רובין הוד גייסה מיליארד דולר כדי לעמוד בדרישה הגוברת למזומנים

ההזרמה נועדה לסייע לחברה לעמוד בדרישות הגוברות, הנובעות מן המסחר הקדחתני שהתרחש לאחרונה במניות כמו גיימספוט

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, dennizn
אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, dennizn

חברת "רובין הוד מרקטס בע"מ" גייסה למעלה ממיליארד דולר על מנת להתמודד עם הדרישה העולה למזומנים כתוצאה ממסחר קדחתני במניות לוהטות כמו גיימסטופ, שעלתה בחדות ביום שישי וסגרה את השבוע בעלייה של 400%.

רובין הוד וברוקרים אחרים חוו בימים האחרונים נסיקה בנפח המסחר במספר קטן של מניות, דבר שגרם למסלקות המסייעות בעיבוד ויישוב הסחר במניות לדרוש מהם מזומנים נוספים לכיסוי עלות העסקאות.

גיוס הכספים של יום חמישי התהווה תוך מספר שעות לאחר שבשעת בוקר מוקדמת קיבלה רובין הוד הודעה מאחת המסלקות ובה דרישה לעלייה חדה בפיקדונות ליום המסחר שעמד להתחיל, כך על פי גורמים המעורים במצב. בעוד בכירי החברה חשו כי יש להם די משאבים לעמוד בדרישה זו, הם חששו, לדברי אותם גורמים, כי עליות דומות נוספות בימים הקרובים עלולים להוות נטל על מצבה הפיננסי של החברה.

התקבלה החלטה להגביל את המסחר בכתריסר מניות לוהטות ולחזק את מצבה הפיננסי של החברה. בנוסף לוותה רובין הוד כחצי מיליארד דולר בקירוב מן הבנקים עמם היא עובדת.

"חלק מן הדינמיקה של מה שמקשה על המצב הזה הוא שדברים הופכים לוויראליים ברשתות החברתיות, והעלויות של עשיית העסקים עלולות לצמוח באופן אקספוננציאלי", אמר מנכ"ל רובין הוד, ולאד טנב, בנוגע להגבלות המסחר בראיון שנתן מאוחר בליל חמישי. "כשמשהו צומח בטור הנדסי, דברים יכולים להשתנות מאוד מאוד מהר. חלק מזה היה גם מתוך ציפייה לבאות", הוסיף.

רשות ניירות הערך האמריקאית (ה-SEC) הודיעה ביום שישי כי היא מתכוונת לבדוק ביסודיות את פעולותיהן של רובין הוד וברוקרים אחרים שהגבילו את יכולתם של המשקיעים לסחור במניות תנודתיות כמו גיימסטופ השבוע.

עסקת המימון של רובין הוד חתמה שבוע מוזר בשוקי ההון, שבו התנפל צבא של משקיעים רגילים על קומץ מניות שנסחרו בשורט בכבדות. המשקיעים הזניקו את מחירי המניות בחדות והסבו הפסדים כואבים לכמה קרנות גידור שהימרו בסכומים גדולים כי המניות האלה תקרוסנה. גיימסטופ, המניה שהציתה את קדחת הרכישות, עלתה ב-68% ביום שישי וסיימה את השבוע במחיר של 325 דולרים למניה. בתחילת שנת 2021, מחירה עמד על פחות מ-20 דולר.

הפרשה גרמה למוכר שורטים מוכה וחבול אחד להרים ידיים. אנדרו לפט, מייסד חברת "סיטרון ריסרץ'", הודיע ביום ו' כי חברתו "לא תפרסם עוד דוחות של מוכרי שורט" ובמקום זאת תתמקד באספקת תובנות לגבי חברות שמנתחי החברה סבורים שכדאי לקנות את מניותיהן.

ההשפעות חרגו מתחום הסחר במניות. ביום שישי, יממה לאחר שהחלטתה להגביל את המסחר במניות פופולריות מסוימות גררה ביקורת ותלונות, החליטה רובין הוד לבטל באופן זמני את האפשרות לרכוש מטבעות קריפטו, כגון ביטקוין, באפליקציה שלה, זאת בטענה ל"תנאי שוק יוצאי דופן".

