בורר חדש ימונה לסכסוך בין האחים מנדי ומשה גרטנר לבין איש העסקים דן גרטלר

ביהמ"ש קיבל את בקשת האחים גרטנר וקבע כי לסכסוך המיליונים ביניהם לבין גרטלר, המתנהל מזה 11 שנים, ימונה בורר חדש • נקבע כי הכוח המניע את התפטרות הבורר אורי גורן היה הפעילות של משה גרטנר מול החוקר הפרטי צביקה נווה

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף
דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל אביב הכריע כי ימונה בורר חדש לבוררות בין האחים מנדי ומשה גרטנר לבין איש העסקים דן גרטלר בנוגע לסכסוך המיליונים המתנהל מזה 11 שנים. בכך התקבלה בקשת האחים גרטנר.

השופטת יהודית שבח קבעה כי להפסקת הבוררות לא אחראי משה גרטנר לבדו, הגם שהוא הגורם המניע והמכריע. נקבע כי "גם גרטלר אינו "טלית שכולה תכלת", וכי אין להוציא מכלל אפשרות שבכל מקרה, לרבות תרומת מגפת הקורונה להתרחשויות, הצדדים היו ניצבים באותו צומת דרכים גם ללא פרשיית החוקר הפרטי.

שבח דחתה את טענתו של גרטלר לבטלות הסכם הבוררות, וקבעה כי משהשופט אורי גורן התפטר מיוזמתו מתפקידו כבורר - "לא נותר אלא לחזור לדרך המלך שמתווה חוק הבוררות".

"אין המדובר במעוול ובנפגע תמים אלא בשני צדדים, שהתנהגותם, כפי העולה מכתבי הטענות ונספחיהם המרובים, מעוררת אי-נוחות בלשון עדינה", כתבה השופטת שבח, והוסיפה כי למרות שההתרחשויות שתוארו על-ידי הצדדים מטרידות ומעיקות, "שכיח כי בעלי דין נעזרים בחוקרים פרטיים בניסיון להוכיח קיומו של קשר חב גילוי בין בורר לבין מי המצדדים".

השופטת קובעת כי הכוח המניע את ההתפטרות היה הפעילות של משה גרטנר מול החוקר הפרטי צביקה נווה, אך מציינת כי מגפת הקורונה השפיעה על ההליך, ולאור הודעתו של הבורר גורן כי הפסיק את פעילותו כבורר, הייתה היתכנות נמוכה לסיום הבוררות ומתן פסק הבוררות במועד הנראה לעין גם אלמלא פרשיית החוק הפרטי.

שבח קובעת כי הפניית הצדדים לבית המשפט פירושה כי ההליך שהתנהל במשך 11 שנים ירד לטמיון. אם ייכנס בורר חדש, הוא יוכל להמשיך מהשלב אליו הגיעו הצדדים ויוכל להשלים ככל שייראה לו.

שבח קובעת כי לו הופנה ההליך לבית המשפט, בהתאם לעמדת גרטלר, גרטנר היה נושא באגרת משפט נכבדה, ואף אם היה מצמצם את תביעתו ל-600 מיליון דולר, הוא היה נדרש לשלם אגרת משפט בסכום של 19 מיליון שקל. גם גרטלר היה נדרש לשלם אגרת משפט בסכום של 8 מיליון שקל בגין הגשת התביעה הנגדית בסכום של 235 מיליון דולר. עם המשך הבוררות הוצאות אלה ייחסכו מהצדדים.

הצדדים יודיעו לבית המשפט מיהו הבורר החליפי המקובל עליהם.

השופט גורן התפטר מהבוררות בין הצדדים רגע לפני שעמד למסור את פסק הבוררות, לאחר שהתקיימו 72 דיונים, נשמעו עדים מחו"ל, נכתבו 10,000 עמודי פרוטוקול, הצדדים הגישו סיכומים, והושקעו מיליוני שקלים בהליך.

גורן התפטר בעקבות הגילוי לפיו האחים גרטנר ביקשו מהחוקר הפרטי צביקה נווה לאסוף מידע אודותיו, לטענת גרטלר - על-מנת לפסול את פסק הבוררות, היה ויינתן נגדם.

מי שפנה לבית המשפט בבקשה למנות בורר חליפי אחר לאחר התפטרותו של גורן הם האחים גרטנר, המיוצגים על-ידי עורכי הדין אלקס הרטמן ממשרד ש. הורביץ ורון ברקמן. דן גרטלר, המיוצג על-ידי עורכי הדין ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן-צור, התנגד למינוי בורר חליפי וביקש כי ההליכים יימשכו בין כותלי בית המשפט לאור ההתנהלות של האחים גרטנר.

הליך הבוררות מתנהל בנוגע לסכסוך על סכום של כ-600 מיליון דולר שהועבר מהאחים גרטנר לגרטלר בשנים 2005-2008 ובנוגע לטענה להפרות הסכמים ומצגי-שווא. כיום תובעים האחים למעלה ממיליארד דולר בשל נזקים.

השופטת קבעה כי המענה המאזן בחלוקת הנטל בשכר הבורר החלופי הוא שגרטנר יישא ב-65%, וגרטלר יישא ב-35%.