רכב חדש | פיצ'ר

דאצ'יה, סיאט, וולבו וסקודה: חשמל זה שם המשחק

במהלך 2021 צפויים לנחות בישראל שורה של דגמים חשמליים חדשים • כל מה שצריך לדעת 

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית בשל מגפת הקורונה. כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף. אלו הם דגמי המכוניות החשמליות הבולטות.

מאאודי ועד קיה: לכל הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

דאצ’יה: לא רק VALUE

למותג דאצ'יה מבית רנו מחכה שנת מבחן. החברה תנסה לטפס השנה מהדימוי/מיצוב של "המינימום ההכרחי במינימום מחיר" אל עבר טריטוריה יותר מתוחכמת ומפנקת. נושאי הבשורה הראשונים בתחילת 2021 יהיו המשפחתית לוגאן והקרוס-אובר סנדרו, שישמרו על הממדים הכלליים של קודמותיהן אבל יתבססו על פלטפורמה חדשה, ויתאפיינו בעיצוב יותר מלוטש ובעיקר בתא נוסעים מדור חדש, שמיישר קו עם המאה ה-21 ומציע כסטנדרט מערכות ADAS עדכניות במקום התרעה מצפצפת כיום.

החידוש החשוב והמעניין ביותר של המותג יגיע ב-2021 היישר מסין בדמות המיני-קרוסאובר החשמלי SPRING, שאמור להיות הרכב החשמלי הזול ביותר שנמכר באירופה. ה-SPRING יציע עיצוב פנים וחוץ צעיר ותוסס, ארבעה מושבים, ממדים קומפקטיים - אורך של 3.73 מ' - קצר משמעותית מהרנו זואי - ועמדת פיקוד דיגיטלית. אבל עם מחיר יעד של כ-20 אלף אירו אי-אפשר לחולל ניסים, ולפיכך הסוללה, שהיא הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי, תסתפק כנראה בקיבולת צנועה של כ-20-30 קילוואט-שעה וטווח של עד כ-225 ק"מ בתקן WLTP. במילים אחרות, פתרון תחבורה שמיועד בעיקר לשימושים אורבאניים.

וולבו: קרוס-אובר חשמלי

החידוש העיקרי של וולבו המתוכנן לשנת 2021 הוא הגרסה החשמלית לגמרי של הוולבו XC40, שעד כה נמכרה בישראל בגרסת בנזין ובגרסת פלאג-אין. הגרסה החשמלית ששמה הרשמי "P8 AWD RECHARGE" מכוונת לטריטוריה של טסלה, הן מבחינת המפרט והן מבחינת המחיר.

המכונית, שכבר נמכרת באירופה (ובסין), מצוידת בצמד מנועים בהספק משולב של 408 כ"ס ובסוללה מכובדת של 78 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח של כ-418 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP. היא מאיצה את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות למרות משקל עצמי של קרוב ל-2 טון. עם מפרט כזה אין זה מפתיע שבמערב אירופה הרכב עולה כ-60 אלף יורו לפני סובסידיה ממשלתית, מה שעשוי להביא את מחירו בישראל לטריטוריה של 300 אלף שקל פלוס. בהמשך תיתכן גרסה זולה יותר עם סוללה קטנה יותר (וטווח מופחת).

ברבעון השני של השנה אמורה וולבו להשיק באירופה גרסת "קופה" של ה-XC40 החשמלית, שכרגע מוכרת בשם הקוד NN. העיצוב אמור להיות הרבה יותר אגרסיבי, "מהיר" ובעל נוכחות.

סיאט: ליאון חשמלית ואיביזה מחודשת

בדצמבר השיקה סיאט בישראל את הדור החדש והחשוב של הליאון, שמבוסס על הגולף החדשה ומגיע עם מנועי ה-1.5 ליטר וה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכרים של קבוצת פולקסווגן. ב-2021 תגיע אלינו גרסת הקופרה החדשה של הליאון עם למעלה מ-300 כ"ס וגם דגם האטקה יעבור מתיחת פנים תקופתית.

