טיסות | פיצ'ר

איך בכל זאת אפשר להיכנס ולצאת מישראל? כל הפתרונות היצירתיים

במהלך של סגירת הכניסה לישראל חשבו תחילה על האוויר אבל לא על הקרקע – וישראלים יכולים להיכנס לישראל בדרך יבשתית, כך למשל במעבר הגבול טאבה • עוד פתרונות יצירתיים: מטוס פרטי או טיסות מטען

מעבר הגבול טאבה / צילום: שלומי יוסף
מעבר הגבול טאבה / צילום: שלומי יוסף

יממה לתוך סגירת השמיים, וכבר מתחיל להיווצר לחץ של נוסעים שצריכים לצאת מישראל או להיכנס אליה ואשר כבר קיבלו או נמצאים בתהליך לקבל אישור חריג.

מסתבר כי יש דרכים לעשות זאת, כאשר במהלך של סגירת הכניסה לישראל חשבו תחילה על האוויר אבל לא על הקרקע - וישראלים יכולים להיכנס לישראל בדרך יבשתית, כך למשל במעבר הגבול טאבה בין ישראל ומצרים.

יודגש כי מעבר הגבול סגור לתנועה יוצאת מישראל לכיוון סיני, אבל ישראלים שנמצאים במצרים יכולים, לפחות בשלב זה, להיכנס לישראל דרך היבשה, כשהם אף לא מחויבים להציג בדיקת קורונה שלילית, בדומה לדרישה המחייבת את הנוסעים שמגיעים מהאוויר. באופן הזה נוסעים ישראלים יכולים לטוס מיעדים שונים לשארם ולהיכנס לישראל מהגבול היבשתי.

באותו האופן, ישראלים יכולים גם לנחות בעמאן ולהמשיך לישראל. במקרה כזה, מסביר יריב פישר, מנכ"ל אופקים VIP המעניקה שירותי VIP במעברי הגבול עם ירדן, על כל הנוחתים להציג בדיקה קורונה שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה לירדן מכל יעד. כמו כן, נדגיש כי נוסע שרוצה להיכנס לירדן או לעבור דרכה למדינה אחרת, נדרש למלא טופס מקוון מיוחד מראש.

"אנחנו מוצפים בפניות של ישראלים שנמצאים במכל מיני מדינות, כולל בדרום אמריקה, שמבקשים לנחות בעמאן ולהיכנס משם לישראל", אומר פישר. "התשובה שאנחנו נותנים היא שזה אפשרי, אבל מסייגים שזה מתאפשר נכון לעכשיו".

יציאה של ישראלים לירדן מסובכת יותר ומצריכה אישור אחרי הרשמה מוקדמת באתר התיירות של ירדן Gateway2jordan. מי שמקבל אישור (קיימת מכסה יומית) יוכל לצאת ממעבר גשר הירדן (שייח חוסיין), כך מסביר פישר, ובכל מקרה עליו לבצע בדיקת קורונה לפני הכניסה לירדן (לכל נוסע מגיל 5).

בכל מקרה יש לקחת בחשבון שהנכנסים לישראל יהיו מחויבים להיכנס לבידוד. איך זה קרה? אפשר לקרוא לזה בלבול או אי-שימת לב בהנחיות ובתקנות שקבעו את סגירת השמיים ולא את הקרקע. מכאן שיש אפשרות שהדבר ישונה בימים הקרובים. 

מטוסים פרטיים הם אלטרנטיבה

כאמור, נוסעים כבר מקבלים היתרים חריגים לטוס, אבל בהיעדר טיסות נוסעים, הם יצטרכו למצוא את הדרך לטוס. מטוסים פרטיים הם אלטרנטיבה לאור סוגיה משפטית שאינה מאפשרת לרשות התעופה האזרחית להשהות את רישיונם בדומה לחברות המסחריות. התארגנויות להטסה פרטית כבר מתרחשות - כך לדוגמה להטסה פרטית מדובאי לתל אביב. נציין כי הטסה זו אפשרית למי שמקבל אישור חריג שמתיר לו לטוס.

בתוך כך נזכיר כי כל הטסים לישראל מחויבים להציג בדיקת קורונה שלילית לפני הטיסה ארצה. בקבוצות פייסבוק לתיירות ישראלית באיחוד האמירויות מפורסמת יוזמה להטסה פרטית מדובאי לתל אביב במחיר של 1,550 דולר לנוסע (מותנה בהרשמה של 30 נוסעים). 

אפשר גם בטיסות מטען

ויש גם פתרונות יצירתיים אחרים: טיסות שהגיעו ארצה במסגרת הטסת מטען יחזרו ליעדן עם נוסעים שקיבלו היתר חריג לטוס. דלתא איירליינס תפעיל הערב (ד') באופן חד-פעמי טיסת נוסעים מתל אביב ל-JFK בניו יורק לנוסעים שברשותם אישור ועדת חריגים, בדיקת קורונה שלילית וטופס הצהרת בריאות - "בכפוף להנחיות ממשלת ישראל ושלטונות ארה"ב", כפי שמדגישים בחברה. מדובר בטיסה שהגיעה ארצה עם מטען ושתמריא לקראת חצות מתל אביב ועל סיפונה בנוסף למטען גם נוסעים בודדים.

בחברה מדגישים כי מדובר בטיסה חד-פעמית: "דלתא איירליינס השהתה זמנית את שירות הנוסעים בקו ניו יורק-תל אביב בעקבות הגבלת הטיסות שממשלת ישראל הודיעה עליה. דלתא תמשיך להפעיל את שירות הקרגו בין ארה"ב לישראל ותחדש את הפעילות לכשיוסרו המגבלות", נמסר מחברת התעופה.

טיסה דומה מתוכננת גם בחברת יונייטד איירליינס: החברה הודיעה לנוסעיה כי היא תוכל להוציא מישראל נוסעים בעלי היתר, בדיקת קורונה ואישור בריאות במטוסים שהגיעו בטיסות מטען.

נזכיר כי ועדת חריגים בראשות משרדי הבריאות והתחבורה היא שיכולה להתיר לנוסעים לצאת מישראל לטובת טיפול רפואי, מקרים הומניטריים, הליך משפטי או השתתפות בלוויה. את הבקשה יש להגיש כשלושה ימים לפני מועד היציאה הרצוי מהארץ באתר הממשלתי www.gov.il. היתר כניסה לזרים לישראל יתאפשר רק במקרה של השתתפות בלוויה - גם זה מותנה בבקשה לאישור חריג.

ברשות האוכלוסין וההגירה מציינים כי "לא יינתנו אישורי כניסה חדשים לזרים, ואישורים קיימים יוקפאו עד ל-1.2.21".