לדברי חלק מן הגורמים המעורים בעניין, עסקת המימון מובנית כשטר עם אופציה לרכוש מניות נוספות בהנחה במועד מאוחר יותר. אחד המקורות מסר כי למעלה מתריסר מן המשקיעים הקיימים של רובין הוד השתתפו בהזרמת המזומנים ביום חמישי. לדברי גורמים אחרים, הדרישה מצד המשקיעים מוגברת ורובין הוד שוקלת לגייס מאות מיליוני דולרים נוספים בימים או בשבועות הקרובים.

חסימת המסחר עוררה זעם רב

הפופולריות של רובין הוד מהווה ברכה וקללה בעת ובעונה אחת. משקיעים רציניים ואגביים כאחד נהרו לפורומים ברשת, כולל r/WallStreetBets באתר רדיט, שם תכננו רכישות מתואמות של מניות ועודדו זה את זה להפוך על ראשו את הסדר הקיים בוול סטריט. הרבה מן המסחר שלהם בוצע באפליקציית רובין הוד, אשר הוסיפה למעלה מ-500 אלף חשבונות חדשים בימים האחרונים, כך על פי גורמים יודעי-דבר. האפליקציה עצמה זינקה לראש טבלת ההורדות של האפ-סטור של אפל.

המשקיעים נמשכו למשימתה המוצהרת של רובין הוד להביא את המסחר במניות להמונים על ידי ביטול כמה מן החסמים הברורים, כמו עמלות עסקה. אולם ישנם חסמים אחרים, פחות גלויים לעין, שבהם אין לרובין הוד כל שליטה. רבים מן הלקוחות אינם מודעים למנגנון המורכב שמאחורי כל קנייה ומכירה, שרק בחלק ממנה שולטת רובין הוד עצמה. הרגולטורים ו'כלבי השמירה' של התעשייה הם המחליטים כמה הון ובטוחות חייבות סוכנויות המניות (הברוקרים) להפקיד.

על פי מקור הקרוב לעניין, צעדיה של החברה להגביל את המסחר בגיימסטופ ובמניות תנודתיות אחרות היו צעד גיבוי לאחר שניסיונות קודמים, כמו איסור על משקיעים לרכוש את המניות הללו באמצעות כסף שלוו, לא הצליחו להרגיע את המסחר במניות עתירות-סיכון. אולם הצעד עורר את זעמם של משתמשים רבים, שראו בו הוכחה לכך שוול סטריט מצופפת שורות כדי לחסום משקיעים קטנים.

מאחורי הקלעים התמודדו רובין הוד וברוקרים אחרים עם תקלה במנגנון המעביר בפועל מניות מאלה המוכרים אותן לרוכשיהן החדשים.

בשל עיכוב בין הרגע שבו נוקטים משקיעים בפוזיציה חדשה במניה כלשהי, לבין הרגע שבו כספם מוחלף בפועל במניות, חייבות סוכנויות מניות כמו רובין הוד לקיים חשבונות פיקדון אצל חברות המסלקה המסייעות בביצוע הסופי של עסקאות הסחר. חברת Depository Trust & Clearing Corp. (DTCC), המפעילה את המסלקה העיקרית לעסקאות מניות בארה"ב, מחייבת ברוקרים להפקיד סכומים גבוהים יותר בזמנים שבהם הסיכון במסחר עולה, כדי לבטח מפני ההפסדים האפשריים.

הפופולריות הגואה של רובין הוד חברה לנסיקה בנפח המסחר כדי ליצור עלייה חסרת תקדים בדרישות הפיקדון של רובין הוד. בפוסט בבלוג של החברה שפורסם בליל שישי טענה רובין הוד כי חובות פיקדון ההון שלה עלו פי עשרה השבוע. ניירות ערך תנודתיים היו אחראים ל"מאות מיליוני דולרים" מתוך העלייה בפיקדון הנדרש, לדברי החברה.

ברחבי התעשייה עלו דרישות הבטוחות לסך של 33.5 מיליארד דולר, לעומת 26 מיליארד דולר ביום חמישי. מסלקת DTCC, הנמצאת בבעלות בנקים מוול סטריט וחברות מרכזיות אחרות המשתמשות בשירותיה, מסלקת למעלה מטריליון דולר בסחר במניות מדי יום.