חידוש המרכזי ל-2021 הוא הקרוס-אובר הספורטיבי FORMENTOR של מותג-הבן הספורטיבי CUPRA, שאמור להגיע באמצע השנה. זהו רכב באורך של סיאט אטקה, פחות או יותר, אבל רחב יותר ונמוך יותר לטובת יציבה רחבה ואגרסיבית. כראוי לדגם דגל של מותג ספורטיבי וצעיר, הרכב יגיע עם מנוע 2 ליטר טורבו קלאסי, שמייצר 310 כ"ס, אבל על פי צו האופנה גם עם הנעת פלאג-אין על בסיס מנוע 1.4 ליטר, שמייצרת 245 כ"ס. המחיר באירופה מתחיל בכ-31 אלף אירו, הרבה מעל האטקה.

הליאון תצמיח ב־2021 גרסה חשמלית לגמרי על בסיס פלטפורמה MEB של "הגולף החשמלית" (פולקסווגן ID.3), שכבר נמכרת באירופה. הרכב יציע עיצוב מוחצן וספורטיבי מהגרסה החשמלית של פולקסווגן ויצויד בשלב הראשון בסוללה של 62 קילוואט-שעה עם טווח של כ-420 ק"מ בתקן WLTP.

ההספק בגרסת ההשקה יהיה 204 כ"ס והזינוק מאפס ל-100 קמ"ש יארוך 7.5 שניות בלבד בגרסה התקנית. צפויה גם גרסת ביצועים-חשמלית של הרכב, שתמותג תחת "קופרה". הרכב, אגב, ישלב בתוכו כמה וכמה טכנולוגיות מתקדמות שפותחו על ידי חברות סטארט-אפ ישראליות.

בתפריט של סיאט ל-2021 מתוכננת גם מתיחת פנים ועדכון תקופתי לסיאט איביזה ולרכב הפנאי הקומפקטי ארונה. בנוסף, רכב הפנאי/מיניוואן הגדול TARRACO, שטרם נחת בישראל, יוצע בגרסת פלאג-אין בדומה לאחיו לבית סקודה.

סקודה: פאביה וקרוס־אובר חשמלי חדש

חטיבת ה-VALUE של קונצרן פולקסווגן הספיקה ליצא אלינו ב-2020 את האוקטביה החדשה וב-2021 תעמוד החטיבה בסימן החשמל עם גרסאות פלאג-אין חזקות ומתקדמות של הסופרב ובהמשך של האוקטביה. אבל זו רק הפתיחה.

באביב 2021 יוצג באירופה הדור החדש והרביעי במספר של הפאביה על בסיס פלטפורמת MQB הקומפקטית של קבוצת פולקסווגן. אפשר לצפות לעיצוב חוץ ופנים מלוטש ומחודד יותר, תא נוסעים דיגיטלי, ושורה של מנועים עדכניים, חלקם עם תמיכה של מערכת היברידית "קלה". עדיין לא ברור אם היא תספיק לנחות גם אצלנו ב-2021.

החידוש הגדול ביותר שצפוי ב-2021 במותג סקודה הוא הקרוס-אובר החשמלי החדש ENYAQ שמבוסס על הפלטפורמה החשמלית-קומפקטית החדשה של פולקסווגן, שמשרתת את ה־ID.4 החשמלית של פולקסווגן. עם אורך של כ-4.65 מ' הוא קצר מהקודיאק אבל ניצב על בסיס גלגלים ארוך מאוד יחסית לקבוצה 2.76 מ'.

בשלב ההשקה הוא יוצע בשתי גרסאות: עם סוללה של 62 קילוואט, הספק של 177 כ"ס וטווח של כ-420 ק"מ ועם סוללה של 82 קילוואט, מנוע חשמלי אחורי בהספק 201 כ"ס וטווח של כ-500 ק"מ. גרסאות נוספות יושקו באירופה במהלך האביב, כולל גרסה ספורטיבית עם 302 כ"ס. השאלה הגדולה היא המחיר: למרות תדמית ה-VALUE של סקודה ה"אנייאק" צפוי לעלות באירופה מכ-34 ועד 45 אלף אירו לפני הטבות מס, מה שעשוי להציב אותו בישראל בקצה העליון של פולקסווגן טיגואן ושות', ולא רחוק מהמחיר באירופה של טסלה Y עם טווח מקביל.