רה"מ נתניהו יבחן מחדש הקמה של שדה תעופה בנגב

"בעקבות הפניות הרבות שקיבלתי החלטתי להביא לבחינה מחודשת של הקמת שדה תעופה בינלאומי בנגב. אני הולך להקים צוות מומחים שיבחן את הנושא מחדש", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באזור עם ראש עיריית דימונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תומר אפלבאום - הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תומר אפלבאום - הארץ

"בעקבות הפניות הרבות שקיבלתי החלטתי להביא לבחינה מחודשת של הקמת שדה תעופה בינלאומי בנגב. אני הולך להקים צוות מומחים שיבחן את הנושא מחדש", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באזור עם ראש עיריית דימונה. בחודש נובמבר האחרון השמיעה שרת התחבורה מירי רגב אמירה דומה עת ביקרה באזור.

ההתייחסות לבנייה של שדה תעופה משלים נשמעת כמו רעיון מנותק מהמציאות - בשנה שבה תנועת הנוסעים בנתב"ג צנחה מ-24.5 מיליון ל-4.5 מיליון, בדומה לממדים של לפני 30 שנה, ובשעה שהשמיים הסגורים בימים אלה מרמזים על קצב ההתאוששות האיטי שצפוי בענף. הצורך בשדה תעופה משלים קם לאור החשש שלפיו נתב"ג יגיע לקיבולת מלאה כשהיקף תנועת הנוסעים בו תגיע לכיוון 40-50 מיליון נוסעים בשנה. כיום זה נראה מספר דמיוני ותלוש מהמציאות ולכן את כל נושא בניית השדה המשלים מוטב להשהות, מה שצפוי לקרות לנוכח הבחירות הקרבות והעדר התקציב.

ברקע להקמת שדה תעופה משלמים נמצא מאבק ארוך שנים בין המושכים לכיוון הקמת שדה תעופה משלים בנבטים שבדרום ובין הקמת שדה תעופה משלים ברמת דוד שבעמק יזרעאל. ההתלבטות הזו קיימת מזה יותר מעשור: התנגדויות לכל אחד מהם כוללת את תושבי הצפון שמתנגדים ברובם להקמת שדה בלב העמק ואת התנגדות חיל האוויר להקמת שדה בנבטים לאור הבסיסים הסמוכים ולאור הכור בדימונה. מומחי תעופה סבורים שהנכון הוא להקים את השדה באזור הצפוני של הארץ במטרה לשרת את תושבי הצפון בשעה שבדרום קיים שדה שהוקם לאחרונה - שדה התעופה רמון שעומד שומם כמעט לחלוטין .

לאחרונה שיגרו מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' מכתב לשר הביטחון בני גנץ בו הם קוראים לו לסיים את המחלוקת ארוכת השנים ולקבוע על הקמת שדה תעופה משלים בנבטים. במכתב הם מפרטים כי שדה תעופה צפוני מהווה איום לעמק יזרעאל ו"לנזק היסטורי וחסר תקדים" השלושה קראו שלא לאפשר לתוכנית להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל ולקדם את הנושא מידית. 

תגובת נציגי מטה התושבים מהנגב והצפון: "על ראש הממשלה להוביל החלטה מנהיגותית וחיונית למשק על הקמת שדה התעופה הבינלאומי השני של ישראל בנבטים שבנגב. כל חוות הדעת שהוכנו על ידי מיטב אנשי המקצוע קובעות חד משמעית כי נבטים הוא המקום הנכון כלכלית, חברתית וסביבתית. בנבטים קיים שדה אזרחי בו הוקמו מסלולי הטיסה הארוכים במזרח התיכון בעלות של מיליארדי שקלים, תוך שנים ספורות ניתן להפעיל שם שדה תעופה מתקדם שיוביל ליצירת 30 אלף משרות חדשות בנגב. שבענו מהבטחות בחירות, אנחנו צריכים מעשים והחלטות ממשלה. אנחנו קוראים לראש הממשלה להודיע על עצירה מיידית של התוכניות לשדה תעופה בעמק יזרעאל שעלולות לפגוע אנושות בחקלאות המקומית, בשטחים הפתוחים ובבריאות התושבים".

בנושא התנגדות צה"ל הוסיפו: "צה"ל ממשיך להטעות את נבחרי הציבור ומערים קשיים על הקמת השדה בדרום משיקולים זרים. משרד הביטחון כמו גם שר הביטחון יודעים כי את בעיות חיל האוויר ניתן לפתור בסכומים זניחים אך לצערנו הם בוחרים באינטרסים הצרים על פני האינטרס הציבורי הרחב".