ועדת חריגים תקבע מי מהישראלים שבחו"ל יוכל לחזור לארץ

החוק כיום לא מאפשר לממשלה למנוע כניסה של אזרחיה למדינה, ולכן נדרשים תיקוני חקיקה בנושא • עד אז הממשלה תצטרך לקבוע קריטריונים מפורשים וברורים מי יכול בכל אופן להיכנס כרגע לישראל

נתב"ג. הרבה ישראלים "תקועים" כרגע בדובאי / צילום: תמר מצפי
נתב"ג. הרבה ישראלים "תקועים" כרגע בדובאי / צילום: תמר מצפי

הממשלה החליטה לסגור את השמיים בשל מגפת הקורונה והמוטציות החדשות של הנגיף, אלא שכצפוי הבעיות כבר צצות: מהמהירות שבה לוח הטיסות נמחק ועד שהמדינה תהיה חייבת להפעיל טיסות להחזיר ולהוציא ישראלים מפה, חלפו בקושי שלושה ימים, וכבר רשות תעופה אזרחית (רת"א) הוציאה מכרז להפעלת טיסות המכונות טיסות חילוץ, שיאפשרו להוציא ישראלים מישראל ולהחזיר ישראלים לכאן.

ישראייר זכתה במכרז אחרי שהיא הציעה את התנאים האופטימליים מבחינת המדינה: אפס סבסוד מצד המדינה על הטיסות שהיא תבצע והתחייבות למחיר של 250 דולר לכרטיס טיסה לכיוון, כולל כבודת יד ומזוודה (עד 23 ק"ג).

היעד שנבחר לטיסות מישראל הוא פרנקפורט, מתוך הנחה שזהו יעד מרכזי שאליו יוכלו להגיע ישראלים שתקועים במקומות שונים ושמשם יוכלו להמריא ליעדים אחרים. לפי תנאי המכרז, ישראייר תפעיל טיסה יומית לפחות, כשהיא תהיה ערוכה להוסיף טיסות ליעדים נוספים - יתכן שהיעד הבא יהיה לפריז. ההתחייבות של ישראייר היא להוציא טיסה מישראל עד השעה 9:00 בבוקר ולחזור באותו היום.

גם פה מיהרו הבעיות להופיע די מהר: ההחלטה של המדינה היא לאפשר לישראלים שמעוניינים לשוב הביתה לטוס רק בכפוף לאישור חריג. כלומר, אם ישראלי יצא לנופש והוא "רק" מבקש לחזור לביתו - לא מדובר בסיבה שתספק לו אישור חריג.

הסיבות שנכללות בקריטריונים לחריגים הן משפטיות, רפואיות, הומניטריות ועסקיות. האם ניתן למנוע מישראלי לשוב למדינתו? נושא שאף מופיע בחוק יסוד האדם - מסתבר שלא ועל כן תעבור חקיקה בנושא: "בסיכום בין משרדי הבריאות והתחבורה: ועדת החריגים תחל לפעול גם לטיסות הנכנסות", כך הודעת המשרדים.

הדרך לעשות זאת היא להביא לממשלה הצעה לתיקוני חקיקה ראשית שבין היתר תאפשר הקמת ועדת חריגים גם לחוזרים לישראל, במנגנון אישור משותף למשרד הבריאות והתחבורה. בתוך כך, תימנע כניסת מטוסים פרטיים ישראליים ללא אישור ועדת החריגים לנכנסים.

עד לשינויי החקיקה הראשית יוצע לממשלה לקבל החלטה מפורשת וברורה, לעניין מנגנון האישורים לנכנסים ומניעת כניסת המטוסים הפרטיים, וכל זאת עד לסיום הליכי החקיקה בכנסת.

עוד מבקשים כי המגישים את בקשותיהם לוועדת החריגים יישענו על מסמכים שיאומתו באופן מוקפד, ולא יהיה די בהצהרות בלבד של הנוסעים. במילים אחרות, המדינה באה ואומרת - אדם שנסע לחו"ל ורוצה לחזור לישראל - לא יוכל לעשות זאת בלי אישור ובלי תירוץ מגובה באסמכתה לכך שחזרתו נחוצה.

סגירת השמיים: ניתן לעשות זאת אחרת

אלפי ישראלים תקועים בימים אלה בחו"ל, רבים מהם בדובאי. המדינה תצטרך מתישהו לאפשר את כניסתם - ויש להניח שהנושא יגיע במהירות גם לבג"ץ. אלא שאפשר לעשות זאת אחרת - לאפשר לישראלים לחזור הביתה בכפוף לבידוד במלונית - לאכוף כי הנדרשים לבידוד לא יפרו את ההנחיה ואפילו לחייב אותם לעבור מספר בדיקות קורונה למעקב.

לסגור את שער הכניסה למדינה לאזרחיה נראה כמו צעד קיצוני ולא מידתי בעיקר כשסגירת השמיים צפויה להתארך בשבועיים נוספים. מצד שני, בתקופה האחרונה כבר הורגלנו לצעדים קיצוניים ולשלילת זכויות יסוד, כמו לשבת בחוף הים או על ספסל ברחוב.

גם הבחירה בפרנקפורט כיעד מרכזי שממנו יופעלו הטיסות מעוררת בעיות - ישראלים יכולים להגיע לפרנקפורט מיעדים אחרים רק לטובת קונקשן (טיסת המשך) אלא שהיות שמדובר בטיסות של שתי חברות תעופה נפרדות - הם לא יוכלו לצרף מזוודה לטיסה, למעט כבודת יד (טרולי) שיוכלו לשאת עמם בטיסה.

בנוסף, על הנוסעים שמבקשים להגיע ליעד אחר מפרנקפורט לוודא כי מתאפשרת להם כניסה לאותו היעד - כך למשל ישראלים לא יוכלו להמשיך מפרנקפורט לארה"ב.

כל הטסים נדרשים להציג אישור חריג, אישור ממשרד הבריאות (אחרי מילוי טופס נוסע) ובדיקת קורונה שנעשתה 72 שעות לפני הטיסה. הטיסה של ישראייר שמתוכננת למחר (29.1) תכלול נוסעים שכבר קיבלו היתר חריג בהם גם דיפלומטים.

הזמנות לטיסה מבצעים הנוסעים באתר ישראייר - מי שיזמין טיסה לפני שקיבל אישור חריג ויסורב, לא יקבל החזר על כספו. כך שמוטב ראשית להסדיר את נושא האישור ולפנות לוועדת החריגים. תשובה מהוועדה אמורה להתקבל תוך 48 שעות.

הנציגה הישראלית היחידה על לוח הטיסות

בתוך כך אישורים לטיסות חריגות קיבלו גם חברות נוספות - דלתא איירליינס קיבלה אישור להטיס עשרות נוסעים שקיבלו אישור בטיסה שהגיעה ארצה עם במטען וחזרה לארה"ב עם הנוסעים. מנגנון כזה עשוי להמשיך לפעול כשארה"ב הוא אחד היעדים הבולטים שאליהם מבקשים להגיע הנצורים בישראל בעיקר כאשר מפרנקפורט הדבר לא אפשרי לבעלי דרכון ישראלי.

הטיסות של ישראייר יופעלו במטוסי איירבוס 320 הכוללים כ-180 מושבים. ישראייר גם מפעילה 2-3 טיסות לאילת מדי יום, ושוב היא תופיע כנציגה הישראלית היחידה על לוח הטיסות.