מבקר המדינה: הליכוד וחברי הכנסת שלה שיאני ההפרות והקנסות של חוק מימון מפלגות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את דוחות הביקורת סביב חוק מימון מפלגות • הליכוד מובילה את רשימת ההפרות: המפלגה נקנסה ב-200 אלף שקל וגם מספר חברים בה נקנסו בעד 25 אלף שקל • מי המפלגות והח"כים שנקנסו, ומה כתב המבקר על האירוע הפוליטי שקיים ראש הממשלה במענו

בנימין נתניהו / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

הליכוד וחברי הכנסת שלה הם שיאני ההפרות והקנסות של חוק מימון מפלגות, כך עולה מדוח מבקר המדינה בנושא מימון מפלגות. 

המבקר מתניהו אנגלמן הפיץ 3 דוחות שעוסקים בחוק מימון מפלגות. הראשון נוגע לפריימריז, השני לחשבונות הסיעות והשלישי בנוגע לבחירות המקומיות שהתקיימו ב-2018. 

ביקורת על שימוש במעון ראש הממשלה

דוח המבקר מותח ביקורת על שימוש ראש הממשלה במעונות לצורך התוועדויות פוליטיות. מנחה המבקר מנחה את בנימין נתניהו להימנע משימוש במעון ראש הממשלה לכנס פוליטי רב משתתפים. עם זאת, המבקר מדגיש בדוח כי שימוש במעון ראש הממשלה לצרכים מפלגתיים יכול שיתאפשר באופן מידתי וסביר כאשר ברור לכל שיש להבדיל בין קיום מפגשים בהשתתפות מספר בודד של משתתפים לבין מאות. המלצה הועברה ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה להבהיר את נהלי השימוש במעון.

פעילות המפלגות בכנסת ה-20

מבקר המדינה בחן את הפעילות הכספית של המפלגות בכנסת ה-20 בשנת 2018, 14 מפלגות קיבלו דוחות חיוביים, אך שתי מפלגות - הליכוד ובל"ד - נקנסו. 

מפלגת הליכוד נקנסה ב-100 אלף שקל. הנימוק: הסיעה לא עמדה במגבלות הקבועות בחוק בעניין קבלת תרומות, בשל קבלת התרומה הגלומה בקיומו של אירוע ה"ליכודיאדה". נקבע כי נוכח הקשר הישיר והמובהק בין סיעת הליכוד לבין האירוע, אשר בא לידי ביטוי במאפיינים שונים ובהם שימוש בשם הסיעה ובסמליה, השתתפות אקטיבית של נבחרי ציבור של הסיעה, העברת מסרים של תמיכה בסיעה לאורך האירוע, והקישור שנעשה במישור הציבורי לרבות הסיקור התקשורתי בין הסיעה לבין האירוע. בהתחשב באלו, היה על הסיעה לתת ביטוי בחשבונותיה ושנדרש לבחון אותה בהתאם למגבלות הקבועות בחוק ביחס לתרומות. עוד נקבע שההוצאות בכל הקשור למתנות סמליות שחולקו בכנסים של הליכוד היו לא סבירות, ושתיעודן לוקה בחסר.

מפלגת בל"ד נקנסה ב-25 אלף שקל. זאת בשל תשלום עבור קייטנה שארגנה לילדים ואשר גלומה בהן הטבה כספית ישירה של ממש למשתתפים. נושא זה עלה גם בתקופות שוטפות קודמות, כאשר סיעת בל"ד כללה בחשבונותיה הוצאות עבור קייטנה לילדים. נקבע כי גם אם יש בקייטנה משום שמירה על קשר עם הציבור, דבר הנתון בספק נוכח גילאי המשתתפים בה.

הבחירות המקומיות ב-2018

מבקר המדינה קיים ביקורת בנוגע ל-15 סיעות שקיבלו מימון בגין השתתפות
בבחירות המקומיות באוקטובר 2018. בארבע סיעות נמצאו ליקויים שבעקבותיהם ניתנו קנסות:

אגודת ישראל נקנסה ב-40 אלף שקל בעקבות אי החזר של הלוואה.

הליכוד נקנסה ב-100 אלף שקל על היעדר אסמכתאות המבססות את ההלימה עבור תשלום על סקרים. 

מפלגת העבודה נקנסה  ב-100 אלף שקל. זאת לאחר שנמצא ליקוי בגין הכנסות שאינן עומדות בגבולות החוק שהתקבלו ממועמדים בסיעות בת שחרגו מהתקציב, וכן לא נכללו מלוא ההכנסות וההוצאות של אחת מסיעות הבת. 

רע"מ חרגה מתקרת ההוצאות ונקנסה ב-26 אלף שקל. 

עשרה ח"כים נקנסו בשל ההתנהלות בפריימריז

עשרה מועמדים נקנסו בשל התנהלות אסורה בפריימריז, מהם שבעה מהליכוד. אם כי יש לציין כי הפריימריז התנהלו רק בליכוד, במרצ ובעבודה. 

כך, ניר ברקת (הליכוד) נקנס ב-25 אלף שקל. הליקויים: אי רישום הוצאות, העדר אסמכתאות להוצאות, חריגה מתקרת הוצאות.

איוב קרא (הליכוד) נקנס ב-22 אלף שקל. הליקויים: אי הגשת תצהיר של מועמד, אי מתן הסבר לכיסוי גרעון, אי רישום הוצאות, אי ניהול חשבון בנק כנדרש, העדר אסמכתאות להוצאות וחריגה מתקרת הוצאות.

אסנת מארק (הליכוד) נקנסה ב-13 אלף שקל. הליקויים: מסירת דוח כספי באיחור רב, העדר אסמכתאות להוצאות והוצאות לא סבירות.

פטין מולא (הליכוד) נקנס ב-13 אלף שקל ובנוסף הוא נדרש להחזיר 39,331 שקל. זאת בשל אי ניהול חשבון בנק כנדרש, הוצאות שאינן הוצאות בחירות, אי החזר תרומות כנדרש, תרומות ממי שזהותו לא נבדקה ותרומות מתאגיד. 

סלאח סעד (העבודה) נקנס ב-12 אלף שקל. הליקויים: אי ניהול חשבון בנק כנדרש, העדר אסמכתאות להוצאות, וחריגה מתקרת הוצאות. 

גור מינצר (מרצ) נקנס ב-6,000 שקל. זאת על אי ניהול חשבון בנק כנדרש, תרומות מתאגיד וחריגה מתקרת הוצאות.