אסותא | בלעדי

השקעת הענק של אסותא יוצאת לדרך: בית חולים חדש בראשון לציון

בית החולים יוקם סמוך ל"מתחם האלף" החדש במקום זה שאסותא כבר מפעילה בעיר, ויהיה גדול ממנו פי שלושה • על פי הערכות הרשת, הוא ייפתח במהלך 2024 • גידי לשץ, מנכ"ל אסותא: "כ-60% מהשירותים שאנחנו נותנים הם ציבוריים"

רשת בתי החולים הפרטיים אסותא יוצאת לדרך לקראת הקמה של בית חולים חדש בראשון לציון, בהשקעה של 400 מיליון שקל לפי ההערכות. בית החולים יוקם סמוך ל"מתחם האלף" החדש הנבנה בעיר, והוא יחליף את בית החולים הקיים של אסותא בראשל"צ, הממוקם לא רחוק משם. תחילת הבנייה צפויה כבר השנה, ועל פי הערכות הרשת, בית החולים ייפתח לקהל במהלך 2024.

בית החולים הקיים של אסותא בראשל"צ נמצא במבנה בשכירות, ואילו בית החולים החדש ייבנה על קרקע בבעלותה של הרשת, שרכשה בכ-40 מיליון שקל ב-2014, לאחר שזכתה במכרז להקמת בית חולים חדש בעיר. בית החולים החדש יהיה גדול פי שלושה מהמרכז הקיים בעיר, כלומר כ-27 אלף מ"ר.

אסותא היא רשת המרכזים הרפואיים הפרטיים הגדולה בישראל, בבעלות מלאה של קופת החולים מכבי, אך נפרדת ממנה בפעילותה. לרשת ארבעה מרכזים רפואיים בארץ: בתל אביב, בחיפה, בראשון לציון ובבאר שבע, בנוסף לשותפות בבית החולים הפרטי-ציבורי באשדוד. היא מפעילה מכונים רפואיים קטנים יותר בנוסף לבתי החולים שלה, במרכז תל אביב, באשדוד וברעננה.

הרשת אינה מפרסמת נתונים כספיים לגבי פעילותה. הנתונים האחרונים פורסמו לגבי 2016, אז רשמה הכנסות של 1.5 מיליון שקל. אולם מאז השתנה דרמטית גם היקף הפעילות של הרשת וגם מבנה ההכנסות שלה. החל מ-2017 משרד הבריאות מגביל את שירותי הרפואה הפרטיים, אולם מאפשר לבתי חולים פרטיים כמו אסותא לקחת נתח גדול יותר מהשירות עבור כלל הקופות. כ-90% מהמפגשים של חולים עם רופאים בבית החולים הם ללא תשלום על ידי המטופל. עם זאת, בית החולים הפרטי אינו מחויב להחזיק מחלקות לא רווחיות כמו מיון.

בונים גם בבאר שבע

לדברי גידי לשץ, מנכ"ל הרשת, המימון לבית החולים החדש "יגיע מהמשאבים הקיימים של הרשת", ולא יהיה צורך בגיוס של משאבים ממקורות חיצוניים, או בהשקעה נוספת של קופת החולים מכבי. "אנחנו מתרגשים להקים בית חולים חדש בישראל, בעיקר בשנה כזו שבה אנחנו מבינים עוד יותר עד כמה חשובות תשתיות בריאות לחוסן הלאומי הישראלי", אומר לשץ לגלובס. "כ-60% מהשירותים שניתנים היום על ידי בית החולים הם שירותים ציבוריים שאנחנו מספקים בעבור טופס 17, כך שאנחנו חלק ממערכת הבריאות הציבורית. ההנגשה של השירותים שלנו לכל הקופות היא חלק מהערכים של הרשת.

"חוויית השירות שלנו היא של בית חולים פרטי, אבל זה לא נובע מכך שאנחנו מקבלים בהכרח תשלום גבוה יותר מקופות החולים עבור השירותים שלנו. זה מתאפשר בעיקר בגלל התרבות שלנו. אמנם אין לנו מיון, אבל יש לנו מחלקות אונקולוגיה, דיאליזה, חולים כרוניים ומורכבים. מהבחינה הזו אנחנו כן נמצאים מתחת לאלונקה של מערכת הבריאות. בחרנו באזור השפלה כי בשנים האחרונות יש גידול אוכלוסייה באזור".

מה עם הצוות הרפואי? זהו משאב מוגבל של המדינה, ואתם עלולים למשוך רופאים ואחיות מבתי חולים ציבוריים, אפילו פריפריאליים.
"לאורך כל השנים אמרנו שהמדינה זקוקה למשאבים נוספים ולתכנון של כוח אדם שנים קדימה, כדי שיהיו יותר רופאים במקצועות נדרשים, יותר אחיות. אנחנו מרגישים את הביקוש לעוד כוח אדם מול הגידול באוכלוסייה".

נראה שהמערכת נמצאת בפרדוקס: בתי הספר לרפואה לא מכשירים עוד רופאים, כי אין תקנים לקלוט אותם, אבל אין תקנים לקלוט אותם כי לבתי אין מספיק כוח להכשרת רופאים צעירים. איפה באמת נמצא צוואר הבקבוק?
"כל הנקודות הללו הן צוואר הבקבוק. גם התקנים לרופאים חדשים, גם הפניות להכשרה וגם ההשכלה הגבוהה. כל הגורמים צריכים לשבת עם הרגולטור כדי לייצר עוד מקומות לימוד, כי יש ביקוש גדול מאוד של צעירים שרוצים ללמוד רפואה ומקצועות הבריאות. אנחנו בהחלט רואים את עצמנו כתורמים למאמץ הזה".

כרשת פרטית "מותר" לכם להקים בית חולים היכן שתרצו, אבל ברמת המערכת, דווקא הפריפריה הצפונית והדרומית משוועת לבתי חולים טובים. בשפלה יש כבר פתרונות.
"אנחנו מרחיבים עכשיו את בתי החולים בחיפה, ומקימים בית חולים חדש בבאר שבע, שגם בנייתו אמורה להסתיים ב-2024. בעוד חודש יחלו החפירות. אנחנו בהחלט רואים את הפערים הקיימים. אסותא מעוניינת לספק עוד שירותים לצפון ולדרום, באמצעות המשאבים שלה לצמצום הפערים".

אתה מאמין שבעקבות הקורונה יושקעו תקציבים משמעותיים בבריאות בעתיד הנראה לעין?
"אני חושב שכולם מבינים היום את המשמעות של מערכת בריאות חזקה ויציבה. אני רוצה להאמין שתהיה גם השקעה בעקבות ההבנה הזו. אין ספק שהשמיכה היום קצרה מדי".

מרכז אורתופדיה חדש

איזי בן עזרא, מנהל בית החולים אסותא ראשון לציון, אומר כי בית החולים נבנה בגישה תכנונית עדכנית. "עוד משלב התכנון חשבנו על כל היבט אפשרי, החל בעיצוב, אסתטיקה ונגישות, וכלה בתשתיות דיגיטציה, בית חכם ואקולוגי, וחדרי ניתוח מתקדמים".

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך בירך על המהלך, ואמר כי "הקמת בית החולים בעיר שלנו היא הבעת אמון נוספת בפיתוחה המואץ של ראשון לציון, המתווספת לחברות גדולות נוספות שבוחרות להעביר לכאן את פעילותן. נוסף לשירותים הבריאותיים הכלליים שיינתנו בבית החולים החדש, הוא יהפוך למרכז אורתופדיה ראשון מסוגו בארץ בתחום זה, וייתן מענה לתושבי האזור ובכלל".