לקראת הדיון בהארכת הסגר: הכנסת אישרה את החוק להגדלת הקנסות

החוק אושר בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 40 ח"כים ו-18 מתנגדים • לקראת ההצבעה, ויכוח פרץ בין לוין לגנץ סביב הארכת הסגר • כעת, הקנס יוכפל ל-10,000 שקלים על מוסדות חינוך ומי שיפעיל עסק או יערוך אירוע • בנוסף, לרשויות הוענקה סמכות למתן צווי סגירה למוסדות שייפתחו

בני גנץ, מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
בני גנץ, מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

 מליאת הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להכפלת הקנסות על מפרי ההנחיות בתקופת הקורונה. לפי החוק, הקנסות יגדלו לעשרת אלפים שקלים, וכן, לרשויות האכיפה ניתנה סמכות להוציא צווי סגירה למוסדות חינוך שייפתחו בניגוד להנחיות.

לקראת סיום הדיון על חוק הקנסות, וההצבעה על הצעת החוק, עימות פרץ במליאה בין יו"ר הכנסת יריב לוין ליו"ר כחול לבן השר בני גנץ. לוין אמר לגנץ קודם שהחל בנאומו כי הוא "כשל כשל רב, לא היה מצב שבו הונח על שולחני אולטימטום לכנס את המליאה בזמן פגרה. אדוני אחז בגרונם של אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד ואמר שאם לא תכנס את המליאה ללא סמכות אמנע החלטה בממשלה שקשורה במגיפה".

גנץ השיב ללוין: "אני מבין את נאום הבושה שאתה מנסה לעשות לי. במשך יותר מחודשיים הצעת החוק הזו הייתה מוכנה בממשלה ואתה לא דאגת שהיא תעלה בזמן וכנדרש. הייתי משוכנע שכמו שאני שומר על ממלכתיות גם אתה תשמור, יש אכזבות בחיים". עוד אמר גנץ כי "אנחנו צריכים לחזור למתווה הרמזור, יש לנו מספיק כלים כדי להתנהל בצורה דיפרנציאלית". 

 הצעת החוק להגדלת הקנסות היא הצעה ממשלתית של משרד הבריאות שנוסחה המקורי קבע קנסות של עד 20 אלף שקלים, אך בלחץ הסיעות החרדיות, הגובה של הקנס המקסימלי ירד משמעותית, ולמרות זאת, נציגי ש"ס ויהדות התורה התנגדו לקידומה.

הצעת החוק קובעת כי הקנס עד עשרת אלפים שקלים יוטל על מוסדות חינוך ועל מי שיפעיל עסק או חנות, יערוך מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או אומנות, בניגוד להנחיות. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי הסמכות נועדה "לתת כלים נוספים להתמודדות עם הפרות של מוסדות חינוך הפועלים בניגוד לאיסור על פתיחתם, באופן שיאפשר את סגירתם הפיזית גם אם אינם נענים להוראה הנורמטיבית האוסרת את הפעלתם". 

 החוק שיעלה לאישור המליאה בתקופת בחירות עמד במרכז עימות פוליטי בין הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וכחול לבן. ראשי הסיעות החרדיות דרשו לרכך את נוסח החוק כך שצווי הסגירה למוסד חינוך יינתנו רק לאחר התראה או שני קנסות לאותו מוסד, אך בכחול לבן סירבו לכל ההצעות, וביקשו לאשר את החוק "ככתבו וכלשונו" ללא שינויים בנוסח. בליכוד תמכו תחילה בצורה מסויגת בעמדת החרדים אך מאוחר יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש לאשר את החוק, בהתאם לדרישת כחול לבן.