הדינמיקה הזו בעייתית במיוחד עבור רובין הוד. למרות שמדובר באחד הסטארט-אפים החמים בעמק הסיליקון, שערך השוק שלה נאמד בקרוב ל-12 מיליארד דולר בסבב גיוס כספים באוגוסט האחרון, רובין הוד אינה נהנית מן העוצמה הפיננסית של כמה מיריבותיה, כמו חברת צ'ארלס שוואב או איטרייד, שמחזיקות בבעלות על הבנקים הדורשים את הפיקדונות ולרשותן מקורות הכנסה רבים יותר משל רובין הוד, הנסמכת יותר על פעילות המסחר בשוק ההון.

בבוקר שישי התירה רובין הוד רכישות בכמויות מוגבלות של 13 מניות מבוקשות. אולם החברה שינתה את ההגבלות לאורך היום. עד הערב הגבילה החברה את המסחר ב-51 מניות, וברובן הגבילה את לקוחותיה לרכישת מניה בודדת (עבור לקוחות שהפוזיציה הנוכחית שלהם במניות הנדונות עולה על המגבלה החדשה, רובין הוד לא תכפה עליהם למכור מניות, אולם גם לא תאפשר את רכישתן של נוספות).

השינויים הציתו זעם רב בקרב מיעוט קולני מבין משתמשי רובין הוד. כמה מהם הגישו תביעות ייצוגיות בקליפורניה, ניו יורק, פלורידה ומדינות אחרות בארה"ב בתגובה להגבלות המסחר שהוטלו השבוע.

"ממציאים את החוקים תוך כדי המשחק"

ג'ו פראולינו, מכונאי מקונטיקט, משך כ-20 אלף דולר מחשבון הרובין הוד שלו ביום חמישי. כמחצית מהכסף היה מושקע במניות שאת המסחר בהן הגבילה רובין הוד. "זו בעצם גניבה", אמר פראולינו בן ה-26. "אתה מרשה לאנשים למכור משהו אבל לא לקנות אותו. זה כמו משחק פוטבול שבו נותנים לקבוצה המפסידה עוד 20 דקות. הם ממציאים את החוקים תוך כדי המשחק".

את רוב כספו העביר פראולינו לוויבול, אפליקציית השקעות מתחרה לרובין הוד שהגבילה גם היא חלק מן המסחר ביום חמישי, אולם רק לפרק זמן חטוף. הוא קיבל חופן מניות בחינם בתמורה להזמנת חבריו להצטרף לאפליקציה החדשה. פראולינו ממשיך להשתמש ברובין הוד, אולם רק לצורך משחק בדוג'קוין, מטבע קריפטו שנוצר בהשראת מם באינטרנט ומקודם בידי יו"ר חברת טסלה, אילון מאסק.

מחוקקים משני צדי המפה הפוליטית הטילו ספק בנכונות החלטתה של רובין הוד להגביל את המסחר במניות. חברת בית הנבחרים הדמוקרטית מניו יורק, אלכסנדריה אוקסיו קורטז, כינתה את הצעד "בלתי נסבל" ואמרה שתתמוך בשימוע בקונגרס שיבחן אותו.

רובין הוד ספגה כבר בעבר ביקורות על היחס שלה למשתמשיה, אולם זאת מסיבות שונות לחלוטין. בחודש שעבר האשימו אותה הגורמים הרגולטוריים של שוק ההון במסצ'וסטס בשיווק כוחני ללקוחות חסרי ניסיון, ובכך שלא התקינה אמצעים להגן על משקיעים כאלה. בתגובה שפורסמה בליל שישי לתלונה במסצ'וסטס, הכחישה החברה את המיוחס לה וטענה כי היא מסייעת לפתוח למיליוני אנשים את הדלת להשקעה במניות.

"לא חמקה מעיניי האירוניה בכך שמבחינות רבות, אנחנו מנהלים שיחה הפוכה מזו שהתרגלנו (עם מבקרי החברה)", אמר המנכ"ל טנב בראיון ביום חמישי. "עד לפני כחודש הטענה היתה 'האם יש מספיק חסמים?' ועכשיו זה הכל 'למה שמתם את החסמים האלה?' זה מצב מוזר".