פייזר על המוטציה הדרום אפריקאית: החיסון יעיל, אבל פחות

הווריאנט הדרום אפריקאי נחשב למוטציה בעל הסבירות הגבוהה ביותר להיות בעלת יכולת לחמוק מהחיסון • עד כה אותרו בארץ מספר מקרים של וריאנט זה, אך הוא אינו נחשב בשלב זה לסוג הנגיף הנפוץ בארץ

חיסון קורונה של חברת פייזר / צילום: שרון מרוז
חיסון קורונה של חברת פייזר / צילום: שרון מרוז

חברת פייזר פרסמה אתמול (ד') תוצאות מניסוי שערכה לבחינת היעילות של החיסון שלה נגד נגיף קורונה (Covid-19), מהווריאנט הדרום אפריקאי, שנראה עד כה כווריאנט המועד ביותר להתחמקות מן החיסון. על פי הניסוי, השינויים בווירוס מורידים את יעילות החיסון, אך לא עד כדי הפיכתו לבלתי יעיל.

הווירוס שאותר לראשונה בדרום אפריקה מכיל מספר מוטציות לעומת הווריאנט ה"מקורי", ביניהם מוטציה באתר היקשרות E484K. ניסויי מעבדה קודמים הראו כי נוגדנים של מחלימים מקורונה "מקורית", הם משמעותית פחות יעילים בנטרול וריאנט עם המוטציה הזו, לעומת היעילות שלהם מול הווריאנט המקורי ומול הווריאנט הבריטי, אם כי הייתה שונות בין מחלימים שונים.

בגלל התגובה החלשה יותר של דם מחלימים, עלה החשש כי גם החיסון, שפותח נגד הווריאנט המקורי, יהיה פחות יעיל נגד הדרום אפריקאי.

בניסוי הנוכחי הפגישה החברה דם מחוסנים בחיסון שלה עם גרסה מהונדסת של וירוס הקורונה הקלסי, המכילה את המוטציות מן הווירוס הדרום אפריקאי. עדיין לא מדובר בניסוי נגד וריאנט דרום אפריקאי "אמיתי", אך גם ניסוי כזה צפוי בהמשך. באופן מפתיע, קל יותר היום להנדס כמה מוטציות בווירוס, מאשר להפיק אותן מדם מחלימים ולהעביר אותן בין מדינות כשהן חיות.

בניסוי פייזר בחנה את היקשרות הנוגדנים בדם המחוסנים לווירוס המהונדס, ואת רמת הפעילות של הווירוס אחרי המפגש. כאמור, נראה כי החיסון מעט פחות יעיל נגד הווירוס בגרסתו "הדרום אפריקאית" הזה מאשר נגד הגרסה המקורית או הגרסה ה"בריטית" של הווירוס, אך הוא עדיין יעיל.

יעילות גם לחיסון של מודרנה נגד הווריאנט הדרום אפריקאי

חברת מודרנה, שפיתחה את חיסון ה- RNA המתחרה בזה של פייזר, הראתה בתחילת השבוע כי גם אצלה, הווריאנט הדרום אפריקאי מוריד מאפקטיביות החיסון, אך לא מונע את פעילותו לגמרי.

החיסון של פייזר נראה חזק יותר נגד המוטציה הדרום אפריקאית מאשר החיסון של מודרנה, אך החיסונים לא השוו ראש בראש, כך שייתכנו גם הבדלים באופן שבו נערך הניסוי, בציוד המעבדה וכדומה.

מודרנה אמרה כי לשם הזהירות, תפעל לפתח זריקת דחף במינון מופחת, שתשפר את התגובה למוטציה הדרום אפריקאית, מתוך חשש שהיא עלולה בהמשך להפוך למוטציה דומיננטית. פייזר אמרה שהיא לא רואה כרגע צורך בחיסון חדש, אבל היא מכינה בארסנל שלה גם תגובה למצב כזה.

בישראל הווריאנטים הדומיננטיים כרגע הם הקלסי והבריטי, כאשר הבריטי הוא מדבק יותר ולכן תופס בהדרגה נתח גדול יותר מן ההדבקות.

הווריאנט הדרום אפריקאי כבר אותר גם הוא בארץ, ולמרות המאמצים לחסום אותו באמצעות סגירת נתב"ג ובידודים, הוא אותר בימים האחרונים גם בקהילה. הווירוס הזה מכיל גם הוא את אותן מוטציות שכנראה מובילות את הווריאנט הבריטי להיות מדבק יותר, ולכן גם הוא כנראה יהיה מדבק יותר מהווריאנט הקלסי.

רוב המחוסנים בארץ חוסנו בחיסון של פייזר, ולכן בחודשים הקרובים נוכל כנראה לראות, האם החיסון אכן מגן מפני הדבקה בווריאנט ומפני תחלואה קשה, ובאילו אחוזים.