אושרו התקנות שמאפשרות לעצמאים למשוך מכספי הפנסיה

ועדת העבודה והרווחה, בראשות חיים כץ, אישרה את התקנות המאפשרות לעצמאים למשוך חלק מכספי הפנסיה שלהם בפטור ממס במקרה של אבטלה • עצמאים במצב אבטלה יוכלו למשוך בפטור ממס של 35% חלק ייעודי מהחיסכון הפנסיוני שיספק להם מקור הכנסה

חיים כץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
חיים כץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

ועדת העבודה והרווחה, בראשות חיים כץ, אישרה את התקנות המאפשרות לעצמאים למשוך חלק מכספי הפנסיה שלהם בפטור ממס במקרה של אבטלה. זאת, בהמשך להבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ במסגרת התכנית הכלכלית החדשה להזנקת המשק, ל"דמי אבטלה לעצמאים". בפועל, כפי שפורסם בגלובס, לא מדובר בדמי אבטלה כלל אלא בכספים שחסכו העצמאים לפנסיה, אם אכן חסכו. 

התקנות שאושרו מהווות השלמה לחקיקת חוק חובת פנסיה לעצמאים, במסגרתו עוגן ההסדר המאפשר לעצמאי המוצא את עצמו במצב של אבטלה למשוך חלק מכספי הפנסיה שלו. בעת החקיקה הובהר כי לא מדובר בדמי אבטלה לעצמאים, אלא בזכאות למשיכת חלק מהכספים שחסכו לפנסיה.

עד כה לא הותקנו תקנות שיאפשרו יישום של סעיף זה בחוק. היום הובאו התקנות לאישור.

לפי ההסדר שאושר, עצמאים במצב אבטלה יוכלו למשוך בפטור ממס של 35% חלק ייעודי מהחיסכון הפנסיוני שיספק להם מקור הכנסה במצב של אבטלה או הפסקת עבודה באופן כללי.

הסדר זה מתיר לעצמאים למשוך בפטור ממס עד כשליש מהחיסכון אם הם עומדים בתנאים שנקבעו, כאשר התנאי המרכזי הינו הפסקה או סגירה של הפעילות העסקית.

התנאים המרכזיים הנוספים שיאפשרו משיכה של החלק הייעודי מהחיסכון הם: העצמאי סגר את העסק והוא אינו פעיל יותר; העצמאי הפקיד לחיסכון במשך שנתיים מתוך שלוש השנים האחרונות; עברו לפחות 3 שנים מהמשיכה הקודמת.

בנוסף, אושר הסדר מקל שנועד לסייע לעצמאים בהתמודדות עם משבר הקורונה שלפיו גם עצמאי שסגר את עסקו לציבור בשל הגבלות קורונה לפי החוק לתקופה של חודש 1 לפחות בשנת 2020 או בשנת 2021, יהיה זכאי למשוך בפטור ממס את הרכיב הייעודי מהחיסכון הפנסיוני, ובלבד שסך סכום המשיכה אינו עולה על 7500 שקל לכל חודש שבו סגר את עסקו בקורונה.

ההסדר המקל לקורונה וההסדר הכללי יהיו בתוקף עד סוף 2021.