשפחתיים הראשונים בשוק ודגם שטסלה הייתה מאוד רוצה שיהיה גם לה. במחצית השנייה של 2021 יתחיל גם הייצור של הגרסה החשמלית של ה-E קלאס, אך ספק אם היא תגיע אלינו עוד ב-2021.

באגף הלא-חשמלי תשיק מרצדס ב-2021 את הדור החדש והחמישי במספר של ה-C קלאס הקומפקטית. ממה שידוע כרגע, היא תשמור על העיצוב החיצוני ועל הממדים, למעט בסיס הגלגלים ארוך ב-2 ס"מ, אבל תציע מערך פיקוד מהפכני עם מסך מולטימדיה עצום ממדים בנוסח האחות הגדולה S קלאס.

סמארט: הכנה לדבר האמיתי

סמארט עברה שינויים מהותיים בשנה החולפת, וכיום היא נמצאת בבעלות משותפת (בחלקים שווים) של דיימלר ושל גילי הסינית. כל הייצור שלה צפוי לעבור לסין, והיא עתידה להתמקד בהנעה חשמלית בלבד ולהצמיח ליין שלם של כלי רכב עירוניים וג’יפונים עם עיצוב מתקדם וממדים זעירים.

עד שזה יקרה (ותהיה תקינה רלוונטית) צפויות להגיע אלינו כמה חשמליות "קלאסיות" של סמארט מדגם פור2 ופור4 עם סוללה צנוע וטווח של כ-170 ק"מ בין טעינות, שעשויות להשתלב בשירותי שיתוף רכב עירוניים.

פולקסווגן: חשמליות לעם

תגיע או לא תגיע? הכוונה היא כמובן למשפחת ה־ID החשמלית של פולקסווגן, שכוללת כרגע דגם בממדים של גולף (ID.3) וקרוס-אובר חשמלי בממדים של טיגואן (ID.4). הדגם הראשון במשפחה יצא השנה לשוק האירופי אחרי עיכוב בשל הקורונה ובשל בעיות תוכנה, אך כיום הוא אחד הדגמים הנמכרים בשוק אירופי בכלל, ונוגס משמעותית גם במכירות של טסלה. הוא מוצע עם כמה סוללות וטווחים, החל מסוללה צנועה של 48 קילוואט שמאפשרת טווח של 280 ק"מ ועולה כ-30 אלף אירו וכלה בגרסת "פרו" עם סוללה של 82 קילוואט טווח של 430 ק"מ ומחיר של 43 אלף אירו.

ה־ID.4, שיגיע לאירופה בתחילת 2021 היישר מהמפעל בסין, מגיע עם מנועים בהספק 204 או 306 כ"ס ועם מספר אופציות של סוללה שמספקות טווח של עד 430 ק"מ (WLTP). אליהם צפויה להצטרף ב-2021 גם גרסת קופה על בסיס ה-4, שתיקרא ID.5 ותצויד באותם מכללים. כעת כלל לא ברור האם הם יעשו עלייה עוד ב-2021. בשווקים רבים באירופה פולקסווגן ניצבת בפני צוואר בקבוק בייצור. גם כך מדובר במחירים לא נמוכים.

פורשה: הטאייקן מצמיח משפחה

הטאייקן החשמלית הייתה להיט המכירות הגדול ביותר של פורשה מאז השקתה, וב-2021 היא תהפוך למשפחה שלמה עם שלל גרסאות. כבר נמצאת כאן גרסת הנעה אחורית של הטאייקן, שזולה יותר מאחותה כפולת ההנעה, אם כי זולה זה כמובן מושג יחסי.

באביב 2021 צפויה פורשה להשיק באירופה את הטאייקן בגרסת "ספורט טוריסמו", עם מרכב נוסח סטיישן, תא נוסעים מרווח יותר ותא מטען בנפח "משפחתי" במתכונת דומה לזו של הגרסה המקבילה של הפנאמרה.

סביב אותו מועד צפויה פורשה להשיק גם גרסת "קרוס טוריסמו" של הטאייקן עם מרווח גחון מוגבה, תוספות "שטח" קוסמטיות וכנראה גם יכולות עבירות לא מבוטלות. לקראת סוף השנה צפויה פורשה להשיק גרסה חשמלית לגמרי של הקרוס-אובר מקאן, אם כי ספק אם היא תספיק לנחות כאן ב-2021.

חובבי האקסטרים נטולי מגבלות התקציב יוכלו להתהדר בפורשה GT 3 חדשה על בסיס הדור החדש של פורשה 911, ואילו הבוקסטר והקאיימן יקבלו מנוע V6 חדש בנפח 4 ליטר עם 400 כ"ס.