ההנפקה המתוכננת של "קמעונאי און-ליין" נחשפת בעקבות סכסוך בין בעלי המניות

בחברה, הפועלת בתחום ההזמנות באינטרנט של מזון טרי, יש כמה משקיעים בולטים משוק ההון • המשקיע דותן גלעד טוען כי בעלי החברה, האחים ירון ושי אלקיים, הוציאו כספים ממנה וניצלו לרעה את מעמדם בה • קמעונאי און-ליין: "הטענות שקריות, הזויות ונובעות ממניעים פסולים"

כץ אייל - כצלה  איטליז מעדנייה בצומת כפר סבא, מרכז שרונה / צילום: עינת לברון
כץ אייל - כצלה איטליז מעדנייה בצומת כפר סבא, מרכז שרונה / צילום: עינת לברון

הנפקה של חברה נוספת מתחום הטכנולוגיה, המשלבת פעילות בענף קמעונות המזון שחווה פריחה במשבר הקורונה, מתקרבת לבורסה לניירות ערך בתל אביב. מדובר בחברת "קמעונאי און-ליין", שבה מושקעים כמה שמות בולטים בשוק ההון, שככל הידוע, כבר הגישה טיוטת תשקיף ראשונה לרשות ניירות ערך ומתכננת, על פי ההערכות, לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים.

דבר הנפקתה של קמעונאי און-ליין נחשף כעת בעקבות תביעה שהגיש נגדה אחד מבעלי המניות המרכזיים בה. קמעונאי און-ליין פועלת בתחום אספקת פתרונות הזמנות באינטרנט ללקוחות של חנויות למזון טרי, בעיקר ירקניות ואיטליזים, המעוניינים לשרת באופן עצמאי את לקוחותיהם בדרך של הזמנות באינטרנט, אבל בשל היקף הפעילות המצומצם שלהן יחסית, הן חסרות את המשאבים להשקיע בתשתיות הנדרשות לכך, כפי שעושות רשתות קמעונות המזון הגדולות.

קמעונאי און-ליין מספקת לאותן חנויות מערכת טכנולוגית, המאפשרת את מכלול הפעולות הדרושות להזמנה, מביצועה, דרך הסליקה והחיוב, כשהלקוחות מצידם יכולים באמצעות המערכת לראות את מצב הסחורה בחנות, סטטוס ההזמנה, מועד הגעתה הצפוי ועוד. קמעונאי און-ליין הוקמה ב-2015 על ידי האחים ירון ושי אלקיים, ופעילותה מתרכזת מאז במחקר ופיתוח של המערכת. מטה החברה נמצא ברחובות. 

ככל הידוע, עד היום כבר כ-60 חנויות התחילו לעשות שימוש במערכת שמציעה קמעונאי און-ליין, כשהצפי הוא כי בהמשך קצב הפעילות עשוי לעלות ל-200-300 מערכות בשנה, וזאת עם שוק פוטנציאלי לאספקת אלפי מערכות דומות.

צמיחה בתמיכת משבר הקורונה

כפי הנראה, כמו מרבית השחקנים בתחום המזון, גם קמעונאי און-ליין חוותה צמיחה משמעותית בעסקיה בתמיכת משבר הקורונה, ונהנתה מעלייה בהכנסותיה, המוערכות בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. זככל הידוע, בסיכומה של 2020 ריכזה המערכת של החברה כ-175 אלף הזמנות אונליין.

כמה אנשי שוק הון בולטים השקיעו בסבבי גיוס פרטיים שביצעה קמעונאי און-ליין בשנים האחרונות, ובהם שוקי אברמוביץ, שבאחרונה היה שותף בהנפקת השותפות איי.איי.אם; דרור קראוס, בעברו מבעלי מור בית השקעות; ועידו נויברגר, מבעלי בית ההשקעות ווליו בייס, שחברת החיתום שלו צפויה להוביל את ההנפקה לפועל.

דבר הנפקתה המתוכנן של קמעונאי און-ליין נחשף כעת, באמצעות תביעה שהוגשה נגד החברה, המעלה טענות להתנהלות לא תקינה, לכאורה, של בעליה, ירון ושי אלקיים, הנתבעים גם הם. התובע, דותן גלעד, הוא אחד המשקיעים הראשונים והמרכזיים בקמעונאי און-ליין, עם החזקה נוכחית של כ-17% ממניותיה, ובתביעה הוא מעלה טענות הקשורות להפרת חובות אמון, חוסר תום לב, רישום כוזב לכאורה במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה "ושלל פעולות קשות וחמורות - חלקם מהווה עבירות פליליות לכאורה". כל זאת, "על מנת להוציא במרמה ובתחבולה כספים בסכומי עתק של מיליוני שקלים מהחברה", כך לפי התביעה שהוגשה באמצעות משרד עוה"ד אורי דניאל ושות' למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי תל אביב.

התובע: "בונוסים נאים ובלתי חוקיים"

גלעד טוען בתביעה כי האחים אלקיים, יחד עם ענבל אלקיים, בת זוגו של ירון אלקיים, "עסקו עיסוק נמרץ להוצאת כספים מן החברה וניצלו לרעה את מעמדם בחברה". בין השאר, לפי המתואר בתביעה, אלה סידרו לעצמם "בונוסים נאים ובלתי חוקיים, שכר 'נוח' ומלאכותי ומימון הוצאותיהם הפרטיות על-ידי החברה - וזאת בניגוד מוחלט להסכמים שנחתמו עם התובע, ללא קבלת אישור התובע והסכמתו, כמתחייב בהסכמים שנחתמו עם התובע, והכל תוך פגיעה בחברה ובתובע".

גלעד מסר לגלובס: "אני לא מנהל שיח באמצעות התקשורת, אלא בין כותלי בית המשפט. הדברים מדברים בעד עצמם". מחברת קמעונאי און-ליין נמסר בתגובה: ״כל טענותיו של דותן שקריות, הזויות ונובעות רק ממניעים פסולים. דותן מנסה לנכס בדרך של איומים זכויות שלא מגיעות לו, כאשר החברה תהיה ציבורית. החברה עצמה וכל בעלי המניות האחרים אישרו פה אחד את ההנפקה המתוכננת״.