נגיף הקורונה | סיקור שוטף

מסתמן: הסגר יוארך ביום על מנת לאשר את חוק הקנסות, ואז יוארך שוב

ועדת החוקה אישרה את הצעת חוק הקנסות בנוסח המקורי • החוק יעלה לאישור סופי ביום שני, אלא אם הרשימה המשותפת תסיר את התנגדותה לכינוס מליאה היום • לפי הצעת ח"כ יריב לוין, בינתיים תאשר הממשלה הארכת הסגר ליממה אחת, ולאחר אישור חוק הקנסות, תאושר הארכה נוספת

16:40

יו"ר כחול לבן בני גנץ מתעקש על כינוס המליאה היום לאישור חוק הקנסות בטרם יסכים להארכת הסגר. במכתב ששלח למזכיר הממשלה נאמר: "המלחמה בנגיף הקורונה טרם הסתיימה ועל אף התקדמות הליך ההתחסנות בקרב הציבור עלינו להמשיך ולהקפיד על אכיפת ההנחיות, באופן שוויוני, בקרב כלל הציבור בישראל. חקיקת החוק בכנסת תאפשר לאכוף באופן הנדרש את הנחיות הממשלה למאבק בהתפשטות הקורונה. כל עיכוב בחקיקה - עולה בכדי סיכון חיי אדם. באם לא יאושר החוק, להמשך הסגר תהא יעילות מצומצמת ביותר בצמצום היקף התחלואה בישראל שלא תצדיק את המשך קיומו".

נזכיר כי התנגדות הרשמה המשותפת מונעת למעשה את כינוס המליאה היום, ואם לא תסיר את התנגדותה לפי הנוהג בכנסת, המליאה תכונס רק ביום שני. 

15:10

ועדת החוקה אישרה את הצעת חוק הקנסות בנוסח המקורי שכחול לבן דרשה ובלי התיקונים שהכניסו הסיעות החרדיות. נכון לעכשיו, החוק יעלה ביום שני לאישור סופי במליאה, אלא אם הרשימה המשותפת תסיר את התנגדותה לכינוס מליאה כבר היום. על פי הערכות, לא נראה שתסכים לכך.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) צייץ כי "הודעתי ליו"ר הכנסת שאני מתנגד לכינוס המליאה היום על חוק הכפלת הקנסות שאנחנו מראש מתנגדים לו, וזאת בשל הנתונים המובהקים על אכיפה בררנית ומפלה נגד היישובים הערביים בהשוואה ליישובים יהודים עם יותר תחלואה. דורשים בדיקה מעמיקה להתנהלות המשטרה בענין הקנסות בחברה הערבית". 

14:55

העימות בכנסת ובממשלה ממשיך להעיב ולהציב מכשולים על המאבק בקורונה, אך בצהריים (ה') נרשמה התקדמות. נזכיר כי כחול לבן דורשת כי חוק הקנסות יאושר בנוסחו המקורי, ללא הקלות למוסדות לימוד קטנים (ת"תים) וללא מגבלות על מתן הקנסות, כפי שהוכנסו על ידי הסיעות החרדיות לאחר אישור הצעת החוק בקריאה ראשונה.

הליכוד הודיע כי הוא תומך בדרישה, ואף הוצע להחליף את יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר מיהדות התורה, כדי לקדם זאת. וכך אכן יקרה, ח"כ עמית הלוי מהליכוד ינהל את הדיון שנקבע לצהריים. בנוסף בכחול לבן דרשו לכנס עוד היום את המליאה לאישור החוק, ומשלא נעשה כן, הודיעו כי בהמשך להתליה בין חוק זה להארכת הסגר, לא יסכימו לכינוס הממשלה היום לדון בהארכה.

נזכיר כי הסגר אמור להסתיים ביום ראשון בחצות, ובמשרד הבריאות מבקשים להאריכו בשל נתוני התחלואה הגבוהים, שעדיין לא החלו במגמת ירידה ממשית, על אף החיסונים.

יו"ר הכנסת יריב לוין האשים את כחול לבן ואת בני גנץ כי אינם מבינים כיצד פועלת הכנסת. לדבריו, הרשימה המשותפת, המתנגדת גם היא לחוק הקנסות, היא זו שמנעה את כינוס המליאה הדחוף הנדרש להסכמה של כל הסיעות. הוא הציע להביא את החוק לאישור המליאה ביום שני, וקבע ישיבה לשם כך בשעות הבוקר. לפי הצעתו, בינתיים תאשר הממשלה הארכת הסגר ליממה אחת, ולאחר אישור חוק הקנסות, תאושר הארכה נוספת.

בכחול לבן הגיבו בחריפות גם להצעה הזו, אבל בפועל נראה שזה מה שיקרה. ועדת הכנסת שבשליטת כחול לבן הסירה כעת את המכשול הטכני להצבעה בוועדת החוקה, וזו דנה כעת באישור הצעת החוק להחמרת הקנסות בדרך להצבעה. הסיעות החרדיות מחרימות את הישיבה. אישור ההצעה לקריאה שנייה ושלישית יביא לאישורה במליאה ביום שני. עדיין לא ברור מה יקרה עם הסגר והארכתו.

ראש הממשלה נתניהו נמצא בסיור בנגב לשם הגיע לעידוד ההתחסנות בחברה הבדואית. ישיבת ממשלה אם תתקיים תהיה ככל הנראה רק בשעות הערב.